Svansskydd för transport, finns det något som..

Alexandra_W

Trådstartare
Finns det något svansskydd för transport där det så att säga läggs under svansroten och knäpps på utsidan (istället för läggs på utifrån och så läggs om svansroten inåt, om nån fattar?)

Som dessutom sitter kvar och går tillräckligt högt över svansroten. Samt håller...

Har haft ett från Hööks med svanspåse. Funkar bra förutom att jag tycker det är besvärligt att få rätt spänning när man ska fästa det utifrån och in runt svansroten och dra åt remmar runt. Samt att det gärna kasar och är helt slut och färdigt för sopkorgen efter tio resor. Även om hästen gillar att gnussa svansen mot luckan så lite längre vore kul om det höll.

Det får gärna vara svanspåse men inget krav. Vill inte ha ett sånt man måste sätta i en gjord för det ska sitta kvar.

Finns det något svansskydd för transport där det så att säga läggs under svansroten och knäpps på utsidan (istället för läggs på utifrån och så läggs om svansroten inåt, om nån fattar?)

Som dessutom sitter kvar och går tillräckligt högt över svansroten. Samt håller...

Har haft ett från Hööks med svanspåse. Funkar bra förutom att jag tycker det är besvärligt att få rätt spänning när man ska fästa det utifrån och in runt svansroten och dra åt remmar runt. Samt att det gärna kasar och är helt slut och färdigt för sopkorgen efter tio resor. Även om hästen gillar att gnussa svansen mot luckan så lite längre vore kul om det höll.

Det får gärna vara svanspåse men inget krav. Vill inte ha ett sånt man måste sätta i en gjord för det ska sitta kvar.

Vad är det för fel på den gamla metoden att använda en vanlig ben linda? Har ju funkat i alla tider på hästar som antigen skiter ner eller skaver svansen i transporten ...

Vad är det för fel på den gamla metoden att använda en vanlig ben linda? Har ju funkat i alla tider på hästar som antigen skiter ner eller skaver svansen i transporten ...

Tja, det är väl inga fel. Men personligen är jag en vän av "moderna" (så modernt något som funnits sen 80-talet kan anses vara) lösningar som spar tid och gör saker enklare för mig. Att det innebär att man slipper hantera en bajsig benlinda är bara en ren bonus.

Jag använder transportskydd med, och benskydd. Trots att den gamla metoden att linda benen fungerar lika bra ;)

Tillägg: Dessutom täcker en linda aldrig lika högt som ett svansskydd, så i så fall skulle man behöva linda fast någonting som sticker upp en bit på utsidan, och nu börjar det kännas onödigt krångligt jmf med ett svansskydd..

Tja, det är väl inga fel. Men personligen är jag en vän av "moderna" (så modernt något som funnits sen 80-talet kan anses vara) lösningar som spar tid och gör saker enklare för mig. Att det innebär att man slipper hantera en bajsig benlinda är bara en ren bonus.

Jag använder transportskydd med, och benskydd. Trots att den gamla metoden att linda benen fungerar lika bra ;)

Tillägg: Dessutom täcker en linda aldrig lika högt som ett svansskydd, så i så fall skulle man behöva linda fast någonting som sticker upp en bit på utsidan, och nu börjar det kännas onödigt krångligt jmf med ett svansskydd..

Det löser man med en pad ... En linda med pad längst upp har du dessutom satt dit innan du ens hunnit spänna andra spännet på skyddet, och rengöras/tvättas måste ju båda ändå. Samma med benen, du hinner linda fyra ben innan du hunnit bli klar med första transportskyddet, så dessa "moderna" skydd ( som ofta introduserats av WCryttare som alltid har nogon hästskötare att göra skitjobbet) är i stort en tidstjuv om man har lite bråttom.

Det löser man med en pad ... En linda med pad längst upp har du dessutom satt dit innan du ens hunnit spänna andra spännet på skyddet, och rengöras/tvättas måste ju båda ändå.

Det tar maximalt 10 sek att sätta på ett skydd. Nu vet jag inte om du kanske är en väldigt snabb lindare, men att linda dit en linda, en padd samt en påse gör jag inte på 10 sekunder.

Nyfiken - vad är din poäng med dina svar? Jag efterlyser en specifik produkt, och du propagerar för en lösning utan produkten fast jag förklarar att jag vill använda produkten?

Det tar maximalt 10 sek att sätta på ett skydd. Nu vet jag inte om du kanske är en väldigt snabb lindare, men att linda dit en linda, en padd samt en påse gör jag inte på 10 sekunder.

Nyfiken - vad är din poäng med dina svar? Jag efterlyser en specifik produkt, och du propagerar för en lösning utan produkten fast jag förklarar att jag vill använda produkten?

Poängen är att det oftast är onödigt med dyra accesoarer, då det gärna går snabbare på "gamla" sättet för de som lärt sig använda lindor.

Vet inte om Bucas fortfarande har sina svansskydd i sortimentet, men de var utformade för att integreras med täcken (de två små "halv" öglorna som satt vid svans kappan) och hade knäppning på utsidan ...

Poängen är att det oftast är onödigt med dyra accesoarer, då det gärna går snabbare på "gamla" sättet för de som lärt sig.

Vet inte om Bucas fortfarande har sina svansskydd i sortimentet, men de var utformade för att integreras med täcken och hade knäppning på utsidan ...
¨
Jodå Bucas har sina kvar, men jag använder inte Bucastäcken, och vill som jag skrev inte ha de man måste fästa i en gjord.

Jag är gammal nog för att ha lärt mig linda svansen, och använde det i många år. Ansåg likt dig att det där med svansskydd var väl onödigt. Sen köpte jag ett. Sen dess har jag aldrig lindat mer.

Jag tycker iofs inte svansskydd kan anses som dyra, en hundring är väl investerade pengar för att få fördelarna (mer skydd enklare, slippa bli så äcklig om händerna, slippa tvätta istället för att spola av osv). En hundring är väl ungefär vad man får hosta upp för två lindor av bra kvalitet med? (Man behöver ju två, en för att åka dit och en för att åka hem).

¨
Jodå Bucas har sina kvar, men jag använder inte Bucastäcken, och vill som jag skrev inte ha de man måste fästa i en gjord.

Jag är gammal nog för att ha lärt mig linda svansen, och använde det i många år. Ansåg likt dig att det där med svansskydd var väl onödigt. Sen köpte jag ett. Sen dess har jag aldrig lindat mer.

Jag tycker iofs inte svansskydd kan anses som dyra, en hundring är väl investerade pengar för att få fördelarna (mer skydd enklare, slippa bli så äcklig om händerna, slippa tvätta istället för att spola av osv). En hundring är väl ungefär vad man får hosta upp för två lindor av bra kvalitet med? (Man behöver ju två, en för att åka dit och en för att åka hem).

Sy dit öglor vid svansroten på de täcken du använder då, så kan du ju använda svansskyddet ändå.

Jag fattar dock inte varför de som jag söker blivit utrotningshotade? Haft flera förr (ett ligger nånstans på E4 an... finns nackdelar med öppen lucka ;)) och då var de som utskurna på insidan och gick upp högt på utsidan. Knäpptes på utsida enbart, var slätt/helt på insidan. Men nu, "alla" har bakvända lösningen, även om knäppena sen hamnar på utsidan (det gör de på nuvarande med) så har remmarna gått på insidan först.

Inte sånt här jag söker riktigt, men här ser man vad jag menar litegrann
215673476_fb7ea071-a336-4471-bc54-f11cdf4f181b.jpg

Sy dit öglor vid svansroten på de täcken du använder då, så kan du ju använda svansskyddet ändå.

Tänkte slippa det, dels åker de inte alltid i täcken och det finns ju skydd som sitter uppe ändå. Ska "bara" hitta ett i rätt modell. Om det skulle visa sig vara HELT omöjligt, då syr jag nog hellre ett eget svansskydd som jag vill ha det än öglor. Men både sy egna öglor eller ha en lös gjord fungerar ju, bara att jag inte vill det.

Tror att jag lyckats PM:a dig en länk till den variant vi använder :up::D

Jag tycker le mieux svansskydd ser ut att uppfylla de flesta av kraven. Hittade iaf en butik i Sverige som sålde den om man googlar ( le mieux tail guard with bag). :)

Jag tycker le mieux svansskydd ser ut att uppfylla de flesta av kraven. Hittade iaf en butik i Sverige som sålde den om man googlar ( le mieux tail guard with bag). :)

Ja men den såg ju riktigt bra ut. Och butiken här i närheten har det ju, så då kan jag klämma innan med. Ska det kollad upp. Kollade ju en del men le Mieux brukar ha bra kvalitet.

Jag har ett från Le Miuex, dock inte provat det än, men kommer göra de när jag får tid, imorn kanske. Kan göra en liten utvärdering då :)

Hur har det gått? Funderar på om det är värt dom extra kronorna eller om man ska köpa en billig på Hööks.

Det låg på 399 i "min" butik, och bredvid hängde en kopia för 79 kr. Jag köpte kopian men inte använt den än. Har knäppet så som jag efterlyste i alla fall.

Köp inte det långa för 149 kr från Hööks...

Vår häst skavde fullständigt av allt skinn på slidan, anus och sidorna för att hon hade benlinda och alltid lutade sig på bommen när hon åkte. Det kan bli som en täckmatte-brand om det vill sig illa.

Det vill säga, det passar inte alla hästägare och inte heller alla hästar. Varför vill man alltid göra gällande att allt passar alla?

Jag har testat hööksvarianten vilket funkar ok till min. Bucas är kass åtm utan att sätta fast. WoofWear lite pilligt o få på bra men går runt hela och över förväntan NÄR det sitter kvar.

Väntar på ett Lemieux genom @Equilina

Liknande trådar

A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 259
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv