Svankig/Överbyggd häst - vilken sadel modell?

Känner igen problemet. Har provat hur många sadlar som hälst på min häst. Hon är något överbyggd, lite svankig men framför allt kort i ryggen. ALLA sadlar åker fram på henne, har varit på otaliga sadelinprovnings omgångar tills jag provade fjordingens gamla Hubertus hopp - passade perfekt och åker aldrig fram! (Och jag som bara haft dyrare märkessadlar :o ) Fick köpa sadeln eftersom fjordingen sällan rids :D , har dessutom införskaffat en likadan i dressyr modell, begangnad! Och den ligger lika perfekt :eek: .
Hubertus är väl inte känt för bästa kvaliten men både jag och hästen gillar dem. -Klart värt att prova!

Anläggningsytan är ca 40 cm i storlek 16,5 som jag har på min sadel. Jag har ca 38/40 i storlek och jag har gott om plats i sadeln!

Då är det en riktigt kort sadel. Måste försöka sälja den jag har nu så jag får ihop lite pengar.
Tack för all info.
M vH Mannis

Aha! Ännu en härlig sadel tråd! Eftersom mina frågor inom detta område aldrig sinar, slänger jag ut ännu något att svara på! Detta kräver ingen eftertanke eller djupt filosoferande, utan bara ett enkelt svar för hur just NI har det!

Så, vilken sadel modell har ni på era svankiga/Överbygda hästar? Jag har provat en Henri De Rivel, och det var ingen hit. Hur är tex Wintec?
Både Henri de Rivel och Wintec blir alldeles för rak och lång för den typen av rygg. Satsa på rundbossa istället, bägge du nämner har kilbossa. Amerigo har flera modeller med kort anläggningsyta och rundbossa. Passar på många hästar och går inte att jämföra med budgetsadlar. Satsa på en vettig sadel i medel eller dyrare klassen. Även Prestige har några fina modeller. Du kommer inte ångra dig. Värt varenda krona.

Både Henri de Rivel och Wintec blir alldeles för rak och lång för den typen av rygg. Satsa på rundbossa istället, bägge du nämner har kilbossa. Amerigo har flera modeller med kort anläggningsyta och rundbossa. Passar på många hästar och går inte att jämföra med budgetsadlar. Satsa på en vettig sadel i medel eller dyrare klassen. Även Prestige har några fina modeller. Du kommer inte ångra dig. Värt varenda krona.
Tråden är 17 år gammal och användaren inte aktiv på buke längre 😅

Liknande trådar

Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Spyro192
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Tyvärr så passar inte min nuvarande sadel till min nya häst. så jag måste ge mig på att leta en ny. Sadelläget i sig är ganska...
Svar
7
· Visningar
2 246
Senast: Rugge
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar