svår lastad ponny :O

J

jessicajosefsson

Hej!!
Jag har en ponny som är svårlastad.. eller hon går ju in oftast men nu det senaste tjurar hon ihop sig och ska INTE gå in i transporten.. och om hon har bestämt sig så har hon :crazy:
det får inte vara NÅGON bakom henne inte hundar/människor/hästar alltså inget ... då backar hon bara... linor hjälper inte heller.. då blir hon bara mer uppstressad.. något förslag???
skit jobbigt när man ska åka ut och träna/tävla..
Tacksam för svar!
//Jessica

Sv: svår lastad ponny :O

Hej!!
Jag har en ponny som är svårlastad.. eller hon går ju in oftast men nu det senaste tjurar hon ihop sig och ska INTE gå in i transporten.. och om hon har bestämt sig så har hon :crazy:
det får inte vara NÅGON bakom henne inte hundar/människor/hästar alltså inget ... då backar hon bara... linor hjälper inte heller.. då blir hon bara mer uppstressad.. något förslag???
skit jobbigt när man ska åka ut och träna/tävla..
Tacksam för svar!
//Jessica

Har du någon som har erfarenhet av typ, monty roberts hantering? Annars var bor du?

Går hon inte med dig in så backa henne en bra bit bakåt. Gå sedan runt i cirklar bak transporten, åt båda håll. Efyet 15-20 varv el så gå mot transporten, går hon ej på (det tar några ggr) så backa, och cirkla igen. Det tipset har vi fått av en som tar sig an problemhästar och det hjälper.

Går hon inte med dig in så backa henne en bra bit bakåt. Gå sedan runt i cirklar bak transporten, åt båda håll. Efyet 15-20 varv el så gå mot transporten, går hon ej på (det tar några ggr) så backa, och cirkla igen. Det tipset har vi fått av en som tar sig an problemhästar och det hjälper.

okeej tack!
men oftast ställer hon sig stilla.. och rör sig INTE... skit jobbigt!
Och iblnd går de inte ens göra volter elr något ...

Det är det som är poängen med denna typ av träning.

Du kan faktiskt prova utan transporten, det är faktiskt så man longerar.
Du ska lära hästen att när du svingar repet ska hästen gå framåt, så fort hästen rör sig framåt slutat du att snurra.
När den tänker stanna (du ska alltså longera hästen på en volt runt dig) så rör du på repet igen, och så fort du ser att den tänker göra som du säger så slutar du veva.
Nu pratar jag inga centrifug vevar, bestämda långsamma rörelser :)

Sen när du kan det här utan transport så kan du ju gå till transporten, där jobbar du likadant, den ska gå på volt runt dig, du vevar-den går framåt- ALDRIG bakåt. - Du slutar veva.
Sen kan du sakta röra dig närmare transporten, fortfarande på volt.
Sen till slut kan du ställa dig på sidan, veva med repet tills hästen rör sig framåt.
Du anar ett mönster gissar jag?
En fördel är att vara två hästvana personer, en som sänder in hästen och en som tar emot den i transporten o knäpper fast den osv.

Hästen lär sig ganska fort att det är framåt det gäller :)
Min häst blir istadig som en åsna (har Bruksnordis så jag vet vad det innebär med tjurskallig istadig) och med denna lastning kan jag sända in henne i transporten själv (det rekommenderar jag inte till nån som är ovan) :)

Helt underbart om jag får säga det själv.
Såhär gör jag, det fungerar för mig.
Detta är bara en förklaring på hur jag gör :)

Det är det som är poängen med denna typ av träning.

Du kan faktiskt prova utan transporten, det är faktiskt så man longerar.
Du ska lära hästen att när du svingar repet ska hästen gå framåt, så fort hästen rör sig framåt slutat du att snurra.
När den tänker stanna (du ska alltså longera hästen på en volt runt dig) så rör du på repet igen, och så fort du ser att den tänker göra som du säger så slutar du veva.
Nu pratar jag inga centrifug vevar, bestämda långsamma rörelser :)

Sen när du kan det här utan transport så kan du ju gå till transporten, där jobbar du likadant, den ska gå på volt runt dig, du vevar-den går framåt- ALDRIG bakåt. - Du slutar veva.
Sen kan du sakta röra dig närmare transporten, fortfarande på volt.
Sen till slut kan du ställa dig på sidan, veva med repet tills hästen rör sig framåt.
Du anar ett mönster gissar jag?
En fördel är att vara två hästvana personer, en som sänder in hästen och en som tar emot den i transporten o knäpper fast den osv.

Hästen lär sig ganska fort att det är framåt det gäller :)
Min häst blir istadig som en åsna (har Bruksnordis så jag vet vad det innebär med tjurskallig istadig) och med denna lastning kan jag sända in henne i transporten själv (det rekommenderar jag inte till nån som är ovan) :)

Helt underbart om jag får säga det själv.
Såhär gör jag, det fungerar för mig.
Detta är bara en förklaring på hur jag gör :)

Tack för mkt bra info! :)
Får testa det!

det tips jag har är att ALDRIG låta henne vinna. Ska hon lastas så ska hon. Därför gäller det att se till att lastträna när man INTE ska iväg någonstans och har lång tid på sig så att man kan stå hela dagen om det skulle vara så.

Får hon vinna en enda gång så är det kört sen, då vet hon att hon inte behöver gå in för att ni ger upp.

Blivit sådan plötsligt ? Se över transporten ,föraren och sådant som kan ha skrämt upp henne. Ibland är de saker man inte tänker på.

Lastträna varje eller varannan dag hemma innan träning i veckorna. Det har jag gjort med mina , I början går det knappt (men man får aldrig ge sig) Jag lastade på hemmaplan varje dag 5 dgr i sträck innan träningen, på träningsdagen så gick han in och hem med sedan laststränade jag bara 2 dgr i veckan ,fortfarande klockren :D

Håller med här. Märker stor skillnad på min ponny beroende på vem som kör. Pappa förstår inte detta riktigt.. Vilket innebär att han inte får köra mina hästar i transport nu utan nu kör jag själv! Man får ta det mycket lugnare än man tror vid inbromsningar, kurvor mm.

Min har varit lite svår, men inget allvarligt. Nu när vi fick möjlighet att köpa eget släp för ca ett år sedan, valde vi ett stadigt boggiesläp med fronturlastning. Så vi har kunnat träna att bara gå genom transporten till att börja med :idea:

Hon har blivit mycket bättre! Visar tydligt att hon inte gillar det men senaste gångerna har det inte tagit mer än 5-10 min att lasta. Då har hon fått åka till klinik så det är ju inga roliga saker, vilket oxå kan påverka.

jaa det får bli så att man last tränar henne lite då och då.. så det inte blir som de blev när vi skulle på hopp tävling =/ hon gick inte in.. och tillslut gjorde hon det..,men blev lite sena oså :P

okej ! tack för info!
min tränares mamma kör och hon kör bra! .. (eftersom vi inte har drag på bilen m.m) men hon brukar ha öronen helt "slickat" bakot och bara kollar på en.. man måste verkligen vara ENVIS :O :P

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 781
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 386
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar