Svårare form!

F

Fannyyy

Hej!
Jag har just nu en häst som jag försöker få upp i en svårare form, L:a, msv -form. Jag rider verkligen upp mot handen och kanske höjer handen något. När jag tränar för instruktör kan man få henne i jättebra form i slutet av ridlektionen och då känns det jätteskönt! Det håller kanske i fem minuter. Men jag vill gärna få henne i den härliga formen även utan tränare och gärna i längre tid.

Har ni några bra tips på hur ni får upp era hästar i en högre form? Övningar m.m.

Tack så mycket! :)

Sv: Svårare form!

Hej!
Jag har just nu en häst som jag försöker få upp i en svårare form, L:a, msv -form. Jag rider verkligen upp mot handen och kanske höjer handen något. När jag tränar för instruktör kan man få henne i jättebra form i slutet av ridlektionen och då känns det jätteskönt! Det håller kanske i fem minuter. Men jag vill gärna få henne i den härliga formen även utan tränare och gärna i längre tid.

Har ni några bra tips på hur ni får upp era hästar i en högre form? Övningar m.m.

Tack så mycket! :)

Form är en fantastisk benämning. Det är som att fråga ”Vilken hastighet ska min bil gå i”

Allt styrs av regler och lagar men inte desamma som för bilen. Nej för kroppens form talar vi om funktionella regler och lagar, vad som är bäst för kroppen och vad som bygger kroppen till bättre balans, funktionalitet och styrka.

Så, det finns en form för varje häst och en form för varje stadie och en form för varje ryttare som baseras på Kunskaper, intresse och tid.

Att hästen alltid går i någon sorts form är ett faktum, men är det en för den gynnsam form? Är formen funktionell?

För att en form ska vara funktionell måste man ta hänsyn till ovanstående ”Häst, stadie och kunskap”

Vi skulle aldrig låta en novis träna en friidrottare men vem som helst kan träna en häst, detta är i sig ok men vi måste alltid ha i tanke att aldrig försöka göra mer än vad vår kunskap räcker, utöver det behöver vi ta hjälp av en tränare!

Nu har du en tränare och varför din tränare vill att du ska höja "formen" med handen vet inte jag, för mig kommer formen jag tror du vill ha när hästen sätter sig på bakbenen och höjer ryggen därav.

Att träna häst är en hel vetenskap, att börja sätta sig in i den vetenskapen kräver intresse och engagemang men det verkar du ju ha ;)

Som C_L sa så kommer formen lite med tiden. men hästen kommer garanterat inte VÄLJA att gå i en jobbigare/svårare form. Då kan man hjälpa den genom att lyfta upp den lite med tyglarna. Har ett Mastersto som gärna blir för låg. Då tränar vi på att hon ska upp lite och det gör vi genom att vifta lite med spöet vid sidan om henne så fort hon blir för låg. Så formen kommer inte helt auto. Utan precis som du är inne på får man lov att hjälpa den lite med handen. Och skänkel, när den är mottaglig för det. Att få hästen att sätta sig på baken som man kallar det hjälper man ju till med när man ber hästen gå i en högre form då den måste sätta sig på baken. Dock inte om den inte har ryggen med sig! Då blir det genast ohälsosamt att gå i den högre formen, såklart även i den lägre :grin:

Lycka till!

Mh Michaela

Tack så mycket!

Jag hyr hästen och har nämligen bara ridit i några veckor, så jag förstår om hon inte går i riktigt rätt form än. Jag har jobbat henne ganska avslappnat nu i början men vill snart kunna "rida" lite mer. Hon har ett enormt steg och är svår att sitta ner på. Hon liksom kliver iväg med jättelånga steg, så jag jobbar mycket med att korta henne.
Ägaren som har haft henne i ca 9 år har ridit mycket i låg form och försökt att få upp henne något - men som ston kan vara så går hon inte alltid med på det. Hon slinker gärna undan med att bli stark och trava på med långa steg, eller så kickar hon något mot skänkeln eller fattar galopp! :crazy:

Men jag ska jobba på lite och hoppas att hon blir något bättre.
Tack så mycket för hjälpen! :D

Men då handlar det ju om att hon inte har styrkan att gå i högre form. Det är bara att fortsätta att öva och rida mkt halvhalter, övergångar och förflyttningar. (Jag har oxå en bjässe till häst som gärna i början älgade iväg för att det var lite jobbigt att bära sig men med mkt arbete så kommer formen av sig själv.)

Men då handlar det ju om att hon inte har styrkan att gå i högre form. Det är bara att fortsätta att öva och rida mkt halvhalter, övergångar och förflyttningar. (Jag har oxå en bjässe till häst som gärna i början älgade iväg för att det var lite jobbigt att bära sig men med mkt arbete så kommer formen av sig själv.)

Okej, tack så mycket! :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar