Svåra smärtor!

Nobless

Trådstartare
Undrar om någon känner igen detta, eller har en ide´om vad som är fel på vår häst:-(. Hon har, i ca 10 dagar, uppenbart haft väldigt ont någonstans. Hon rör sej tveksamt, med korta, stela, steg, och vänder genom att skruva bakhovarna, hellre än att "kliva över". Bakdelen ser helt stel/krampaktig ut. Prover är tagna för anaplasma och korsförlamning - negativt. Efter 3-4 dagar fick hon hög feber och juverinflammation (har haft föl, avvant v.8. Sinad sedan veckor tillbaka). Fått pencillinkur på 5 dagar, vilket tog bort juverbesvären (såvitt man såg) och febern (över 40 gr), men smärtan är samma. Hon behöver 4 påsar Finadyne per dag för att vara stående och ätande... Nu har hon varit i Helsingborg och fått fångbeslag, och visst - hon blev bättre, och rör sej bättre (bra!), men är fortfarande smärtpåverkad, (trots 4 påsar butta om dagen), samt fick febern tillbaka 2 dagar efter avslutad pencillinkur. Det ser ut som hon möjligen haft fångkänningar också, men att något annat är helt galet. Och febern beror ju inte på fång-känningarna? Hon står nu på ny pencillinkur, och 4 påsar Fenylbutazon per dag. Väldigt lessen o apatisk, och verkar ha ont, men står upp. Äter dåligt, trots att hon normalt är ett matvrak! Själv tänker jag tumörer (men veterinären sa att det inte kan ge feber?) eller sviktande lever eller njurar? Kanske helt fel, men jag tror inte på fångdiagnosen! Hon är en skimmel, med rejäla melanom "utombords", 17 år gammal. I bra kondition innan detta, fast lätt överviktig (misstänkt insulinresistent).

Sv: Svåra smärtor!

Smärta kan ge feber, så visst kan det vara så att det bara är fång.

Men är du osäker så åk med henne till en bra klinik och låt dem kolla på henne.

Just det du skriver om steget, samt vridandet låter ju vääääldigt typiskt fång.

Det går att ta blodprov för att se om de har mkt tumörer, framförallt om det gått så långt som det skulle i så fall.

Fast jag tycker inte att fångdiagnosen verkar helt uppåt väggarna. Rörelsemönstret stämmer ju, och feber kan de visst få också. Är den också överviktig och kanske IR, så har du två ev. orsaker till fånganfallet dessutom. Om Helsingborg tror fång måste det ju ändå vara rätt sannolikt? Har/hade hon förstärkt puls?

Rant spontant säger jag Fång. Alla symptom är ju just typiskt för det! Ett av mina ston fick feber när hon hade fång.

Vad får din häst för grovfoder? Tänker mest på sockerhalten. Prova att börja blötlägga (laka ur socker) ur grovfodret i minst någon timme innan fodring, för är hästen ev IR kan en för hög sockerhalt i fodret hålla igång ett fånganfall.

När var du i Helsingborg? Har du pratat med dem igen angående att hon inte verkar svara på medicinen?

Jag tycker att din beskrivning av hur hon rör sig, svårigheten med att få smärtlindrig och feber stämmer in på fång. Det kan ta tid innan de verkar bättre speciellt om de fortfarande äter det som framkallade fånganfallet, gräs, hö, kraftfoder eller annat.

Sedan kan ju melanom ge inre tumörer också. Jag antar att man kanske se det på ngt sätt? Det skulle ju kanske kunna vara en kombination av ngn inre tumör och ett fånganfall?

Men det är bara ngt jag tänker när jag läser ditt inlägg. Jag är inte insatt i medicinska förlopp (annat än vid fånganfall) och vet inte så mkt om melanon. Men det går kanske att ta reda på om hon har några inre tumörer?

Vad väger hon?
Initialdosen för butta är 1 påse/ 100 kg.

Hur står hon?
På box med mjukt underlag med kortad tå?

Jag skulle nu blötlägga höt o ge medel för magen.

Jag tycker det låter som fång, din beskrivning är exakt så som en fånghäst brukar gå/vända. Att de liksom kollapsar med bakdelen beror på att de försöker avlasta, de kan nästan gå omkull om man tvingar dem att vända. Fång kan ge smärtfeber! Röntgade de inte hovarna på Hbg innan de skodde?? Testade insulin, glukos eller ACTH?? Hon kan vara båda IR och ha cushing. Otroligt slarvigt om de inte gjorde det tycker jag.

Skulle haft hästen på box med djup spånbädd, barfota med så kort tå som möjligt och endast gett sockeranalyserat/urlakat hö, ev melassfri betfiber. Och någon form av pre/probiotika pga antibiotikan.

Som andra redan skrivit så tar det för det första tid innan ett fåganfall börjar klinga av, och om hon dessutom fortfarande får i sig foder med för mkt socker så kommer det bara fortsätta och inte vända. Har hon cushing måste hon få medicin. Att hon ej äter kan bero på smärta från fången men även magsår, och det är mkt troligt att hon fått om ni gett båda penicillin och massa NSAID. Om buttan inte hjälper, sluta ge det så du inte förstör magen ännu mer till ingen nytta! Eller be vet om en annan sort om hon måste ha något, och då skulle jag gett magsårsmedicin också. Gastrogard misstänker jag innehåller en del socker men jag skulle nog ändå försökt med det eftersom det bara är en spruta om dagen. Ge i samband med måltid för att undvika blodsockerstigning.

Det är inte vanligare att skimmlar får maligna inre tumörer än vad tex bruna hästar får. Tycker dessutom inte alls det låter som cancer. Utifrån din beskrivning låter det som fång och inte någon "fångkänning" (det är inget som heter så, antigen har de fång eller så har de det inte, kan dock vara mer eller mindre allvarlig fång), utan att rejält fånganfall där du kanske har båda rotationer och ev sänkning med tanke på hur smärtpåverkad hästen är. I regel så är det så att ju mer ont de har ju större skada i hoven (även om det såklart finns undantag).

Senast ändrad:

Jag tycker det låter som fång, din beskrivning är exakt så som en fånghäst brukar gå/vända. Att de liksom kollapsar med bakdelen beror på att de försöker avlasta, de kan nästan gå omkull om man tvingar dem att vända. Fång kan ge smärtfeber! Röntgade de inte hovarna på Hbg innan de skodde?? Testade insulin, glukos eller ACTH?? Hon kan vara båda IR och ha cushing. Otroligt slarvigt om de inte gjorde det tycker jag.

Skulle haft hästen på box med djup spånbädd, barfota med så kort tå som möjligt och endast gett sockeranalyserat/urlakat hö, ev melassfri betfiber. Och någon form av pre/probiotika pga antibiotikan.

Som andra redan skrivit så tar det för det första tid innan ett fåganfall börjar klinga av, och om hon dessutom fortfarande får i sig foder med för mkt socker så kommer det bara fortsätta och inte vända. Har hon cushing måste hon få medicin. Att hon ej äter kan bero på smärta från fången men även magsår, och det är mkt troligt att hon fått om ni gett båda penicillin och massa NSAID. Om buttan inte hjälper, sluta ge det så du inte förstör magen ännu mer till ingen nytta! Eller be vet om en annan sort om hon måste ha något, och då skulle jag gett magsårsmedicin också. Gastrogard misstänker jag innehåller en del socker men jag skulle nog ändå försökt med det eftersom det bara är en spruta om dagen. Ge i samband med måltid för att undvika blodsockerstigning.

Det är inte vanligare att skimmlar får maligna inre tumörer än vad tex bruna hästar får. Tycker dessutom inte det låter som cancer. Utifrån din beskrivning låter det som fång och inte någon "fångkänning" (det är inget som heter så eg, antigen har de fång eller så har de det inte, kan dock vara mer eller mindre allvarlig fång), utan att rejält fånganfall där du kanske har båda rotationer och ev sänkning med tanke på hur smärtpåverkad hästen är. I regel så är det så att ju mer ont de har ju större skada i hoven (även om det såklart finns undantag).

Det finns en annan sjukdom som passar in på symptomen, nevrologisk EHV-1. Dock väldigt ovanligt jmf med fång. Men det ger smärta, stelhet och ataxi, gradvis förlamning som börjar i bakdelen och leder till förlamning av lungorna och döden. Lindriga förlopp stelhet och vinglighet i bakdelen, feber. Isf lär det vara den lindriga formen din häst har, får intryck av att hon varit sjuk ett tag? NSAID fungerar dåligt på nervsmärta så det kunde vara en förklaring på att buttan ej fungerar. Antar att blodprov togs innan penicillin sattes in? Visade de tecken på virusinfektion?

Det finns ingen medicin annat än understödjande med vätske, smärtlindring etc för nevrologisk herpesvirusinfektion. Men lysin i höga doser har en hämmande effekt på herpesvirus och kan hjälpa. Vet dock ej om det har stöd i forskning men det har hjälpt i fält!

Du kan ju läsa på om det, och se som du tycker det passar in på din häst. Diskutera det med vet. Statistisk är det mer sannolikt med fång.

Din tanke angående levern , kan vara något att tänka vidare på .. just för att trots den höga medicineringen , inte verkar få ngn bra effekt.
Veterinär misstänkte detta på mitt fångsto , som inte svarade på medicineringen.
Levern kan ha nedsatt funktion av att de tex ätit ngt giftigt ngn gång i livet , det är ju inte säkert att man vet vad och när o det vid tillfället inte visade några tydliga tecken , men att det tagit på levern.

Det står inget om spridning till inre organ och hästar som får regelrätt cancer och blir sjuka på sidan du länker till.

Jag har läst flera ggr att det inte är vanligare, om man öppnar gammla hästar av andra färger så har de ofta också tumörer här och var. Väldigt sällsynt att skimmlar blir så sjuka som TS häst är bara pga de är just skimmlar och har melanom.

Ja, jag har ju också skimmlar. Bara en kvar nu, men den andra blev 28 år och hade melanom i skapet och under svansen större delen av sitt liv. Han fick vandra vidare pga benen. Han jag har nu är 21 och har inga (än), men han är flugskimmel och har med andra ord fortfarande pigment i hårremmen så det blir inte upphopning av melanin på samma sätt som hos en kritvit skimmel.
Båda har/hade dock PPID men det skall tydligen inte finnas något samband med skimmelfärg och PPID, så det kanske bara är otur.

Har för mig att jag läst om en som troligtvis blev sjuk och fick avlivas pga tumörer, här på buke. I "verkligheten" har jag inte hört om ett enda fall, så jag tror inte det är vanligt.

Tänker också att man är mer benägen att misstänka/tro att det är cancer om det är en skimmel, om en häst av annan färg blir mystisk sjuk så letar man andra orsaker och missar cancer om hästen inte obduceras?

Har för mig att jag läst om en som troligtvis blev sjuk och fick avlivas pga tumörer, här på buke. I "verkligheten" har jag inte hört om ett enda fall, så jag tror inte det är vanligt.

Tänker också att man är mer benägen att misstänka/tro att det är cancer om det är en skimmel, om en häst av annan färg blir mystisk sjuk så letar man andra orsaker och missar cancer om hästen inte obduceras?

Jag tror inte heller att det är så vanligt. Sedan håller jag med dig, det är antagligen så att man oftare letar efter tumörer hos en skimmel.

kl

febern kan ju mycket väl vara smärtan rent generellt. Jag tycker också att det låter som fång, men om det är uteslutet - Livmoderinflammation eller juverinflammation? Fästingburen sjukdom?

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 191
Senast: Messy
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama