Ireland

Trådstartare
efter o ha skumläst lite här så har jag fått den uppfattningen att svängel är det bästa. (Alt. utan då) Men alla ha inte svängel? Jag kan inte så mycket om körning (dock har jag VG i det från skolan, men minnet är kort!!) det är draglinorna man fäster i svängeln? Så att det blir skonsammare för hästen att dra? Gäller det bara arbetshästar som drar tyngre? Jag ska nämligen köra in mitt hbl (och givetvis ta hjälp av kunnig pers) och ska då ha svängel antar jag. Vilka selar är bra? Har alla selar draglinor? Dum fråga kanske, hoppas man inte får dummt svar! :angel: :D

Sv: Svängel

Dom enda dumma frågorna är dom som aldrig blir framförda! ;)

Min uppfattning: Man ska ha draglinor + svängel (japp, dom hör vanligen ihop) när så går. Både för hästens och folkets skull. Men det finns undantag, t ex travet.

Svängeln gör nytta både vid lätta och tyngre arbeten. Man behöver bara sätta sig i en rockard utan svängel för att inse det.

"Bra selar" är avpassade för sitt ändamål! Det är därför alla varianter finns!!

Nej, alla selar (inte ens bröstselar) har inte draglinor. I många fall är det något man kompletterar med efter behov (vettigt), i andra fall har tillverkaren inte ens tänkt tanken...

Inkörning är ett kapitel för sig. Det vore intressant att gräva djupt i detta ämne! :devil:
Svängel + linor behöver du inte i början av inkörningen, men måste till innan inkörningen kan anses avslutad.

LIA

Ok tack för ditt svar! Det ska bli så kul att köra! Men finns det ofta svängel på vagnarna då?

Ja, ofta men inte alltid. Äldre vagnar och fr a tyngre brukar alltid ha det.

Finns det inte kan man greja dit en själv.

LIA

Vi använder vanligen svängel + skacklar.

ELLER rekade skacklar, som vi säger här uppe. De har samma funktion som en svängel.
Rekade betyder att tvärslån längst bak på skacklarna är fästad i skalmarna så de kan röra sig ungefär som en svängel med linor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men...
Svar
14
· Visningar
5 454
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka