Svarar inte framåt...

W

Warmia

Har en 3åring, longeras, tömkörs och skrittas utan ledare på.

Allt går kanonbra, totalt orädd ingen tendens till bockning eller sånt MEN ingen framåt bjudning i något förutom i tömkörningen när man går och smackar i baken på henne. Jag smackar och trycker på med skänkels så jag kan dö för att få henne att ta några steg när jag sitter på henne, hon lunkar på sakta, sakta!!!
Jag har långspö som jag har tagit till några gånger för att få henne att förstå att hon ska framåt.
Hon har fått lösgaloppera, löshoppa men man får "jaga" hela tiden, smacka, smacka....
Löshoppningen har vi lagt ner, ingen hoppning utan framåtbjudning. 3-års test nedlagt då vi inte kan löshoppa.

HUR ska jag hitta framåtbjudningen?

Sv: Svarar inte framåt...

kan det vara sa att hon inte forstar skankeln?

eller kan det vara sa att hon ar lite trott i bade huvudet och kroppen, kanske vaxer...

min kille har ledigt i tva veckor nu, jag tror att det ar jatte viktigt att dom far mycket ledigt, min kille blev ratt slo och trott han med sa da far han vila och sen kommer han tillbaka till arebetet med mera energi...

sen ar ju vara ute i skog och mark bra for framat bjudning, skulle da tomkora, istallet for att rida sa du kan driva pa ordentligt

Min va vääääldigt lugn att rida in, ingen framåtbjudning alls.. Det enda som funkade var att rida ut! Massor :) Galopperade första gången ute på vägarna, lärde sig att lyssna mycket bättre på skänkeln m,m.
Hade en äldre häst med första gången men det hade inte behövts för hon va så himla lugn.
Kan ju vara så som lovelyace sagt att han är trött... Växer kanske mycket nu??

vissa unghastar kan ju vara lite sa, lite dalig framatbjudning, det ar nog ganska vanligt..

om det ar sa att hon inte forstar skankeln, kan du ju alltid provavatt han en med hjalpare som driver framat med rost och pisk samtidigt som du skanklar...sa hon assoccierar skankel betyder framat....men lite vila skulle jag nog borjat med...ibland trillar ju polletten ner nar dom har haft lite tid att fundera pa saker och ting ocksa:)

Ingen idé att sitta och trycka med benen, hon förstår ju inte det ännu. Om hon är styrbar rid ut i skogen med en äldre häst som draghjälp.

Tråkigt nog måste jag fråga: är ni säkra på att det inte är någon ovilja p g a smärta/värk? Det är inte helt ovanligt att lederna får lite stryk vid inridningen, och böjprovsreaktioner kan behöva åtgärdas.

En f d kamrat hade haft 3 kotledsinflammationer på sin treåring innan de ens hade börjat inridningen. Det blev en annan, piggare och mer framåt, häst när dessa var åtgärdade.

Tack för alla svar!

Hon har vilat från mitten av dec till för en vecka sedan då vi satte igång igen. Jag har bara suttit på henne ca 5ggr med lite skritt så jag känner att jag har kommit för kort för att rida ut i skogen.

Ont det kan ju hon ha, men visar inget i longeringen, men man vet ju inte....

Vet att hon inte kan skänkel men tänkte att hon skulle svara på smackningen och sedan förstå skänkeln.

Ut i skogen bara. Har du ingen kortare runda du kan rida?

Är du osäker så be någon att rida med.
Trilla av kan man göra på ingängnat område med. Sitter i skallen på ryttaren att man väntar med att rida ut.;)

Växtperiod? Min treåring har vuxit ett par centimeter den senaste månaden, de växer väl oftast ganska mycket våren de blir tre?

Ja ut o rid!! Strunt i 3-årstest, det är ändå bara negativt att börja pressa en häst så tidigt!
Jag har precis fått ordentlig bjudning på min lilla tjej (7år). Men det kom aldeles spontant efter att poletten trillat ner. Vissa ä ju lite långsammare än andra ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·
Utrustning Jag har en häst som inte kan ha bett och rids därmed på hackamore och tömkörs på sidepull. De gånger jag longerat så har det varit med...
Svar
9
· Visningar
2 303
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama