Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare
Men då borde det, logiskt sett, inte finnas grisfösare till försäljning heller. Eller?
*kl*
(hoppar in svarar flera på en gång...ingen behöver känna sig personligt påhoppad.)
Nä, det vore det logiska att förbjuda "grisfösare helt... men i Sverige har man den inställningen att man ska kompromissa så långt att det är rent löjligt ibland.
Faktum är att man får köpa och inneha "grisfösare", men dom får bara
användas när veterinär godkänner det
. Personligen tycker jag väl att det hade varit enklare att införa någon form av licens.
Vad gäller, vilka har nämnts tidigare i debatten,
elpistoler så har dessa mycket mera "kräm" än vad en grisfösare har, grisfösaren ska vålla smärta och obehag medans en elpistol ska fullständigt immobilisera en människa. Numera finns 3:e generationens elpistoler där man försöker med att jonisera en "kanal" fram till offret så att man kan slå till på flera meters avstånd genom själva luften utan några sladdar.... problemet är mest att någon enstaka människa med hjärtsvikt kan
eventuellt avlida pga av att man använder elpistol på vederbörande - men man kan då ifrågasätta alternativet som i de flesta fall är att sätta en kula i vederbörande, vilket ju är helt humant och riskfritt
Jag anser f.ö. att elpistoler såväl som pepparspray och andra "less-than-lethal" vapen borde ingå i alla länders polisiära arsenal - annars finns det inget alternativ då det är för lite med en batong men mindre lämpligt att skjuta folk. Men att använda grisfösare för att "träna" hästar tycker jag är fullständigt förkastligt.
Och Åke då... ja, så länge som det saknas riktiga bevis så ska vi man inte vara för snabb att fördöma, men
om det är sant så hoppas jag på ett kännbart straff - sådär 6 månaders fängelse samt djurförbud.
Tyvärr så är min tilltro till massmedia tämligen låg....
Men nog fasen förekommer det en hel massa elände runtom i hästsverige såväl på ridsidan som på travsidan, men man får helt enkelt försöka att klämma åt dom som man tar på bar gärning sas. Även om det finns dom som är värre och dom inte är ensamma så måste man börja att nysta någonstans i härvan och all början är bra.