Svansbrott utställning?

G

Galathea

Min valp har gått och hittat på något otyg. Han har nu ett brott på svansen som inte var där förut. (Besiktningspapper finns sedan jag köpte honom.) Jag har varit hos veterinären som konstaterat att man inte gör något åt sådana saker så länge dom inte har ont, och det har han inte.

Får man ställa ut en hund med skadad svans? Veterinären sade att man kan få intyg på att det är just en skada och inget som avlats ned och att man då kan ställa ut ändå. Hon visste inte hur det fungerade med hundar dock, bara katter. Någon som vet?

Han är så fin i övrigt så det är ju trist om hans utställningskarriär redan är över för att han plattat till sin "kringla" lite. (afghanvalp 6 mån) :cry:

Sv: Svansbrott utställning?

En bekant till mig hade en schäfer som blev trampad på svansen av en häst.Halv svansen var tyvärr tvungen att amputeras,ägaren fick ett vet
intyg på att det var en olyckshändelse.Och hon kunde ställa ut som vanligt.Men tyvärr så störde det helhets intrycket på hunden.

En bekant till mig hade en schäfer som blev trampad på svansen av en häst.Halv svansen var tyvärr tvungen att amputeras,ägaren fick ett vet
intyg på att det var en olyckshändelse.Och hon kunde ställa ut som vanligt.Men tyvärr så störde det helhets intrycket på hunden.

Ja, det var lite så jag tänkte. Att det kan vara svårt att hävda sig och få domaren att bortse ifrån det. Min lilla kille ser dock ut precis som vanligt, bara att "kringlan" är lite oval istället för helt rund. Men variationen på afghansvansar är ju rätt stor, så jag tror inte att det "stör" på samma sätt som när halva svansen saknas. Hoppas inte det iallafall. :crazy:

Fixa papper och ställ ut ändå ;)

Haha! Jag får göra det. Har ju ändå anmält mig till tre utställningar bara i juni. Frågan är, när slänger man fram pappret? Innan utställningen? Man kan ju inte komma viftandes med det i ringen direkt eftersom domaren inte får veta vad det är för hund. :D Nåja. Jag är nöjd om jag kan ställa ut honom iaf, om det går bra eller ej kvittar nästan. ;)

Ja, det var lite så jag tänkte. Att det kan vara svårt att hävda sig och få domaren att bortse ifrån det. Min lilla kille ser dock ut precis som vanligt, bara att "kringlan" är lite oval istället för helt rund. Men variationen på afghansvansar är ju rätt stor, så jag tror inte att det "stör" på samma sätt som när halva svansen saknas. Hoppas inte det iallafall. :crazy:

Slappna av nu!
Jag tror inte alls att det stör speciellt mycket. Jag har då aldrig sett en afghan med "perfekt" rund kringla, så skulle din ha något oval så vafasen, ställ ut och se hur det går! ;)

När du ska slänga fram pappret vet jag inte, så fort du kommer till tävlingsplatsen känns mest logiskt för mig i alla fall.

Sedan är jag ju såklart nyfiken på att höra vilka utställningar du anmält till.

Haha, du har så rätt så. (fast han hade en perfekt rund kringla innan han beslutade sig för att krascha den ;) ) Men nu när jag vet att det går att ställa så är det ju bara att tuta och köra. :p

Vi ska på SvVK´s i Tånga Hed såklart den 14e, SvA´s inofficiella i Tånga Hed den den 15e och SKK´s i Borås den 29e. :D

Hejsan!

Om du får ett intyg på svansen från vet, så visar du det för ringsekreteraren (eller vad det heter), h*n som ropar in hundarna m.m. när du ska in i ringen. H*n talar då om för domaren att hund nr ** har intyg på skadad svans.
På detta sätt så får inte domaren veta hundens namn.

Får och får det är klart du får.
Men även om du har papper på att han är född med normal svans så struntar tyvär vissa domare i deta och du kan få en 2:a med värre en 3:a för den.
Sen beror de ju på var de sitter och vem som är domare vissa ser ju igenom hundarna från top till tå.

Jätte tråkigt när de blir så har en vän som precis imp in en hund som föddes Okej men som idag har en krok på svans tippen de är kört för deras del eftersom de syns så pass tydligt de va 30 000 åt helsike eftersom hunden var tänkt som uts hund.

Jag hade provat och ställa men sökt igenom vilka domare sen kan man ju alltid spreja lite och försök dölja skadan :idea:

Får och får det är klart du får.
Men även om du har papper på att han är född med normal svans så struntar tyvär vissa domare i deta och du kan få en 2:a med värre en 3:a för den.
Sen beror de ju på var de sitter och vem som är domare vissa ser ju igenom hundarna från top till tå.

Jätte tråkigt när de blir så har en vän som precis imp in en hund som föddes Okej men som idag har en krok på svans tippen de är kört för deras del eftersom de syns så pass tydligt de va 30 000 åt helsike eftersom hunden var tänkt som uts hund.

Jag hade provat och ställa men sökt igenom vilka domare sen kan man ju alltid spreja lite och försök dölja skadan :idea:

Ja, jag räknar såklart med att det blir svårt att få domaren att bortse ifrån det. Men jag tycker det är kul att ställa ut, kanske kan man få en god kritik i övrigt. Jag tror inte hans skada stör helhetsintrycket eller så, men vissa tycker säkert det.

Haha, spreja? Spreja vad?

Så här ser svansen ut:
DSC00380.jpg

Så det är inte såå stor skillnad, och man märker inget förrän man känner igen själva kringlan. Utseendemässigt kunde den lika gärna se ut så, bara att jag ju vet att den var helt perfekt cirkelfomad förut, inte oval. (Dom sista centimetrarna är bara päls.)

Men ja, vi får väl se hur det går helt enkelt. :)

KL Om jag skall skriva ett sånt intyg vill jag se skadan i det akuta skedet. Att det finns en vapbesiktnig på ok svans räcker inte för att jag skall kunna skriva ett intyg.
PL

Det kan jag förstå!
Min bekant med schäfern,fick intyget direkt efter amputeringen av svansen.

KL Om jag skall skriva ett sånt intyg vill jag se skadan i det akuta skedet. Att det finns en vapbesiktnig på ok svans räcker inte för att jag skall kunna skriva ett intyg.
PL

Jag var in till Blå Stjärnan med en gång, men fick inget intyg då. Hon bara sade att hon kunde skriva ett men att jag skulle återkomma. Men det måste ju stå med i journalen att vi varit inne hoppas jag.

Jag var in till Blå Stjärnan med en gång, men fick inget intyg då. Hon bara sade att hon kunde skriva ett men att jag skulle återkomma. Men det måste ju stå med i journalen att vi varit inne hoppas jag.

Ja,man får hoppas att det står i journalen annars kan du få problem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har en valp på foder som fått ett krokigt öra. :( Vi har kikat på bilder och sett att det fattas lite lite päls på ett ställe mitt på...
Svar
5
· Visningar
1 062
Senast: Rose
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 326
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka