Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare
KL
Bara lite allmänna reflektioner.
Jag fascineras över reaktioner som trådar om våld eller olagliga metoder mot hästar i träning oftast väcker rent generellt. Det spelar ingen roll vilken gren det handlar om, folk som tillhör den grenen får genast en reflex där de benhårt tvivlar och förnekar att såna metoder över huvud taget är möjliga. det kan inte vara sant, det är inte möjligt osv - och sen följer en rad argument varför det inte är möjligt.
det är ett faktum i dagens sverige i grenar trav, hoppning och dressyr att högst tveksamma metoder förekommer på många många platser och stallar. Sen att man inte vill tro det, är en HELT annan femma och har fortfarande ingen grund att det för den skull inte förekommer.
varför skulle det inte vara möjligt att ngn som helst misshandlande av djur förekommer inom travet?
eftersom det är fullt verkligt att en av sveriges mest kända hoppryttare helt öppet i sitt eget ridhus medans andra finns på anläggningen, både barrerar och jagar sin häst med långpisk över hinder när den stannat, tills den hoppar i skräck, och hästar som krubbbitit pga att de stått inne för mycket, hade eltråd på alla sidor om sig i boxen, osv osv, så förundrar jag mig att folk fortfarande vill blunda och hävda att nej, det är fullständigt omöjligt, det händer inte.
Fler borde göra som danskarna gjorde i det senaste misshandelsfallet av den numera ökända Christine W - dvs personalen reagerade och valde att sticka ut, och tog in reportrar som fångade henne på kamera LIVE. Om fler vågade göra det istället för att ducka och tiga, så skulle det kanske börja röra på sig i fråga om hantering av djur ute i stallarna.