Svängd sadelgjord - åt vilket håll ska den sitta?

Andorra

Trådstartare
Fått låna en torsionsadel som jag ska testa på min kuse och det var med en svängd sadelgjord till den. Har aldrig använt det tidigare och åt vilket håll ska svängen vara? Ska u-öppningen vara framåt eller bakåt?

Har inte testat sadeln än så det kanske löser sig när man ska sätta dit gjorden ;).

Sv: Svängd sadelgjord - åt vilket håll ska den sitta?

böjen ska peka framåt. tänk att magdelen av gjorden ska ligga längre fram än spännena så blir det rätt.

Tack! Nu är det bara att hoppas på att vi gillar sadeln också. Trött på att leta sadlar. Lagt på 5 olika dressyr sadlar idag och ingen passade. För smala allihop. Tycker inte min kuse är bred men just vid bogen så verkar han kräva vidd.

Alla hästar kan inte ha en svängd gjord så se upp så att den inte belastar ojämt.

Om din häst inte har sitt sadelläge längre bak än sadelgjordsläget så passar nog inte den svängda gjorden. Sätt på en rak i så fall. (Om du annars rider med en rak.)

Håller med flera andra att du ska passa upp med den svängda gjorden. Hade själv först en rak, sen blev det en svängd då de låg i "mode" en tid, men nu är den rak igen, den svängda drog sadeln framåt vilket den raka inte verkar göra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 897
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025