Svankig/Överbyggd häst - vilken sadel modell?

S

samtson

Aha! Ännu en härlig sadel tråd! Eftersom mina frågor inom detta område aldrig sinar, slänger jag ut ännu något att svara på! Detta kräver ingen eftertanke eller djupt filosoferande, utan bara ett enkelt svar för hur just NI har det!

Så, vilken sadel modell har ni på era svankiga/Överbygda hästar? Jag har provat en Henri De Rivel, och det var ingen hit. Hur är tex Wintec?

Jag har en Jacson santa cruz på min häst som är ganska så överbyggd. Har fått den utprovad så jag vet att den ligger bra.

Jag har haft Wintec på min, men den fungerade inte alls då den var alldeles för rak i bommen.
Har faktiskt inte hittat någon bomsadel som legat riktigt bra på min häst...

Hej! Jag tror att det är ide att prova en sadel utan kilbossor, eftersom hästen är överbyggd. Rundbossor finns bla på en del av Stübbens modeller. Lycka till!

Jag letar och letar efter en allroundsadel till min överbyggda häst, men jag har inte hittat någon ännu. Den som har legat bäst är en Hubertussadel, men då var det bomvidden som var fel isället. Men alla som jag har frågat har sagt att jag borde prova en appalosa, men de finns inga billiga begagnade sådana :(

Min dressyrsadel är en frank beins och den passar bra!

Som sagt är kilbodor bara att glöma. har även jag en svankig höst (har hdr dressyr sadel...) men har även fått tips som jacson, så det kan nog vara värt att prova den...

Kieffer och prestige passar bra på dem som är lite svankiga! :)

Beror på hur svankig/överbyggd den är :confused:

Wintec har ganska bananformad bom, men kanske inte tillräckligt för att passa en häst med kraftig svank.
Hubertus och Prestige har jag också hört ska passa svankisar.

En av mina favoriter på ridskolan är överbyggd och har en Crown allroundsadel, han kan även ha dressyrsadlarna i märkena Albion och Crown.

På min fd. foderhäst som var lite svankig hade jag en Euroriding dressyrsadel märke Rubin. BILD på hästen, hoppas att bilden fungerar.

har haft två sadlar till och först hade
jag en appaloosa (prestige), som låg hyfsat...
nu har jag dock bytt till en stübben artus, den är
KANON! Älskar den :love: :love: :love:

dsc00319.jpg

Jah har en häst som har kort och bred rygg, han är dessutom överbygg och har sluttande rygg. Den sadeln som överlägset legat bäst är Zaldi Llaveneras. Suveränt bra sadel. Faktiskt den enda sadeln som har givit ett jämt fint avtryck på vojlocken när man ridit! Ni kan läsa mer om sadeln HÄR!

MEN bara för att hästen är svankig så betyder inte det att den är överbyggd och vice versa! Ta mina som exempel:

-23 år gammalt halvblod, hög manke, svankig, mkt bred. Han har en Prestige bomvidd 37, den ända sadeln som har passat riktigt bra. Han är Inte överbyggd!

-6 år gammelt halvblod med mkt fullblod i sig, överbyggd (ej färdig i kroppen heller) men absolut inte svankig, snarare rak, hög/lång manke. Prestige är KATASTROF på honom! Han har en Passier som är specialanpassad.

Om du ska få bra svar på din fråga så får du nog ta och omformulära lite, för överbyggd och svankig är inte alls samma sak, och hör ofta inte i hop, så du får kanske lite vilseledande råd.....

Min häst är ganska så mkt överbyggd. Dvs högre rumpa än manke, dock är hon inte svankig.

Jag har en Stübben Sigfrid på henne, och den ligger bra!

Okej, ja visst, svankig och överbygd är inte samma sak. Men tyvär ÄR min häst BÅDE svankig och överbygd. Jag känner att magsåret är nära men desvärre ser jag ingen utväg ur sadledjungeln.... Det allra bästa är ju att knöla in hästen i transporten och åka till tex Mustang. Men hur många valium kan man egentligen ge en häst? (OBS! Skämt!) Nej det vore bra med en utprovare som INTE är märkes bunden som kan komma hem och prova hos mig, men vart hittar man dom?

Med sluttande rygg menar jag en häst som är överbyggd dvs baken är högre och då sluttar ryggen lätt mot manken. Svårt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar!

Hej
Tycker den verkar vara väldigt intressant. Hur stora är knästöden på den?
Den ser inte så djup ut i sittsen, hur är den att sitta i?
Jag är i valet mellan den och en sadel från KenTaur (Kari islandssadel heter modellen).
M vH Mannis

Tycker den är väldigt bra att sitta i. Den har inte mycket till knästöd så ibörjan var det lite ovant att rida dressyr i den men jag vande mig väldigt fort och nu tycker jag att jag sitter mycker bättre i denna sadel än vad jag gjorde i min dressyrsadel som hade extra stora knästöd och djup sits. Har fått en helt annan sists nu när jag rider. Man får en bra lodrät sits. Sitsen är inte så djup vilket jag tycker är bra så man inte låser fast sig. Sen är ju kvalitén helt outstandning på den. Du får gärna komma och prova den om du vill!

Tack för erbjudandet.
Vet du anläggningsytan på den?
Jag vill i och för sig ha en väldigt djup sadel men man få anpassa sig efter vad man hittar till hästen ;)
M vH Mannis

Liknande trådar

Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Spyro192
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Tyvärr så passar inte min nuvarande sadel till min nya häst. så jag måste ge mig på att leta en ny. Sadelläget i sig är ganska...
Svar
7
· Visningar
2 246
Senast: Rugge
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar