Svar på biopsin - adenom

sportyscorpion

Trådstartare
Det är en godartad förändring i en körtel som orsakat såren som Alf har haft. Körteln sitter till på ett sådant sätt att den inte går att operera bort då det skulle göra mer skada. Kan vara hormonberoende och veterinären rekommenderar därför kastrering. Någon annan som haft en hund med detta problem? Valde ni att kastrera? Hur gick det sen?

Någon som vet hur en äldre hund (4 år) kan reagera på kastrering?

Taxam för svar.

http://www.echosierra.se/?p=4207

Sv: Svar på biopsin - adenom

Jag kan bara svara på hur en hund kan bli efter kastrering. Det andra vet jag inget om tyvärr.

Det kan bli precis hur som helst när man kastrerar en vuxen hund. Den kan bli slöare eller piggare eller samma som den är. Den kan bli smalare eller tjockare eller samma på samma mängd foder. Den kan bli mer eller mindre matglad. Uppträdandet mot andra hanar kan bli samma, bättre eller sämre. Men andra hanar kan uppfatta den kastrerade hanen som ett "det" eller tik. Därför kan det bli mindre stress vid ett möte. Mina hanar är t ex stensäkra på att det är en kastrerad hane eller tik vi möter långt innan vi är framme. De visar så tydligt att jag kan se det på dem.

För att hålla min hane frisk så hade jag kastrerat, annars inte.

Jag har kastrerat 2 av mina hanhundar. Ingen har blivit slö eller fått några negativa effekter på tempramentet. Gamla hanens päls blev förstörd, han fick onormalt mycket underull vilket gjorde den dassig och ful + att den inte tålde väta så bra. Nya hunden har jag inte sett något negativt med pälsen (än?). Gamla hunden fick en konstig lukt som andra hundar reagerade på, nya hunden verkar lukta "normalt". Gamle kastrerades för att jag hade en tik i hushållet och nya för att han blev helt låst när han kunde känna doften av löptikar. Gamle var precis som vanligt efteråt, nya hunden har blivit riktigt riktigt trevlig att jobba med efter kastrationen. Han har slutat vara så himla allvarlig jämt och störs inte ut lika lätt. Övningar som han tycket var ganska jobbiga tidigare (att gå nära andra människor) är nu bara utmanande och roliga.

Glömde: gamla hunden var 1,5 år och nya 2,5 år när de kastrerades.

Kastrerade min hane när han var 6år gammal. Ingen skillnad i temperament, hull, päls eller något annat, han är fortfarande en lekfull glad skit med blank päls som måste äta massor med mat för att hålla vikten. Enda skillnaden är att han inte är lika intresserad (sexuellt, leka vill han fortfarande med allt och alla precis som tidigare) av tikar och tiklukt, rättare sagt inte mer intresserad än han blir av en hanhund och han bryr sig inte öht om tiken löper.

Men det är olika hur de reagerar på kastrering.
Jag hade tur eftersom det enda jag önskade förändrat var det Enda som förändrades.

Min var 4, 5 när han kastrerades. Har blivit mycket piggare och gladare samt är trevligare att arbeta med. Ev lite mer matglad men inte gått upp i vikt. Nryt sig ännu mindre om löptikar.

Tack för era svar.

Ja vi kommer att kastrera honom efter inrådan av veterinären. Hans hälsa går före allt annat. Har även pratat med uppfödaren också som tycker att vi ska pröva omd et kan avhjälpa problemet.

Vi får se hur han reagerar.

Någon som vet om hunden "tappar" jaktinstinkt av kastrering? Vi jagar ju med honom. Inte för att det spelar roll heller. Bara han blir frisk!

Jaktinstinkten brukar inte minska i och med kastreringen. Snarare kan de fokusera bättre på vilt när de inte behöver tänka på tikar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 899
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka