svår att rida ut på/rida själv?stegrar osv

T

tre4

jag har problemet med min häst att han är väldigt svår att rida utan sällskap.

han var svår redan från början att rida ut på själv,men då var jag inte det minsta rädd för honom utan jag fick alltid iväg honom ändå och det gick bättre med tiden.
det gick även bra att rida upp till paddocken även om de tgick lite segt.

nu har vi bytt stall och det gick ganska bra även här i början fick iväg honom med mycket övertalning.

han har alltid vägrat gå och små stegrat som protest mot att gå ut själv.

men nu för någon månad sen började han stegra riktigt högt, jag skulle ut och rida själv och han reste sig så han nästan slog runt vilket fick mig att bli rädd ,jag hoppade av och upp igen men jag hann aldrig upp förrens han börja hoppa och stegra.

jag ville inte ha honom över mig så red hem igen.

nu har jag inte vågat försöka mera:(

jag är nästan säker på att han skulle vinna igen eftersom jag nu är rädd för att han ska stegra sådär högt igen.

till och med paddocken började han dumma sig för några dagar sen vi red där med en annan häst när den hästen red ut började han stegra och hoppa efter vart helt knäpp så då red jag in i stallet igen,var ändå klar jag med ,men han vann ju igen:(

vad ska jag görA?
någon som varit med om samma?

han är jättebra när man rider med andra hästar pigg och glad, men alltid mycket egen vilja.

Sv: svår att rida ut på/rida själv?stegrar osv

Min e oxå så när andra hästar försvinner eller när han inte vill lyssna riktigt o blockerar sig..inte högt stegrar han men små stegrar o far runt o kan skjuta rygg oxå..jag får hoppa av o hantera honom från marken, för det tar han, o sen när jag fått kontroll igen så kan jag hoppa upp o rida..det kunde jag inte i början o jag har haft honom i ett o ett halvt år o då kunde jag få gå hem med honom om jag var långt ute i skogen. idag kan jag sitta kvar utan att han ibland små stegrar men ibland kommer det tillbaka..du behöver hitta ett sätt som passar er o få tillbaka kontrollen o känna dig trygg igen :-) hur har du gjort innan?

innan precis när jag fick honom var jag inte det minsta arg på honom,jag visste inte att det var farligt när han stegrade tänkte inte på att han kunde slå runt osv,

blev bara förbannad på honom rappade till honom och helt enkelt tvingade fram honom, vissa enstaka gpnger fick jag inte fram honom då hoppade jag av en bit sen upp och red vidare,

jag ar mycket mycket tuffare då,för orädd-

Har du provat att bara promenera med honom? Låta honom beta lite och så? En kravlös promenad men med lite "aktivera hjärnan" saker som att stanna och sådant?

japp promenader går han bara snällt med på, likadant om en människa följer med och promenerar framför har det inte varit något.

nu har jag visserligen inte promenerat eller ridit med en gående människa sen innan jag blev rädd för honom, men innan gick de alltid bra med dessa två alternativ

Jag hade med min sambo på cykeln ett bra tag i början när min höll på o styrde, han har oxå, som jag skrev förut, väldigt bestämda åsikter om att han ska bestämma..funkade bra sen kände jag mig mer säker o då kunde jag ta dissk med honom igen när jag var själv så kanske prova att ha med någon som går eller på cykel. Det är svårt när man har blivit rädd, var jag oxå en period o man behöver hitta känslan igen o komma tillbaka till att inte vara rädd..i vilken situation känner du dig säker? Gå med honom lr så?

okej ,
jag känner mig helt säker med honom i alla andra sutuationer, som hantering ut och gå, rida med andra osv, är bara just att rida själv när han börjar skjuta rygg och stegra och vägra gå fram.

Min häst stegrade sig tidigare som ett sätt att slippa undan. Jag anser att så länge hästen inte gör det för att den har ont bör man försöka stoppa beteendet. Finns olika åsikter, men för mig fungerade det att främst inte möjliggöra genom att låta henne stanna för att stegra och om det inte gick, göra det obekvämt genom att vid minsta tendens dra in henne på en liten volt. Vågar man inte själv-be om hjälp! Hon har inte stegrat på nästan två år:laugh:

Ja känner igen det där så himla väl, vad har du för häst om jag får fråga..låter som om de skulle kunna vara släkt :rofl:
bryt det när han börjar o hoppa av o gör något annat så att han lyssnar igen..vet att du skrev att han börjar direkt igen men han kanske kommer ur det om du håller på så så fort det händer igen..min har kortat ner sina perioder så att nu kan jag hoppa upp igen o rida..men du känner ju din bäst så det är ju svårt o säga..

det bästa sättet att vänja en häst vid att ridas ut själv är att rida i sällskap med någon och så får din häst gå först. Sen är det ju så att vissa hästar gillar inte att vara ute själva och det får man ibland respektera. varför måste du kunna rida ut själv? Bättre att rida ut i sällskap och rida på ridbanan dom dagar du är själv. Om du fortsätter så som du gör nu kommer du en dag att ångra dig därför du eller hästen kommer skadas.

Min fröken kan vara precis likadan ibland.
När jag fick hem henne var jag inte alls rädd för henne men hon är en sån fröken som gärna vill bestämma. Så hon började backa när vi red ut ensamma. Och hon backade snabbt. Men jag gav mig inte, för det är jag inte rädd för.

Sen gick det bra en period och vi kunde rida ut själv hur lätt som helst. Och sen en dag bara PANG så ska hon inte lämna stallet. Hon började backa, jag driver framåt och då började hon småstegra. Efter ett par gånger hon gjort det på raken så blev jag jätterädd. Jag är ju en fegis så jag bara vågade inte. Jag gick iväg en bit med henne och satt upp sen och gick rakt hem. För jag vågade inte annat.

Tyvärr har jag inte vågat rida utan sällskap sen dess.:crazy: Men på marken så är hon alltid väldigt lyhörd för mig, när vi rider i sällskap är hon en klippa. Då känner jag mig helt trygg (ja, förutom att vi blev ovänner i helgen) men jag vågar inte testa att rida ut ensam igen. För tänk om hon gör samma sak igen? Jag vågar inte sitta på en stegrande häst!
Men en dag red jag ut med dottern och hade sambon att leda hästen hon red och då kunde vi rida långt före och trava/tölta/galoppera utan trams. Sen kunde vi vända och gå tillbaka mot dem utan att hon försökte dumma sig alls. :) så det är väl ett steg framåt i alla fall.
Men jag förstår känslan. Jag har dock en vän/stallägare (samma person) som INTE är en fegis så hon har ridit henne någon gång när hon är inne i en 'dum-period'. Har du ingen som inte blir rädd som kan testa? Ibland kan det hjälpa. :)

Lycka till nu!

Även jag känner igen detta! Red in ett halvblod åt en uppfödare för ett antal år sedan. Hästen var stor och grov, ganska "bekväm" av sig....
Inridningen var inga problem men efter en tid tyckte han att vi inte behövde lämna stallplanen, vid drivning började han häva sig på bakbenen.
Då drog jag på en gramantygel så han inte fick upp skallen, tacksamt nog gav han sig då och knallade iväg. Han kunde gå någon kilometer på en skogsväg (en runda så han var egentligen på hemväg) då tyckte han att nu räcker det, nu går vi hem igen. Samma visa igen, bakbensstuds och backande. Eftersom jag inte hade större lust att promenera hem ;) klev jag av, ledde honom ca 50 meter, klättrade upp igen och då gick han framåt?!?
Tänk på att en häst (som tur är) inte är så himla listig så det går för det mesta att klura ut ett sätt att lura den till den väg man önskar.
Om du blir rädd för hästen och tycker att den är läskig, låt någon annan pröva, försök olika sätt att bryta mönstret.

Men, att tycka det är OK att hästen bestämmer om den vill bli riden eller ej och i så fall var - det är aldrig OK.

Allt under förutsättning att hästen är frisk, givetvis, den diskussionen behöver vi inte ta. Men om hästen går i sällskap med andra utan problem är det "bara" en viljesak.

Lycka till!

hej
ja och det är precis samma för mej han är underbar i alla andra situationer,

men han har som sagt en väldigt stark egen vilja, och märker han att han får som han vill då är de kört =(

och jag vet att det ska gå och rida ut själv med honom, men nu vågar jag ju inte försöka igen:(

jag är ganska osocial av mig och tycker de är jobbigt att alltid behöva ha sällskap, älskar att rida själv slippa sitta och kallprata även om det är trevligt ibland.

min förra häst red jag alltid själv med ute han var världens tryggaste häst.

till holger
ja han är frisk som en nötkärna och som du sa det är bara en viljesak för honom ,eftersom all ridning med sällskap funkar superbra.

funkar det med några slags inspänningstyglar?
har faktiskt funderat på det, då får han ju inte upp huvudet?
men jag trodde det bara var en dum ide jag fick:)

Hallå?
För vissa fungerar inte vardagen om man inte kan rida ut själv, ska man låta hästen bestämam då och rida hem eller inte rida så fort den "dummar" sig?

Jag tycker att gramanen funkar bra eftersom den bara gör verkan när du tar i den och den kan hänga ganska löst för övrigt. Min erfarenhet är att hästen ger upp ganska lätt när den inte får upp huvudet, du har mycket mer kontroll då. Jag hade i och för sig ett sto med ca 75% fullblod som fick spader (men det fick hon för allt möjligt :D) En hyfsat stabil häst inser att det här gick inte och lägger ner bakbensgåendet.
Däremot gillar jag inte att använda graman bara för att få ner skallen på hästen vid skolridning.

Jo, ibland så vill man bara få vara ensam och fundera lite grann och ibland vill jag ha sällskap. Men som tur är så har jag en annan häst att rida nu som jag kan rida när jag ska ut ensam så jag slipper bråka på min egen fröken.

Men det är svårt när man blir rädd, det blir en ond cirkel.

Hallå?
För vissa fungerar inte vardagen om man inte kan rida ut själv, ska man låta hästen bestämam då och rida hem eller inte rida så fort den "dummar" sig?

precis vad jag menar
ÖNSKAR VERKLIGEN ATT KUNNA RIDA UT SJÄLV MED MIN HÄST=)

Hallå?

Du menar om det inte finns tillgång till ridbana?
Jag anser att det finns hästar som trivs bäst på banan. Det är alltid en säkerhetsrisk att rida ut själv har man då en häst som är väldigt osäker så är det ingen bra kombination. Har själv en häst som ibland har funkat att rida iväg på själv utan problem men som ibland har vägrat att gå och det fanns inget hon gick fram för. Sen en dag så stack hon hem utan anledning hon blev alltså inte skrämd av något, jag hade inget att säga till om jag hamnade på akuten och ja behöver jag säga att jag aldirg mer rider ut, varför? jo därför att jag har accepterar att hon trivs inte ute själv och jag rider på ridbanan jämt, rider ut gör jag någon gång i månaden och då i sällskap, hon trivs som fisken i vattnet med detta, men så är hon också en häst med mycket nerv och en tävlingshäst.
Det är en sak med en häst som larvar sig lite men en häst som kan hitta på vad somhelst ja då får man nog avväga vad som är viktigast, att inte häst och ryttare skadas eller att man "måste" rida ut själv.

vi har en ridbana, men jag rider inte på det sättet ,utan vill bara ut i skogen för det mesta

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar