Svår att leda, m.m

E

Emmal88

Jag har en 7-åring sto, fux! 172 cm hög. Jag har lite olika problem med henne. Det är svårt att ha kontroll på henne när man leder henne, speciellt på nya platser och när hon är rädd för något. hon kan kasta sig upp i luften sen sticker hon iväg i full gallopp. hon är inte så jämt, men speciellt vid brunst. Jag känner att jag vill få henne att lyssna mer på mig, ha respekt. men det är svårt när hon är så stor. Någon som har nå tips lr känner igen sig?

Ibland när jag rider så försöker hon sticka och sen bocka lite. brukar få stop på det ganska fort men jobbigt att hon upprepar det så ofta.

Har ännu inte varit ute o tävlat med henne, men ska nog när säsongen börjar om allt går bra. men vet inte hur de ska gå på ett nytt ställe med så mkt rörelse. hur har ni gjort med era hästar?

Jag har nyss gått från ponny så det är ganska stor omställning..
och vet ännu inte om hon är rätt häst för mig.. Någon som haft liknande problem och vad har ni gjort?

Sv: Svår att leda, m.m

Träna ledarskapsövningar.

Ta hjälp av nån som kan NH.

Jag "hatar" hästar som inte kan uppföra sig när man leder dom. Min häst får inte gå förbi mig under några som helst omständigheter(om jag inte ger henne tillåtelse då), då får hon en armbåge i bogen och sen backar jag tillbaka henne.

Stannar du så ska hästen stanna brevid utan ryck i grimskaft!

Tycker också att du ska ta hjälp av NH- tränare! De har många bra ledarskapsövningar och är mycket mer medvetna om hästens signaler och behov av ett tryggt ledarskap än vad de flesta "vanliga" instruktörer och tränare är.

Hon få absolut inte gå förbi dig när du leder henne.
Ett bra sätt att få bukt med detta är att du viftar upp grimskaftet i ansiktet på henne när non gör det. Fortsätt gå lugnt, men vifta upp grimskaftet så snart hon vill gå förbi. Sluta och säg "bra!" så snart hon går där du vill att hon ska. (Jag vill att hästen ska gå snett bakom mig.)

Gör likadant när du stannar. Om hon bara fortsätter- upp med grimskaftet och backa henne till utgångsläget. Det är du som bestämmer när ni ska stanna och när ni ska gå, inte hon.

Låt henne aldrig flytta på dig. Knuffa undan med bogen eller fösa åt sidan med huvudet är absolut förbjudet. Flytta henne genast bakåt med viftande grimskaft eller utbredda armar så fort hon gör så. Blås upp dig och visa mentalt att "flytta på dig!!"

Var noga med att hon flyttar sig för dig.
Jag brukar öva det i boxen ibland, att hästen ska flytta bakåt, åt sidan och framåt. Sedan gör jag det när vi är ute och går, eller före ett ridpass. Lugnt och fint, inget skrikande och bankande. Bara visa tydligt att du bestämmer.

Lycka till :):)

okej tack för hjälpen =) ja jag har funderat på nh träning. men behöver hitta en tränare i närheten. Jag bor i Hudiksvall. någon som har tips om någon? :)

Hmmmm, jag bor i södra Sverige så där kan jag inte hjälpa dig ...
Men tillhör du nån ridklubb? Där kanske i så fall någon känner till nån NH- tränare!

jag leder alltid min häst med kedjegrimmskaft, det e faktiskt väldigt stor skillnad. Händer det något eller min häst gör något dumt har jag en helt anna kraft att säga ifrån och de ger resultat, sen har jag tränat massor av lydnad och respekt på marken.

bla att hästen ska stanna när jag stannar, den ska backa när jag backar och flytta åt sidan när jag pekar med handen på ett speciellt sätt. Mkt beröm och att hela tiden uppmärksamma hästen, du ska kunna överaska hästen när som helst och den ska så snabbt lyssna och koncentrera sig på dig. Jag har haft tur att jag fått hjälpen av min moster som sysslar massor med svåra hästar och nh träning. Vill du ha mer tips kan du Pm,a mig.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Har ett dilemma jag går runt och har ångest över. Bor på ett ställe där det är ganska svårt att få tag på medryttarhäst, framförallt...
Svar
5
· Visningar
1 298
Senast: Ramona
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 591
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar