Svårare program

Sv: Svårare program

LB har mindre volter och det är galoppfattning exakt vid en bokstav
LC har större volter och galoppfattningarna är mellan två bokstäver så man behöver inte fatta vid en exakt plats.
Det är också längre mellan de olika rörelserna i LC, så man har mer tid på sig att förbereda varje rörelse.

Senast ändrad av en moderator:

Så ingår serpentiner också som innebär böjning -> rakriktning -> omställning (eftergift i andra sidan) -> böjning.

Mvh//LG

Hur är det med formen?

Det är högre krav på formen i LB än i LC va?
Hur är en bra form för LC resp LB egentligen? Gärna bild... :)

japp, det är högre krav på hästens form i LB:1 än i LC:1.

Form och form, en häst som bär sig och går med nacken som hösta punkt går i rätt form efter sin utbildningsnivå. Känns lite fel när alla vill ha det till att det är accepterat med lägre form i lägre klasser. Detta tolkas tyvärr ofta att hästen har tillåtelse att gå med tredje nackkotan högst och krulla ihop sig med snoken bakom lod.

Däremot ökar kraven på samling desto högre upp du kommer i klasserna. Desto mer hästen orkar att bära sig på bakdelen desto högre kommer nacken per automatik. Det är väl detta som många då vill ha till lägre/högre form.

Det skiljer väl iof sig inte så mycket mellan LC och LB men domarna tenderar att döma hårdare vad gäller bakbensaktivitet (krav för att komma till samling) ej bakom lod osv.

Mvh//LG

Senast ändrad:

Jag kanske missförstår dej nu..., så om jag gör det vill jag be om ursäkt..

MEN jag vill poängtera att jag absolut inte tolkar form som att "hästen går med tredje nackkotan högst och krullar ihop sig med snoken bakom lod"

Jag ville (i min fråga) mer veta hur stor skillnad det är på formen/samlingen/bakbensaktiviteten i LB än vad det är i LC.

Nä, det var inte menat specifikt till dig! Ber om ursäkt om det verkade så. Alltid lätt att uttrycka sig lite klumpigt i skrift. Som jag skrev så tycker jag inte kraven är speciellt hårdare vad gäller "formen" men att domarna är lite stärngare över lag. Med andra ord de anser att hästen ska vara med utbildad om man ställer upp i en LB än en LC.

Mvh//LG

Okej!! Tack!

Jag menade abslout inte att "skälla" på dej utan ville bara veta om du menade mej! Men då vet jag att så inte var fallet :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?