Svängd sadelgjord för bukiga hästar?

HannaZ

Trådstartare
Någon som vet var man kan få tag i sådana?

Det är egentligen inte nån speciellt bukig häst som ska ha den utan en ponny i stallet med lång manke som gör att sadelgjorden drar fram sadeln på bogbladen.

Sv: Svängd sadelgjord för bukiga hästar?

om sadeln åker fram så passar inte sadeln på hästen. byt sadel istället

Tack för det informativa svaret!

För det första är det inte min häst och för det andra så är det inte sadeln som är problemet utan det faktum att sadelläget inte är på samma lodlinje som sadelgjordsläget vilket gör att sadeln ofelbart dras framåt, en lång rad av sadlar har provats med mer eller mindre lyckat resultat. Det närmsta som kommits är en sadel från Hööks (mot alla odds) som faktiskt ligger någorlunda utan svanskappa. Den ligger tom utmärkt, innan man spänner sadelgjorden...

Någon annan som kan svara på min fråga?

Jag har precis inhandlat en svängd dressyrgjord i Flädie Lantmanna-affär (eller vad den nu heter) - ligger ju inte så långt från Malmö.

Annars kan du leta på andra trådar här om "anatomisk sadelgjord" eller "svängd sadelgjord". Tror du kan hitta länkar där till nätbutiker som säljer sådana.

de finns överallt, lillhästen i stav, mantorpstravshop, sharpman osv

Det finns någon användare häsr som mkt informativt berättar om punkttryck av desa sadelgjordar. Efter att ha läst det så skulle jag ALDRIG köpa en sådan sadelgjord till min häst:crazy:

läst om det oxå, tror det var Skuggi o det beror ju på HUR gjorden är svängd. Min lilla mara hade dåligt sadelgjords läge, när sadeln låg bra på ryggen låg den dumt på magen o han drog fran gjord o hela paketet men vi köpte en GG gjord o det blev helt suveränt. Dett var en även en känslig ponny som regarade starkt när saker inte kändes bra så om det nu skulle så mkt punkttryck som vissa påstår så skulle han inte varit så positiv till jord o sadel.
Har bara positiva erfarenheter av svängda gjordar o har använt dem på ett flertal hästar utöver maran.

det fanns en massa bra beskrivningar på hur gjorden skulle vara svängd så trycket bli jämt, som jag inte orkar leta efter.

Upplever iaf GG gjordar som mkt bra :bow:

Ja det var skuggi...

Hag trodde docksom du, att gjorden skulle vara svängd på "rätt" sätt, och köpte mig en GG gjord. Bara för att inse att skuggi hade rätt hela tiden :angel:

Och då är min häst ändå både bukig och har sadelgjordsläget betydligt längre fram än sadelläget! :crazy:
6155818.jpg

Det är ju så hästen skall se ut för att en svängd sadelgjord skall passa påstods det, men hur jag än spände så blev det likförb*nnat punkttryck. Bara att skicka tillbaka :mad: Nu har jag en gjord där pännena löper ist, mkt bättre!

Hej,

Vi har köpte en till vår häst på Hööks, väldigt bra och fungerar fint för oss.

~Ingrid

Det finns någon användare häsr som mkt informativt berättar om punkttryck av desa sadelgjordar. Efter att ha läst det så skulle jag ALDRIG köpa en sådan sadelgjord till min häst:crazy:

Och just detta gjorde att jag tvekade mycket länge innan jag köpte en svängd gjord - speciellt också med tanke på att hästen som skulle ha den är väldigt duktig på att tala om när utrustningen inte passar.

Men jag inhandlade trots allt en svängd gjord - och hästen har inte protesterat det minsta! Tvärtom så verkar hon trivas väldigt bra med den.

Nordsvensken - vad menar du med en gjord där spännena löper? Har du bild?

Min häst protesterade inte heller, men när man kände efter själv så märktes det väl att trycket blev fel!

Så här ser min gjord ut. (Förutom att den här konstruktionen är gjorden helt vanlig, rak...)
6588534.jpg

Eftersom trycket blir lika på bägge spännena trots att magen oftast är lite tjockare under det bakre spännet, så dras inte gjorden fram lika lätt... Och GARANTERAT inget punkttryck!

eh ursäkta mig då.

om sadeln passar som du säger och sadelgjordsläget är längre fram än vad det borde i förhållande till sadeln så kanske stopparna behövs flyttas frmmåt en bit på sadeln.

Detta är ju himla intressant. :)

Jag köpte nämligen ny sadel genom känd sadelutprovare i höstas och den låg perfekt under förevändningen att jag köpte en svängd sadelgjord. Jag har aldrig gjort det, köpte istället en svängd dressyrgjord till min bomlösa, som funkar bra.

Iaf så har ju sadeln nu ändrat sig och stoppningen har satt sig och den ska stoppas om. Dock tyckte jag inte om att det blev två torra fläckar på schabraket efter ridning och ifrågasatte då utprovaren som menade att det fanns 2 orsaker.'
Dels att stoppningen satt sig, som jag kan förstå. Men också för att jag inte hade köpt en svängd gjord...

?????

Vad ska jag då köpa för gjord?

//E

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring