Svansen försvinner=(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 872
S

SirWillgott

Ja.. varje gång samma visa..
Så fort pållen blir lastad och vi ska iväg någonstans så ser alltid svansen ut som sk*t när vi kommer fram!:crazy:
Det är alltid bortgnuggat, spretigt och löst hår högst upp vid svansroten.
Hade vanligt neoprene svanskydd först- ingen skillnad
PuffPad (från h**ks) som är i fodrat tyg- lite mindre hår som dras bort men annars ingen skillnad..

har också prövad att haft två tjocka fleece/teddy paddar runt svansen, och därefter på med PuffPad svanskyddet.
Men vad tror ni jag möts av när man är framme?!
Jo samma härligt spretiga, torra fula svans:(
Snart finns ju knappt något kvar av hans fina långa svans uppe vid roten...=(

Hjälp! Någon med samma/liknande problem?:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svansen försvinner=(

Sen jag bytte släp har jag samma problem :crazy:
Köpte ett svansskydd på Globus och det har hjälpt ganska bra (dränker svansen i pälsglans innan jag sätter på det)
Det funkade även att linda med en gammal bommulslinda (ej elastisk) men det var hur jobbigt som helst att linda varje gång :p

Jo jag dränker också svansen med pälsglans eller "cowboy magic" men det blir bara kladdigt och ingen skillnad:(
De är just därför jag nu är så desperat!
Känns som om jag prövat allt..

har även prövat med vanlig lindning som du skrev, men det misstaget gör jag aldrig igen då lindan skavde bort allt hår så det bara blev stubb kvar!!:crazy:

Jag låter pälsglanset torka innan jag sätter på svansskyddet, då blir det inte kladdigt.

Din häst verkar vara ett hopplöst fall :crazy: Har du bommar i släpet?

Jag har precis samma problem med "min" svans!
Har också provat allt, lindat och med skydd och pälsglans..
Jag antar att det enda är att köpa ett längre släp :p

.
Jag antar att det enda är att köpa ett längre släp :p

Japp. Problemet försvann på vår ena häst när vi bytte släp. Jag har inte ens svansskydd på när jag transporterar mina nu, det behövs inte. De når ju knappt luckan bak ens när de står normalt.

Har du provat svansskydd i neopren? Det sitter stilla och skyddar bra. Det absolut bästa jag haft. Bara att plocka av och svansen ser ut som innan. (min häst gnuggar också sönder svansen utan det)

Jag skulle inte ha på pälsglans innan svansskyddet. Då riskerar skyddet att glida ner och det ska sitta så stilla som möjligt för att ge bra skydd.

har du tvättat svansen då så den inte är smutsig och kliar? besvärligt läge :(

Har du provat neopreneskyddet under ett gammalt hederligt mocka/läderskydd som man knäpper runt svansen samt har en rem att fästa i täckesgjorden?

Har tyvärr precis samma problem! :crazy:
De gångerna det skaver minst är när jag använder det skyddet (som någon redan nämnt) i mocka som spänns åt med kardborreband och sätts fast med band i en lös gjord OCH när jag dessutom har ett halvtjockt täcke med svansskydd (av typen fleecefodrat regntäcke). De gångerna är svansen "bara" rejält tilltufsad, andra gånger med sämre skydd kan den vara i princip "flintis" när vi kommer fram.

Benlinda funkar bra vissa gånger, men kan lika gärna ha halkat ned - och då ser det för j**ligt ut.

Jag vet att det i vårt fall beror på att han tar stöd mot bakluckan med rumpan. Har funderat på att byta ut "filt"mattan på bakluckan mot gummi, men tycker det blir för halkigt att gå på istället. Det är inte filt men jag kommer inte på vad det heter nu, lite som heltäckningsmatta.

Hur man än gör blir det fel ... "Pest eller kolera"?

Skulle gärna vilja få tips jag också, sommartid är det inte såå kul för pållen att åka med tjockt täcke.
/Anne

Klart den förvinner om du åker med den oskyddad:crazy:

Fläta svansen i en inbakad fläta, sätt på en svanspåse och sedan ett svansskydd.

Jajamän! :rofl: Tackar!

Sidekick,
varken trådskaparen eller jag åker med oskyddade svansar. Vart fick du det ifrån? Isf vore det ju bara att göra som du säger. Men vi har faktiskt testat det mesta båda två efter vad det verkar. Kom med bättre tips! ;)

Jag har inget problem med svansen på min häst... men ja, hon åker oskyddad men utan att rubba ett hårstrå på den!! Så det är inte alls klart att den blir förstörd för att man åker oskyddat. Om det var TS du svarade egentligen så tycker jag det framgår att hon provat ganska många typer av skydd.

Jajamän! :rofl: Tackar!

Sidekick,
varken trådskaparen eller jag åker med oskyddade svansar. Vart fick du det ifrån? Isf vore det ju bara att göra som du säger. Men vi har faktiskt testat det mesta båda två efter vad det verkar. Kom med bättre tips! ;)

I sådanafall sätter ni inte på dem rätt. Eller tillräckligt hårt. Jag skulle testat proffessionals choice tailwrap, då kan de inte skava om den sitter rätt.

32920986.JPG

Jo, men om det nu inte hjälper med bara neoprenskyddet så kan man kompletera med ett mocksskydd ovanpå menar jag. Om du förstår min röriga svenska... ;)

Kanske låta hästen stå bredare? Kan ju vara så att det försöker hålla balansen och stödjer rumpan mot lämmen?

Kanske låta hästen stå bredare? Kan ju vara så att det försöker hålla balansen och stödjer rumpan mot lämmen?

Jo , det är just det han gör, är lite orolig i transporten och får dålig balans, så vilken transport han en åker i så blir det skav pga att han lutar sig/gnuggar..
Försöker leta efter större transport att byta min mot för tillfället..

Liknande trådar

Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 484
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• dubbla efternamn?
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur