Svår reaktion med Hexocil?

Litetknytte

Trådstartare
Då min häst har fått några skrapsår på benen tvättade jag dem med hexocilschampo och är noga med att tvätta av allt, rikligt med vatten.
Nu är benen svullna och stora pälstussar faller av där jag har tvättat.
Är min häst allergisk mot Hexocil? Eller finns det risk att det är starkt frätande och jag bara tog för mycket?

Sv: Svår reaktion med Hexocil?

Visst kan det vara allergi. Men det kan också vara så att såren blivit irriterad av tvätten (kan vara både schampo och själva tvätten) eller att såren är infekterade.
Att pälsen trillar av kan också bero på att den är svullen och kanske varit ännu mer svullen. Det är en normal reaktion på att huden varit utspänd över svullnaden.

Vad smorde du såren med efter tvätt? Lindade du?
Det låter lite som att den kanske blivit blistrad.

Benen ser normala ut nu och de pyttesmå såren har läkt ihop fint. Jag antar att benen svullnade upp av Hexocilschampot så pass mycket att pälsen lossnade.
En stark reaktion på schampot då såren inte är infekterade.

Det var inte så att hästen hade småruskor med mugg som lossnade när du tvättade ?

Min hund fick hela kroppen full av varblåsor av hexocil. Nu använder jag andra klorhexidinschampon istället och det är inga problem

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
601
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 168
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 217
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 749
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025