"Svankrygg"

rock_89

Trådstartare
:confused: Varför får vissa hästar "svankrygg", vad beror det på?
Knäpp fråga, men jag kom och tänka på det i dag när ja provred en isladshäst. Tre av hästarna där hade svankrygg, en var bara nio år.
Är det inte bara äldre hästar som får svankrygg?

Sv: "Svankrygg"

det beror väl på typ "felridning" att dom inte gått i form eller fel sadel på musklerna ligger fel ellr nått. (jag vet inte, faktiskt) men fölston kan ju bli svankrygiga så magen drar ner ryggen, särskilt om dom är långa i kroppen.

"svar" ifrån en okunnig ^^

Det finns ju en massa olika orsaker till att hästarna blir svankrygga. Övervikt är en anledning, som squarepants skrev är det ju vanligt hos tex. fölston. Men andra hästar kan ju också få det, det blir helt enkelt för tungt för ryggraden att bära upp bålen om den är överviktig. En annan orsak kan vara att den blivit dåligt riden så att den fått det i brist på buk och ryggmuskler. Magmuskler är mycket viktigt för en ridhäst som ska hålla i längden. Sen finns det ju hästar som föds svankryggiga, som har varit så hela tiden och som det inte går att ändra på. Nu skrev du ju inte hur många hästar de hade totalt men om någon tex. har 3 av 4 svankiga hästar och de inte är gamla så kan man ju börja undra...

Men en av dom tre somhade svankrygg var 9 år, den andra ca 12 år..
Tack för svaren ja e jätte nöjd.. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama