svår vs. lätt hund?

Sv: svår vs. lätt hund?

En hund som är krävande, motionsmässigt och aktivitetsmässigt räknas ofta som "svår". Även hundar med knepigt psyke kan räknas dit, ex hundar som går lätt i stress är "hårda" och hundar som är dåliga mentalt...
Dvs inga "Svensson-hundar".

Sen är det en defintionsfråga som vanligt. Jag som alltid har haft terriers ser dem som den ultimata utmaningen, inget är svårare. Nu har jag en annan hundras som räknas i svårfacket, men jag tycker det är rena barnleken ;)

//E
 
Sv: svår vs. lätt hund?

:bow: Håller med. Sen kan det ju vara lite individuellt också vilken hund det är, alla hundar av samma ras behöver ju möjligtvis inte ha samma psyke.
 
Sv: svår vs. lätt hund?

precis som jag trodde :)

jag ska ju köpa en korsning irländsk setter/gordonsetter och "alla" säger att "oj, ja då får du en svår hund!" nästan så att folk inte tror att jag skulle klara det! :mad:
jag vet mycket väl vad jag ger mig in på och är ganska säker på att jag kommer klara det galant! jag har ju en eng springer spaniel grabb på 2,5 år som jag nästan dresserat helt själv (familjens första hund) och det har varit jättetufft, men nu är han en jättetrevlig hund efter mycket slit.. :)
 
Sv: svår vs. lätt hund?

*dubbelt*

blabalabaklfna
 
Senast ändrad:
Sv: svår vs. lätt hund?

En hund som är krävande, motionsmässigt och aktivitetsmässigt räknas ofta som "svår". Även hundar med knepigt psyke kan räknas dit, ex hundar som går lätt i stress är "hårda" och hundar som är dåliga mentalt...
Dvs inga "Svensson-hundar".

Sen är det en defintionsfråga som vanligt. Jag som alltid har haft terriers ser dem som den ultimata utmaningen, inget är svårare. Nu har jag en annan hundras som räknas i svårfacket, men jag tycker det är rena barnleken ;)

//E


Jajemen säger detsamma. Har två knepiga som är yin och yan..
en terrier och en strävhårig tax med mkt humör.Längtar till hund nr tre kommer!
 
Sv: svår vs. lätt hund?

Svår hund är absolut en krånglig fråga. Det beror ju alltid på vem man frågar. En van hundförare kanske tycker att en hund med mycket försvar, en hel del skärpa och "allvar" i sig är lätt att hantera.

Men själv säger jag att en svår hund är en jycke med rädslor. Det är ett tufft jobb att hantera en sådan hund i vardagen.

En lätt hund för min del är en lagom vek hund, med mycket nyfikenhet, god tillgänglighet, snabba avreaktioner, förig och arbetsvillig i korta drag.
 
Sv: svår vs. lätt hund?

För egen del så ser jag en hund som är förlåtande, villig att vara till lags, stabil och icke krävande som en lätt hund. En sådan kan en nybörjare lyckas rätt bra med utan att kunna direkt mycket om hundar.

Ju mer en hund avviker från den mallen, ju svårare blir den att hantera rent generellt, oavsett om det gäller dominans, arbetsvilja, stress eller hårdhet.
 
Sv: svår vs. lätt hund?

precis som jag trodde :)

jag ska ju köpa en korsning irländsk setter/gordonsetter och "alla" säger att "oj, ja då får du en svår hund!" nästan så att folk inte tror att jag skulle klara det! :mad:
jag vet mycket väl vad jag ger mig in på och är ganska säker på att jag kommer klara det galant! jag har ju en eng springer spaniel grabb på 2,5 år som jag nästan dresserat helt själv (familjens första hund) och det har varit jättetufft, men nu är han en jättetrevlig hund efter mycket slit.. :)

Jag kan också tycka att det är en "svår" hund, helt beroende på föräldrarna. Jag har som sagt weimaraner och skulle inte vilja byta dem till setter.

Men om du är beredd att lägga ner 3-5 timmar om dagen på hundens aktivering och motion så köp den, om inte så skaffa nåt annat.

//E
 
Sv: svår vs. lätt hund?

varför skulle det inte gå bra om jag inte jagade? :smirk:
har ju en annan fågelhund sen tidigare och vi har då aldrig jagat med honom...
 
Sv: svår vs. lätt hund?

jag är van att lägga den tiden, minst, på min andra hund.. :)
hur mycket menar du då att man skulle lägga på en lätt hund? om 3-5 timmar är "lagom" för en svår?
 
Sv: svår vs. lätt hund?

Fast du kan inte jämföra en springer mot en setter. Springer har ju knappt sett en skog i sin avel.

Det jag tycker är största problemet med setter är för det första att de är lätta och snabba och har mycket jaktlust. Det blir en oerhört snabb och aktiv hund att hålla reda på. Jag har varit med på en del träningar och jag upplever inte hundarna som mjuka och samarbetsvilliga när jaktlusten dras upp. Då kopplar de bort hjärnan. Du har ett stort antal hundar som ej blir fast i flog (går efter vilt) trots att folk lägger ned oerhörd träning på det. En setteruppfödare sa att ca 10% av hundarna blir fast i flog. Jag vet inte vad sanningen är i det. Men det är tänkvärt.

Men om du ändå vill prata jakt med din spaniel så ska de hålla sig inom bössavstånd. Ca 20 meter. En setter ska söka på fjället och går låååångt ut. Inte bara en dag utan varje dag i två veckor på nästan vilttomma marker. Det innebär att hunden måste ha en oerhörd motor (mycket jaktlust) och dessutom ha skalle att jobba självständigt. (En hund som blir svår att påverka) En spaniel ska jobba i nära samarbete med sin ägare. Men det är som sagt många år sedan springern är avlad för det (såvida du inte har jaktvarianten hemma, men den är nog ännu mer lättdresserad)

Det är väl ungefär de här grunderna som folk reagerar som de gör.
 
Senast ändrad:
Sv: svår vs. lätt hund?

Fast vi pratar inte 3-5 timmar promenader eller gos, vi pratar aktiv tid. Springers kräver inte hälften så mycket som en setter gör, i normalfall.

//E
 
Sv: svår vs. lätt hund?

nu kan det eventuellt ha blivit ändringar i planerna, min hunds helbror har blivit utan ägare sen de gamla blivit sjuka (cancer och benskörhet).
så jag får veta idag (snart förhoppningsvis) hur det blir, men troligtvis kommer jag att få honom.. gratis dessutom! :) å han är en kantarellhund också ;)

lady_vip: min springer har varit väldigt krävande, han lär sig allt efter en gång och nöjer sig inte med det (ex konster). jag tror han har varit "värre" än vad som är normalt för springer..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
631
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp