Svår att ta in från hagen?

S

Sweet

Vad beror detta beteende på?

Jag har aldrig haft detta problemet med mina egna hästar hemma, de går på lösdrift i stor hage och kommer alltid när man ropar och de går in själva i varsin box. Jag kan gå ut i hagen och prata och mysa utan att de går ifrån mig, så fort jag visar mig ute så kommer de till staketet. Det är väldigt sällan de får godis av mig i hagen.

Så är det ju inte alla som har det, vissa får krångla med hästen varje dag för att få tag på den, varför är det så... :confused:

Varför vill hästar inte bli fångade i hagen?? Vad tror ni?

Sv: Svår att ta in från hagen?

Där jag rider är det som hemma hos dig , sen har jag en medryttarhäst också , hon går inte nånstans om inte hennes avkomma Linda följer med , så först går hon försiktigt efter Linda , men inte ut ur hagen , jag tror jag ska pröva att lämna hnne där och låta henne stå där när hon inte tänker följa med. Då går hon nog villigt hem sen när man ska hämta henne. ;) .eller jag vet inte.. :crazy:

Ina :)

För att människan är ohyggligt tråkig, det tror jag är den absolut vanligaste orsaken. Hästen vill helt enkelt inte för att det är så trååååkigt... Näst vanligaste är nog att hästen känner obehag runt människan, tror jag.

det tror jag inte , vissa hästar kommer bara på knep för att slippa det kan vara infernaliskt jobbigt :devil: ibland.... :p HAHA

Ina :cool:

PS JAG ÄR J*VLIGT GLAAD! DS

Man får väl se till att hitta på roliga saker med sin häst- hästen måste ju associera dig(människan) med något roligt och inte bara obehag som en del hästar verkar göra!!!

Min fd medryttarhäst kom oxå alltid när jag ropade på honom- spelade ingen roll om han var i sommarhagen eller i en annan hage! Han svarade mig oxå när jag ropade på honom :smirk: Den hästen hoppas jag så småningom få köpa... :crazy:

Tror nog det beror på att man glömmer bort hur man beter sig när man hämtar hästen ur hagen, tex en gång är man stressad och hästen känner då det och blir lite tveksam.
Nästa gång kanske man funderar över varför hästen konstra lite förra gången och då kanske oroar sig över ifall man kan fånga hästen och då känner hästen det och tycker det blir roligare att springa ifrån eftersom människan är osäker och otydlig.

Så är det iallafall med min häst, ibland får jag för mig att jag inte kan fånga honom (vilket jag aldrig haft problem med) och då blir han lite tveksam och går gärna undan, men då skärper jag mig och tänker inte på nåt speciellt och då blir han genast som vanligt och stannar kvar och kommer.

Vet många som har problem att ta sina hästar bara för att de blir på dåligt humör när de ska hämta hästen för att de konstrar och inte vill komma, sen när de låter nån annan hämta hästen som aldrig har hämtat den förr tex så stannar hästen hur snällt som helst.

Jag tror det beror helt på hur man tänker när man ska hämta hästen och genom sitt tänkande blir kroppsspråket annorlunda och osäkert och hästen vill då undvika det.

jag brukar ställa mig i en sånhär inbjudande ställning , eller muta , eller locka med kompisen men inget fungerar!hon är en riktig :devil: när man ska ta in hon ;P nääråå men det är ganska jobbigt..ibland kickar hon mot en och sticker sen.., :( vad ska man gö? :confused:

Ina :confused:

ABility_girls skrev:
jag brukar ställa mig i en sånhär inbjudande ställning , eller muta , eller locka med kompisen men inget fungerar!hon är en riktig :devil: när man ska ta in hon ;P nääråå men det är ganska jobbigt..ibland kickar hon mot en och sticker sen.., :( vad ska man gö? :confused:
Ina :confused:

Usch - inte trevligt. Simpelt men sant: ta med godis. Försök att vänta in henne så hon är den som kommer till dig, inte att du springer efter henne osv. sånt här beteened kan vara svårt att rätta till om det pågått ett tag, men det GÅR att få bukt med. Hur funkar det om du tar in kompisen och lämnar kvar henne och sen kommer tillbaks för att ta in henne? Tidsödande men kan trots allt ha effekt, särskilt om hon sen får godis när du väl tar henne. Antar att du redan låter henne gå med grimman på för att minska svårigheterna att fånga?

Har du testat att bara gå in i hagen och göra något helt annat? Inte ens gå i närheten av hästen, utan koncentrera dig på något annat. Förhoppningsvis blir hon så nyfiken då att hon kommer fram till dig, men då ska du inte försöka fånga henne utan ignorera henne ett tag (prata lite kan väl vara okej ;) ) och sen gå därifrån. Om du gör så några gånger kanske hon tycker det är lite mer spännande att komma till dig, och så betyder det inte att hon ska gå in varje gång du kommer till hagen. Fast sen kan de ju vara ganska bra på att se skillnad på när man faktiskt tänker ta in dem, och då kommer de inte i alla fall...
Lycka till!

Hästar som beter sig så eller "nonchalerar" en när man ska hämta dom även om jag varit tydlig. Brukar jag bestämt schasa iväg med grimskaftet genom att svinga det mot hästen, hästen brukar då springa iväg och bli lite fundersamma och kollar lite på mig.
Sen ignorerar jag den hästen helt, klappar lite på dom andra överdrivet och sånt om hästen som "nonchelrade" mig innan då blir nyfiken och då vill närma sig mig så ignorerar jag kanske motar bort hästen igen med grimskaftet.
Efter en stund närmar jag mig hästen igen, om den då vänder sig emot mig och "ger" sig så knäpper jag lugnt på grimskaftet klappar lite snabbt och går (inget överdrivet beröm), sen hittar jag på nåt roligt med hästen.
Om den däremot vänder baken emot mig igen tex då jagar jag iväg den mer bestämt och fortsätter samma procedur.

Detta har jag bara behövt använda en gång på samma häst, nästa gång brukar den hästen komma snällt och lite nyfiket.

Men dettta använder jag bara om jag vet att hästen har bristaande respekt för människan.

Finns hästar som beter sig nästan likadant av tex obehag och rädsla, och då gör man ju inte som ovan.

Lärde det av min gamla ridlärare som jag hade mkt respekt för, han kunde hantera vilken häst som helst och var en duktig hästmänniska.

bra tips ni kom med alla tre :p ska försöka dom till helgen när jag ska rida dom hästarna! ;)

Ina :)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30