Svar angående pass

Sv: Svar angående pass

alltså på sätt å vis skulle det vara bra om allt blev reggat i en databas, inkl. vaccinationer å statuspå hälsa osv osv, så att hästhållningen kan förbättras... men... känns som en låååång väg dit å det är ju inte DÄRFÖR man ska ha pass, det e ju för livsmedelskedjans skull... ungefär som att kossor e nyttiga å äta...
skulle hellre äta min häst ur hälsosynpunkt + att hon skulle ha varit bra mkt lyckligare än många andra djur som är mat...
fast... hon ska inte ätas... ska sätta in ett stort fett kryss i hennes nya pass :devil:

Ninniw skrev:
Haha, du tänker på typ häftklamrar eller?
Nänä, alltså det kommer att bli en ljusblått plastpärm runt kalaset som häftas/nitas fast med två svarta plast nitar… Tänk dig så som du troligtvis gjorde böcker på lågstadiet. Skillnaden är att inuti din hårda perm kommer allt i papper och pass väg att samlas och nitas ihop. Tas detta isär kommer handlingen att inte vara giltig. DVS visst kommer dina gamla sidor att eventuell vara av en annan textur, men de kommer fortfarande röra sig om ett häfte i A5 så de kommer att smälta in.

Om det är så att era handlingar är för gamla är jag rädd att det bara är att byta ut dem… Om du vill veta hur det kommer att se ut så ta en sväng om Täby Galopp och fråga i några av de närmaste stallen om du kan få se på ett av de nya passen…

Ett annat tipps är att kontakta Stockholms ridhus (ena ridskolan på ryttar stadion), den ägs av Jan Malmborg, dvs tränaren Jan Malmborg, han och hans fru Gunilla vet garanterat vad det är som gäller.

http://www.stockholmsridhus.se/galopp/

ahh - TACK. Fattar och känner mig bättre nu.

MEN: VAD är det Helene Palm säger att man måste göra OM kontur diagrammet fast man redan HAR ett i det gröna passet (från 2000)? det har hon INTE sagt till mig, säger att det bara är att skicka in?!!! har INTE räknat med att behöva göra om kontur diagrammet baserat på hennes information.

TACK igen - känner mig SÅ mycket bättre efter din förklaring hur nya passet kommer vara utformat...! :bow: :bow:

mackan skrev:
har Helene Palm sagt så till dig? jag har fått svaret att bara skicka in passet, det behövs inte tas ut ngn veterinär för att göra nytt kontur diagram, det är bara passet som ska uppdateras!

ang vaccinationerna så sa de att de häftar in de gamla vaccinations sidorna i det nya passet, att man bara ska ange att det är så man vill ha det.

Nu blev jag så klart tvungen att maila Helene igen och fråga vad som gäller - om man kan skicka in det gamla passet, när det står att man absolut inte ska skicka in det på deras hemsida. Dessutom nämnde jag att personer faktiskt ringt till dem och fått dessa uppgifter...

Då fick jag följande svar av henne:

"Hej Jessica,

jag tror att de har ringt till SH eller ASVH för Svensk Galopp har aldrig haft den typen av handläggning.

För fullblod som är inregistrerade hos Svensk Galopp gäller att alla pass utfärdade innan år 2002 ej uppfyller EU/SJV:s krav och därmed behöver hästen ett nytt pass. Detta pass kostar 625 kr inkl moms + att ägaren måste ta ut en veterinär (EJ id-kontrollant) för att rita av hästen på Svensk Galopps (EJ SH:s) konturdiagram."

Ingen tvekan där. Ursäkta att jag frågar, men har ni verkligen ringt till Svensk Galopp och fått veta att man kan skicka in de gamla passen och att nya konturdiagram inte behövs? :confused: Någon är ju ganska förvirrad - frågan är bara vem? :)
Jag är det i alla fall just nu :crazy:

mackan skrev:
ahh - TACK. Fattar och känner mig bättre nu.

MEN: VAD är det Helene Palm säger att man måste göra OM kontur diagrammet fast man redan HAR ett i det gröna passet (från 2000)? det har hon INTE sagt till mig, säger att det bara är att skicka in?!!! har INTE räknat med att behöva göra om kontur diagrammet baserat på hennes information.

TACK igen - känner mig SÅ mycket bättre efter din förklaring hur nya passet kommer vara utformat...! :bow: :bow:

Åhhh, kan du inte ringa henne och fråga igen, snälla...? :bow:
Det är nog bäst om hon svarar den som fått svar innan - för som det är nu säger hon ju helt olika saker till oss två. :mad:

JessicaHH skrev:
Nu blev jag så klart tvungen att maila Helene igen och fråga vad som gäller - om man kan skicka in det gamla passet, när det står att man absolut inte ska skicka in det på deras hemsida. Dessutom nämnde jag att personer faktiskt ringt till dem och fått dessa uppgifter...

Då fick jag följande svar av henne:

"Hej Jessica,

jag tror att de har ringt till SH eller ASVH för Svensk Galopp har aldrig haft den typen av handläggning.

För fullblod som är inregistrerade hos Svensk Galopp gäller att alla pass utfärdade innan år 2002 ej uppfyller EU/SJV:s krav och därmed behöver hästen ett nytt pass. Detta pass kostar 625 kr inkl moms + att ägaren måste ta ut en veterinär (EJ id-kontrollant) för att rita av hästen på Svensk Galopps (EJ SH:s) konturdiagram."

Ingen tvekan där. Ursäkta att jag frågar, men har ni verkligen ringt till Svensk Galopp och fått veta att man kan skicka in de gamla passen och att nya konturdiagram inte behövs? :confused: Någon är ju ganska förvirrad - frågan är bara vem? :)
Jag är det i alla fall just nu :crazy:

ehh... självklart har jag ringt SGC - jag har ju själv pratat med helene och fått svaret att det bara är att skicka in passet.....

Tja, vad ska jag säga? Jag för väl köra enligt det som är skrivet, känns säkrast så - i alla fall tills någon annan får ett tredje besked från Helene och SG :eek:

JessicaHH skrev:
Åhhh, kan du inte ringa henne och fråga igen, snälla...? :bow:
Det är nog bäst om hon svarar den som fått svar innan - för som det är nu säger hon ju helt olika saker till oss två. :mad:

:devil: :crazy: :crazy: :devil:

Ringt henne nu. Alla reglerna har ändrats sen jag sist pratade med henne. Så JA - nu behöver jag nytt kontur diagram och man ska INTE skicka in passet... infon på SGC:s hemsida är den mest uppdaterade.

suck.

:love: Palm :love:

som dessutom har SLARVAT BORT ETT AV PASSEN FRÅN EN HÄST I STALLET...

PINSAMT att de är på det där viset

mackan skrev:
:devil: :crazy: :crazy: :devil:

Ringt henne nu. Alla reglerna har ändrats sen jag sist pratade med henne. Så JA - nu behöver jag nytt kontur diagram och man ska INTE skicka in passet... infon på SGC:s hemsida är den mest uppdaterade.

suck.

Amen jösses.....! Bestämmer man inte vilka regler som gäller INNAN man går ut med info? Fast iofs, det låter ju som på min arbetsplats :D

Nu vet vi i alla fall precis hur det ska vara, och det är bra synd om oss allihopa! :p

..Jo det kan man tycka, men beslutet hade tydligen ändrats då volymen hade blivit för stor att hantera för SGC med folk som skickade in passen osv osv....Men det var ju NÅGOT skumt att hon inte erinrade sig vilka tidigare regler som gällt och sa till dig att vi måste ha ringt ett annat förbund! Det är ju ren och skär osanning, när jag ringde nu så var hon mycket väl medveten om de tidigare reglerna och förklarade varför de ändrats osv. :eek:

irriterande är bara att vi hade vet ute för ett par veckor sen och vaccinerade... hade jag vetat att mitt nuvarande diagram då inte gällde (som SGC hade sagt att det GJORDE) så hade ju vet kunnat göra nytt diagram då.. nu blir det alltså ett helt nytt extra vet besök. sen behöver de komma ut YTTERLIGARE en gång när nya passet erhållits, för att föra in vaccinationerna.

tycker som Messy att det får förbundet att verka oproffsigt att personer som svarar på frågorna är så virriga. Inte bara denna person, har även pratat med ett par andra där och de var lika förvirrade och informerade olika om samma saker fast frågorna ställdes vid samma tidpunkt.. man blir ju galen när man inte ens kan lita på förbundets utsago vad som ska gälla/gäller :eek:

Senast ändrad:

jo tack, jag hade vet. ute förra veckan för vacc.
god damn it.

nä men va säger ni, ska vi ha "panta-burkar-dag" eller "samla-vagnar-i-täby-centrum-dag" ELLER konvertera dem till shettlandsponnies??? (kostar 250 för deras pass tror jag) :D

mackan skrev:
..Jo det kan man tycka, men beslutet hade tydligen ändrats då volymen hade blivit för stor att hantera för SGC med folk som skickade in passen osv osv....Men det var ju NÅGOT skumt att hon inte erinrade sig vilka tidigare regler som gällt och sa till dig att vi måste ha ringt ett annat förbund! Det är ju ren och skär osanning, när jag ringde nu så var hon mycket väl medveten om de tidigare reglerna och förklarade varför de ändrats osv. :eek:

irriterande är bara att vi hade vet ute för ett par veckor sen och vaccinerade... hade jag vetat att mitt nuvarande diagram då inte gällde (som SGC hade sagt att det GJORDE) så hade ju vet kunnat göra nytt diagram då.. nu blir det alltså ett helt nytt extra vet besök. sen behöver de komma ut YTTERLIGARE en gång när nya passet erhållits, för att föra in vaccinationerna.

tycker som Messy att det får förbundet att verka oproffsigt att personer som svarar på frågorna är så virriga. Inte bara denna person, har även pratat med ett par andra där och de var lika förvirrade och informerade olika om samma saker fast frågorna ställdes vid samma tidpunkt.. man blir ju galen när man inte ens kan lita på förbundets utsago vad som ska gälla/gäller :eek:

Nä vad...jag saknar ord! Vilket nedrans sätt att sköta ett förbund på - eftersom de faktiskt bör ha ett ganska bra hum om hur många fullblod som finns, födda innan 2002, och då borde de ju kunna lägga ihop 1+1 och inse att det skulle bli en del jobb.... De skulle be duktigt om ursäkt för de extrakostnader de orsakat dig! :devil:

Jag har i aalla fall lärt mig nu att ALDRIG tro på vad SG säger! Man kan ju dessutom fundera på varför minnet är så dåligt hos vissa ev de anställda.... :eek:

Messy skrev:
jo tack, jag hade vet. ute förra veckan för vacc.
god damn it.

nä men va säger ni, ska vi ha "panta-burkar-dag" eller "samla-vagnar-i-täby-centrum-dag" ELLER konvertera dem till shettlandsponnies??? (kostar 250 för deras pass tror jag) :D

Shettis - hmmm, det är ju en idé! :rofl:
Fast jag är rädd för att pålle hade belönat mig med ett av sina berömda "nu-bockar-jag-av-matte-så-snabbt-och-högt-att-hon-inte-hinner-fatta-vad-som-drabbade-henne" :bump:
Och jag undrar hur det hade fungerat på fälttävlansbanan? Fast å andra sidan kanske vi hade fått höga poäng på shettis-premieringarna?
:D

JessicaHH skrev:
Shettis - hmmm, det är ju en idé! :rofl:
Fast jag är rädd för att pålle hade belönat mig med ett av sina berömda "nu-bockar-jag-av-matte-så-snabbt-och-högt-att-hon-inte-hinner-fatta-vad-som-drabbade-henne" :bump:
Och jag undrar hur det hade fungerat på fälttävlansbanan? Fast å andra sidan kanske vi hade fått höga poäng på shettis-premieringarna?
:D

Om ALLA konverterade sinna fullblod till shettisar e det ju lugnt!! Haha Fast hua o rida 2400m... En tävlingsdag skulle ta två veckor... :D

JessicaHH skrev:
Nä vad...jag saknar ord! Vilket nedrans sätt att sköta ett förbund på - eftersom de faktiskt bör ha ett ganska bra hum om hur många fullblod som finns, födda innan 2002, och då borde de ju kunna lägga ihop 1+1 och inse att det skulle bli en del jobb.... De skulle be duktigt om ursäkt för de extrakostnader de orsakat dig! :devil:

Jag har i aalla fall lärt mig nu att ALDRIG tro på vad SG säger! Man kan ju dessutom fundera på varför minnet är så dåligt hos vissa ev de anställda.... :eek:

jaaa. har printat ut och sparat nuvarande instruktioner... tänker påvisa dessa om nåt mer sägs ha ändrat sig om x antal dagar/veckor... grämer mig bara otroligt runt ett helt extra veterinär besök, när vi nu hade vet ute precis NYSS.... jätte trist.. men framför allt som sagt att man inte kan lita på de direktiv man får från förbundet. nog den värsta soppa jag stött på sen ett BRA tag nu (och jag jobbar med kundservice sen 8 år :D

Nu börjar jag bli orolig för att inte mitt pass ska vara giltigt. Skickade in det i början på året för att få ett godkänt efter kontakt med galoppförbundet. Kollade också med en idkontrollant som sa att det endast behövdes nitar fö ok. Min pålle är född 2000 o har ett blått pass (svenskfödd) Då var det INGA PROBLEM ALLS. Snabbt svar fr galoppförbundet (finns på någon tråd sen tid ) .Passet åter inom en vecka o kostade inget. Nitat o sidorna med diagram o vaccinationer ovs från det gamla passet.Gäller inte detta ?? Vad sysslar dom med egentligen?

Precis dom instruktionerna hade jag också fått... men sen dröjde jag med att skicka in, så innan jag gjorde det ville jag (sjätte sinne :angel: ) dubbelkolla igen - och då hade allt ändrat sig per diskussionen ovan....

Men de MÅSTE ju ta på sig, nu när det är de som ändrat reglerna, så att folk som du som varit ute i god tid (J-lar varför drog jag på det) och ändrat passet, har ett pass som ändå gäller. det tror jag absolut , annars är världen helt SNED.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka