Svansätare!!!

Hera

Trådstartare
Jag har hört att det ska finnas något illaluktande att "kleta" in i mammans svans så att fölet låter bli den.....

Någon som har något tips???

Sv: Svansätare!!!

Ja, tror det heter No-Bite och finns på Grann****n.

Det står på burken att det är för täcken och dyl, alltså inte Cribox,
fördelen med "No - Bite" är att den är som en vit salva och inte kladdig och med "kådkonsistens".

Tror den är ganska dyr, uppemot 150 -200 kr.

Senap blir iaf billigare, och kanske även bättre, efter egna erfarenheter. Välj en stark sort så det svider till lite ;)
Lycka till!

AKTA! Allt du kletar i svansen riskerar att hamna på juvret (och tvärtom). När hästarna slår med svansen mot flugor etc så daskar ju svansen ofta till juvret. Och okej om det smakar äckel när man tuggar på mammas svans, men när det smakar illa när man ska dia?

Tills fölis slutat dia så är det tyvärr nog bara se svansen offras, eftersom om du har i något klet i den MÅSTE du se till att de INTE kan hamna på juvret (vilket enligt min erfarenhet är rätt svårt..)

Jag hade samma problem för ett år sedan och jag gjorde en tjock fläta av mammans svans så blev det svårt för fölet att tugga på den och mamma kunde använda sin svans att jaga bort flugor med ändå!

Men jag är ju mest rädd om min ridhästs svans och där diar hon ju inte. Så den svansen kommer iaf att kletas in :D

Joo, det stämmer att det heter "No bite" man kan kleta in det i svansen men också i utegångstäckerna så att kompisarna i hagen ska låta täcket vara i fred.

Hoppas det löser sig / Emilie ;)

Hera skrev:
Men jag är ju mest rädd om min ridhästs svans och där diar hon ju inte. Så den svansen kommer iaf att kletas in :D

Ah, det var inte MAMMANS svans hon åt. DÅ är det ju bara att kleta på =) No BIte eller Crib Halt tycker jag är bra mot träätning och täckesbitning och borde gå att ha i svans med =)

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama