Svar angående pass

J

JessicaHH

Efter att ha läst här på tråden ang pass, så mailade jag galoppförbundet (då jag inte blev mycket klokare av det som står på hemsidan).

Till min stora besvikelse blev detta svaret:
"Hästpass utfärdade innan år 2002 uppfyller ej de krav som EU ställer och måste därför göras på nytt."

Så snopet att få betala 625 kr*3 plus veterinärkostnaden för konturdiagrammet för familjens numera avdankade galoppare. Speciellt med tanke på att jag själv varit så kaxig i stallet för jag "skulle minsann slippa köpa pass för det har ju fullbloden redan" :o

Synd bara att just denna tydliga information inte gått ut till de berörda - på hemsidan står ju "Hästpass utfärdas till alla svenskfödda fullblod i samband med fölregistreringen och till äldre hästar efter skriftlig ansökan till Svensk Galopp, SG. Om din häst är född 2002 eller senare, kontakta SG innan du ansöker om hästpass!" Och eftersom min häst är äldre och redan har pass, så tar jag ju då för givet att jag INTE ska behöver ett nytt pass. Nåja, nu vet vi i alla fall vad som gäller!

Sv: Svar angående pass

Läste ditt inlägg och kastade mig på telefonen till förbundet då min häst är född 1997 och jag hittills fått svaret att jag inte behöver nytt pass.

Men se... det behövde jag inte eftersom han är irländsk import och där är de gamla passen okej. Jag behöver alltså inte skaffa ett nytt. Puh!

/Jane

Ah, då har vi rett ut det oxå! Då är det säkert därför folk har fått olika svar i frågan. :idea:

Hur är det om man inte har bytt tills nästa år, man måste väl få tävla men inte åka utomlands?

Okej, min häst är född i USA, mellanlandade på Irland innan han kom till Sverige 1998.
Han är född 1995, o i hans pass finns konturdiagram o hela kittet - undrar just om det duger då? Hur ser ditt pass ut?

biffen skrev:
Okej, min häst är född i USA, mellanlandade på Irland innan han kom till Sverige 1998.
Han är född 1995, o i hans pass finns konturdiagram o hela kittet - undrar just om det duger då? Hur ser ditt pass ut?

Alltså, svaret jag fick av Helene Palm på förbundet var att det är utfärdande land som bestämmer om det gamla är okej eller inte. Irland har alltså beslutat att det inte behövs ett nytt, därför är mitt okej då min häst är utförd och godkänd av Weatherbys och då har svenska förbundet inga synpunkter på det passet.

Så frågan för dig är väl vilket land som utfärdat din hästs pass. Men det är väl bara att ringa och fråga?

Samma sak med Tiggertjejen, ring och fråga!

/Jane

ja jag får göra det, inte kul att stå med 5 galoppörer och inte kunna resa med dem...

fan va arg jag blev.... mailade idag....
alltså... alla fullblod har ju konturdiagram å rubbet, så man BORDE ju kunna skicka in passet å få ett nytt, iaf för mindre än 625 kr...
varför ska man behöva ta ut en VETERINÄR för å göra samma sak som redan finns... å sen dessutom föra över alla vacc. till nya passet... lär bli SUPERBILLIGT...

så nån som vet om man får tävla galopp inom swe med gamla pass?

Messy skrev:
fan va arg jag blev.... mailade idag....
alltså... alla fullblod har ju konturdiagram å rubbet, så man BORDE ju kunna skicka in passet å få ett nytt, iaf för mindre än 625 kr...
varför ska man behöva ta ut en VETERINÄR för å göra samma sak som redan finns... å sen dessutom föra över alla vacc. till nya passet... lär bli SUPERBILLIGT...

så nån som vet om man får tävla galopp inom swe med gamla pass?

har Helene Palm sagt så till dig? jag har fått svaret att bara skicka in passet, det behövs inte tas ut ngn veterinär för att göra nytt kontur diagram, det är bara passet som ska uppdateras!

ang vaccinationerna så sa de att de häftar in de gamla vaccinations sidorna i det nya passet, att man bara ska ange att det är så man vill ha det.

eh JA Helene Palm... asså.. nu har jag hört ETT ord för mkt om henne... tror inte jag har hört NÅGOT positivt...

14 olika svar... bra där....

vad ska jag göra!? :confused:

Messy: Det beror fortfarande på vad det är du har, är det ett utfärdat pass eller bara hästkortet? Har hästen ett PASS så borde det bara vara att byta ut det mot ett nytt. Har den INTE ett PASS, utan ett hästkort, måste den alltså skaffa ett. Detta är ingenting bara för fullblod, utan gäller ALLA hästar inom rikets gränser! *tro**
Skall hästen tävla eller gå till slakt måste den registreras vid respektive förbund… Sorry, du behöver nog ett nytt pass även om det kostar dryga 600 kr…
Men du borde helt klart kunna avkräva förbundet på någon form av kvitto på att du har skickat in dina värdehandlingar…

...jag är i samma båt som dig - har också fått typ 4 olika virriga okonsekventa svar från henne... och varje gång jag kollar igen finns nån ny variant... är anledningen att jag FORTFARANDE inte skickat in passet. Försöker få reda i hur det ska funka med överförandet av vaccineringarna, som Helene P säger att de HÄFTAR in i det nya passet åt mig, men att det syns väldigt väl att det är inhäftat, för sidorna kommer inte se lika dana ut som nya passet... fattar bara inte logiken hur detta kan vara legitimt? syftet med passet är ju att det ska visa hästens medicinska historia och det måste ju innefatta vaccinationer... HUR kan det då vara legitimt att HÄFTA in tidigare vaccineringar? de inhäftade sidorna skulle ju kunna vara tagna vart som helst ifrån egentligen...

gahhh. SÅ trött - och känner som dig. frustration. vad f-n ska man göra när man får olika svar HELA tiden - och det av SAMMA person och självaste FÖRBUNDET????

poängen är att Palm säger olika till alla :crazy:
+ att ett pass i vårt stall blev BORTSLARVAT efter att det skickades in till förbundet...

hon har pass, men är född 2000, dvs hon har det gamla, ej häftade passet.... så finns det ingen ruta för om hon får bli mat eller inte... fast det får hon inte ändååå!

Haha, du tänker på typ häftklamrar eller?
Nänä, alltså det kommer att bli en ljusblått plastpärm runt kalaset som häftas/nitas fast med två svarta plast nitar… Tänk dig så som du troligtvis gjorde böcker på lågstadiet. Skillnaden är att inuti din hårda perm kommer allt i papper och pass väg att samlas och nitas ihop. Tas detta isär kommer handlingen att inte vara giltig. DVS visst kommer dina gamla sidor att eventuell vara av en annan textur, men de kommer fortfarande röra sig om ett häfte i A5 så de kommer att smälta in.

Om det är så att era handlingar är för gamla är jag rädd att det bara är att byta ut dem… Om du vill veta hur det kommer att se ut så ta en sväng om Täby Galopp och fråga i några av de närmaste stallen om du kan få se på ett av de nya passen…

Ett annat tipps är att kontakta Stockholms ridhus (ena ridskolan på ryttar stadion), den ägs av Jan Malmborg, dvs tränaren Jan Malmborg, han och hans fru Gunilla vet garanterat vad det är som gäller.

http://www.stockholmsridhus.se/galopp/

jo jag har sett de nya passen (bisse har ju en bebis (03:a) i stallet)..

men palm säger ju olika till alla...

å frågan är VARFÖR ska jag ha ett nytt konturdiagram när hon har ett i gamla passet... mitt pass e "sytt", du lär ju ha en del gamla oxå så du vet :D
plast å allt... superfint kräkgrönt :D

Oja jag vet… :smirk: Men de nya reglerna träder i kraft från och med nyåret. Janne tror att det är ett led i att införa hästskatt… Fatta han har ju hela ridskolan som måste skaffa nya grejer skulle jag tro, inte för billigt… :crazy:

hästskatt????
isf ska man kunna ha sin ENDA galopphäst i firma...
god DAMN att man måste ha TRE bekymmer för å få ha dem i firma...

asså... HÄSTSKATT (måste repetera)... kostar inte hästar tillräckligt som det är???

alla verkar tro att det bara e asrika som har råd med häst... men vi andra som äter nudlar å pantar burkar för å ha råd med kraken då???? (ok jag varken äter nudlar eller pantar burkar... men blir det skatt så lär jag ju få göra det)... min häst ska va en svart-häst isf! :devil:

Iofs så var han rättså ironisk, men han drog paraleller med båtskatten för ett antal år sedan... först började tydligen en tvångs registrering o sedan lades det på en skatt. Systemet blev dock för kostsamt så det lades ned. Mern i Häst fallet tycks förbunden ta bra betalt så man vet ju alldrig!!! Varje liten korsnings shettis skall in o bli registrerad :crazy: ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka