Svar på träckprov

T

Tuki

Träckprovet visade följande:
0 EPG Bandmask
0 EPG Spolmask
mindre än 30 EPG Stor/Liten Blodmask

Med andra ord betyder det att våra hästar har väldigt lite mask. Min fråga är nu hur jag skall lägga upp avmaskningsplanen. Skall jag för det första avmaska i och med att de har så lite mask eller skall jag låta bli på (har läst att veterinärer varnar för att vi idag avmaskar för mycket med följden att maskarna blir resistenta).

Har alla tagit träckprov med liknande resultat? Hur många hästar på hur stor yta?

slarvigt av mig, borde ha skrivit det i första inlägget.

träckprovet var ett samlingsprov på tre hästar (samtliga är runt 20 år gamla). På vintern går de på ungefär en hektar och sommarbetet är 1.5-2 hektar stort.

Då skulle jag avmaska innan betet och sen inte förrän efter betet igen.

På Vidilab kostar det 195:-+ moms för det vanligaste provet(spol+blodmask).
Vill man även kolla bandmasken(nr 504) kostar det 305:- + moms, jag tror jag betalade ca 400 kr totalt.

du hittar alla priser samt hur du går tillväga på vidilab.se bla :)

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka