Svängeln har bara piggar?

EmmaL

Trådstartare
Hej!
Nu när rätt sele är införskaffad och vi ska sätta igång igen, så satt jag och kollade lite på nya vagnar. Och kom och tänka på att en i stallet hade en rockard till salu-
Så jag kikade på den och såg att svängeln "bara" har piggar, vilket jag inte sett innan...
Hur fäster man draglinorna när det .."bara" är piggar? :crazy:

Sv: Svängeln har bara piggar?

Vilket sammanträffande, tänkte precis starta en liknande tråd men lånar din lite (hoppas det är okej:o)
Har ett likande problem, fast på rockarden som jag lånar (till shetland) är det SKAKLARNA som bara har piggar, HUR fäster man dom i selen?! Har aldrig sett detta förut... De sitter där selen ska fästas, på skakeln och pekar neråt mot marken, ca... ja, kanske 2-5cm långa (har inte mätt).
Vi har hittat på en egen lösning, men hur ska man göra egentligen?

Hoppas vi får svar båda två nu :laugh:

Tack på förhand!

Så, öglan ska alltså sitta runt stången och inte piggen?
Då kan den inte glida i sidled, men kommer den inte då glida in i mitten istället...?

Öglan ska sitta runt stången ja. De brukar inte glida in, men om de gör det så kan du ju svetsa på en pigg innanför öglan också.

Eller så låser man fast draglinan med gummiband el.dyl. för att säkra det från att glida inåt.

Dock är ju det bästa med skothakar/snabbkoplingar även om det funkar med att linan trädd runt svängeln.

En liten uppföljning i efterhand :)
Hur ska jag dä fästa hakarna...?
Fram i "skärp delen"..?

du fäster aldrig skaklarna i selen, de ska bara vila i skakelhållarna.
Jag tycker du ska be någon om hjälp innan du kör. Kanske skicka in en bild hit?

Jag vet det, de hakar jag vill ha hjälp med är mellan svängel och draglinor.
Eller mellan bröst-delen och draglinan.. (har inte fasta draglinor)
Vart den ska sitta om man vill ha hakar på..?

....fast det kanske va riktat till cambodia...?

ja, det var till cambodia.
Vad har du för draglinor? I övrigt har du fått bra med hjälp här. Säkrast är väl att svetsa på en pigg till...
Ett tips jag har, om du inte vill svetsa, är att köpa såna slaggjordsgummiband på en travshop/börjes etc. De sitter superbra runt järn! Kostar några kronor.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 395
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka