Svansen växer inte!

mijan

Trådstartare
Har en vallack f-06 och hans svans är fortfarande lika kort som en fölsvans. Hans hagkompis har tuggat en del på den men jag har fått honom att sluta med det då jag har sprutat lite ättika i svanstoppen. Han slutade med detta för ca 3 månader sedan. Jag trodde då att svansen skulle börja växa men det händer ju inget!
Han kliar heller inte på den för den är inte ett dugg ruffsig vilket borde vara ett tecken.

Vad ska jag göra? Kommer han aldrig att få någon svans? Både mamman och pappan har ju det. Tråkigt att tävla dressyr med en häst vars svans inte ens räcker ner till haserna :crazy:

Tar tacksamt emot alla tips ni har för att få den att börja växa!

Sv: Svansen växer inte!

Är det inte så att det inte växer så snabbt på vintern (jämför hur snabbt hovarna växer). Jag har en stallkompis med samma problem som du. Hon har börjat att alltid ha svansen flätad (funkar bra på vintern iallafall), och det har hjälpt. Dessutom så borstar hon bara med riktigt mjuk borste de få gånger som hon alls borstar svansen.

Jag borstar den i princip aldrig =) Och så som den är idag så går det inte att fläta den för att den är för kort!

Den har i princip sett likadan ut sen jag fick hem honom som 1/2 års föl. Den enda skillnaden är att det inte längre är en sån där ullig fölsvans utan nu är det bara en kort, lockig svans av normalt tagel.

Hans hagkompis, som är lika gammal, har en svans som ägaren nu har fått börja klippa så att den inte släpar i marken :crazy:

Det är inte så att hagkompisen gnager ner den ändå? Det låter ju nästan så...

Kan hästar ha "dåligt hår"? Människors hår kan ju bli torrt och sprött och gå av.
Gäller det även hästar borde ju liknande kurer finnas.

Prova att spola med kallt vatten uppe vid roten var dag. Det hjalpte pa en ponny jag hade.

Jag har funderat lite över det där med. Min 06:a har iofs betydligt mer svans än din, och tjock som f*n är den. Men jag toppade den kanske ½ cm inför utställningen i höstas, och fick å frågan 'arrgh, men hur mycket har du klippt', den borde vara längre. Och jag toppade soms agt bara spretet. Och inte har den växt en millimeter sen dess heller, så jag börjar undra om han tänker vara en 'kortsvansare' for life?

Hästar som få fel mat (för lite, för "fel") får ynklig man och svans.
Räkna lite på hans foderstat, det brukar hjälpa.

Jag har funderat lite över det där med. Min 06:a har iofs betydligt mer svans än din, och tjock som f*n är den. Men jag toppade den kanske ½ cm inför utställningen i höstas, och fick å frågan 'arrgh, men hur mycket har du klippt', den borde vara längre. Och jag toppade soms agt bara spretet. Och inte har den växt en millimeter sen dess heller, så jag börjar undra om han tänker vara en 'kortsvansare' for life?

Glömde förresten - manen växer som ogräs, och hovarna med. Om även man eller hovar växer kan man definitivt börja fundera på djurjourens spår på om det är brist på ngt.

Herrn här får nog skylla på ngt annat dock, det är en välmatad köttbulle med en foderstat fullt i balans (förutom att hans MJ-intag är för högt då *s*)

Hästar som få fel mat (för lite, för "fel") får ynklig man och svans.
Räkna lite på hans foderstat, det brukar hjälpa.

Han har en uträknad foderstat och man + hovar växer som sjutton (framförallt manen).

Svansen är väldigt spröd och torr så jag vet inte om det helt enkelt är så att han har en väldigt dålig svans kavlitet.
Det blir väl till att söka dispens och stoppa i en lössvans när det är dax för 3-års test och tävling.... Någon som vet vad det kostar?

Lugn! Min -05:as svans växte inte på sig förens i höstas,han hade en jätte kort och tunn svanns enda tills då,men nu börjar den bli riktigt fin faktist! Och han är ett år äldre än din,så den kanske växer på din nu till sommaren/hösten!

Klippte den för första gången för ca en vecka sen,då den började bli lite väääl lång! (vilket jag aldrig trodde skulle hända) :banana:

1 år:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/100_6489.jpg?t=1205509675

2 år:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Bilen015.jpg?t=1205509746

Nu,snart 3 år:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/79419_1204396148.jpg?t=1205509798

Senast ändrad:

Hehe, om han ändå hade haft en sån där svans =) Den är inte alls så som din häst hade när den var 1 år och min är 2.

Det är väl bara att inse att han inte kommer att få någon svans...

Hittade en bild som är tagen för 1 år sedan.... Svansen ser precis likadan ut idag...

8598335.jpg

testa att tvätta den och ha i impakning i den då :angel: det borde funka, värt att testa. Om han nu inte är känslig mot saker och ting då skulle jag låta bli.
kolla igenom vitamin hyllan

Vet av två tävlande travhästar som har svansar liknande din och på dem är det helt kört att få dem att växa ut. Har svårt att tänka mig att det beror på någon brist då dessa två tävlar med hyffsade resultat samt att man sett hur många undernärda och felfodrade ök som helst och dom har inte saknat svans...

Jag har samma problem fast med lite variation...
Min hästs svans växer långsamt och det tog tre år innan fölsvansen vuxit ut helt och jag kunde toppa den för första gången.
Sen började hon klia sin tjocka rumpa och *tjoff* så var svansen haskort. Jag såg det hända succesivt men kunde inte för mitt liv komma på HUR hon gjorde. Tills jag en dag såg hur hon kliade sig i boxen och väggen sviktade så spikhuvudena kom ut från väggen. När hon slutade klia så fastnade såklart tagel.
Men då hade hon bara en knappt fingertjock tagel"tåt" i normal längd kvar.

Hur som helst så har ju svansen vuxit marginellt sedan dess men nu har den helt plötsligt börjat bli Kortare igen och den där tåten jag nämde är helt borta. Hon har inga träd i hagen, ingen kompis som kan äta eller nått hon kan fastna i i boxen. Gissa om jag är än mer konfunderad nu.
Jag köper att en svans kan tunna ur eller växa långsamt om hästen har brist på något men bli kortare av sig själv känns så ologiskt????

Ja kanske onödigt inlägg då jag ändå inte har nått tips men jag kanske själv kan få nått tips.
Har funderat på att göra en inbakad fläta för att se om den håller sig intakt (så jag vet om hon kliar eller inte)men då fastnar hon väl nånstans och sliter av Hela svansen... :angel:

Svansen som 3-åring;
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/060619007.jpg

Nu;
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Bild022ret.jpg

Senast ändrad:

Ja han är i annan hage. Hon går själv nu... tyvärr.
Hon kanske har en liten hustomte i boxen som drar henne i svansen. :D

vissa svansar växer väldigt väldigt långsamt så om det bara var tre månader sen kompisen slutade tugga så skulle jag ta det med ro.
Sen så bedömmer de inte svansen på treårs testet vad jag märkt ;)

Åjo, det kan komma kommentarer om svansen även på tre-års...
Så ska man visa en häst med kort svans, jämna för sjuttsingen Inte till den!! Inte för att man får nedslag men det händer att man får kommentarer. Bättre då att det ser ut som om hästen har fått svansen avbiten än att de tror att man klippt den så kort med flit.

Liknande trådar

E
Övr. Djur Min fem år gamla kanin blev natten till söndagen väldigt sjuk. Jag hade uppmärksammat att han ätit väldigt lite utav sina pellets...
Svar
6
· Visningar
3 207
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
Hästvård Jag har en häst med vanligtvis ganska lång man. I år har han dock plötsligt kliat av sig allt. Och jag förstår inte varför. Tänkte att...
Svar
11
· Visningar
1 264
Senast: Sliver
·
Träning Vad skulle ni gjort, hoppas ni orkar läsa detta. Bekymrad. Har en åring, kastrerad mars -05. Visade borreliasymtom precis efter intag...
Svar
5
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka