Svansvårdstips

Sv: Svansvårdstips

Ja, lite så känns det ju.
Min häst är oxå vit, med vit svans. Eller ja, den ska vara vit iallafall... :angel:
Kan ju vara trevligt att få reda på effekten av olivoljan innan det är "för sent". :D

Vad "gör" olivoljan?

*nyfiken*

Olivoljan verkar återfuktande och skyddande. Svansen blir inte torr och sliten. När svansen hänger i påse utsätts den för fukt,smuts, och en ganska instängd miljö. Oljan skyddar svansen och av någon anledning verkar det som den växer fortare men jag antar att det handlar om att den helt enkelt inte förstörs i änden.

Detta trix lärde jag mig för länge sedan på ett arabstuteri. Dom hade mest skimmlar. Jag har alltid gjort så på mina hästar,även vita svansar,och upplever att det är lättare att få dom rena sedan då intesmutsen trängt in i hårstråna.

Men, man gör som man vill!

Måste bara hålla med Wrangler om att detta är det absolut bästa sättet att hålla ordning på svansen. :bow:

Jag har själv en palomino som jag visar i halter och hans svans är för det mesta skött på det här viset. Om man inte vill ha olivolja i svansen så kan man även använda barnängens barnolja, det funkar precis lika bra. :idea:

(ps. även Vonx håller med om detta...:rofl: ds)

Hm. Där ser man!
Vad rekomenderar du för material till påsen då?
*operation hålla svansen ren över vintern*

Inga tips för hur man ska få manen att växa bättre? ;)
Främre halvan av manen är tjock, lång och fin så det känns inte helt hundra att kapa den bara för att den bakre halvan ska få en chans att "växa ikapp"...

Hur gör du med hästens svans så här års? Om jag flätar blir svansen full med spån och hö. Om jag inte flätar blir det lerkokor i hela svansen. Ja, vi har lervälling i hagarna.
Flätad svans med svanspåse på dagligen.

skulle oxå vilja ha nån bild eller så hur man fäster påsen utan att det blir skav där...den är ju till för att skydda o blir ju inte så jätte snyggt om jag gör fel så det blir skav mitt på svansen...

jag har ju en del ideér i huvet jämt :D för många kanske :o Men iallafall så tycker jag att svanspåssar är dyra och man kan ju givetvis sy egna hur enkelt som helst (orkade inte).
Men jag åkte till kapphal och köpte nylonstrumbyxor. 5-pack blir ju 10par svanspåsar då jag använder bendelen.
Sen flätar jag svansen och stoppar i svansen i strumpan. det som är bra är att när den är såpass skitig och ful så slänger man den bara (5-pack strumpbyxor kostar runt 50 lappen) Jag har nu provat i 5 dagar och det är inte ens ett hål på den än.
Nylonet är ju perfekt med att det är jättefin maskigt så det släpper inte in skit men såpass tunn att svansen kan andas :idea:

Såhär ser det ut när den sitter på:
25087289.jpg

25087282.jpg

Precis där jag klipper av ena byxbenet i grenen så är ju hela svanpåsen som en tub, i änden så klipper jag ett hack ca 10cm så har jag två ändar som jag fiskar in mellan flätan och knyter en knut med :idea:

En tjej i stallet kör med vanliga strumpor :D Viker svansen dubbel o ner i en strumpa :grin:

Det gjorde jag också förr i tiden men det suger ju åt sig all fukt och skit...

Men alltså, två svanspåsar i bävernylon a´100:- =200:- det är väl inte så farligt? Då har man en att byta med hela tiden också.

barnängens barnolja innehåller ju mineraloolja och är uttorkande så den skulle jag inte vilja ha i svansen(Eller någon annanstans för den delen )

Tja det är ju upp till var och en vad man vill använda.... Jag har dock använt barnolja i många år och har inte märkt någon uttorkande effekt som du säger, men som sagt det är upp till var och en.

Kram Sorrel

Har häst som har vit svans och lerhagar men jag bara flätar och har i glansspray.
Tar ur flätan varannan, var tredje dag. Borstar ur och flätar nytt igen.

Tja det är ju upp till var och en vad man vill använda.... Jag har dock använt barnolja i många år och har inte märkt någon uttorkande effekt som du säger, men som sagt det är upp till var och en.

Kram Sorrel

Samma här! Fast på mig själv då...:o:D

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 493
Senast: Brynja
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Marvin
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka