svängd rygg/sadel

blizz

Trådstartare
jag har tittat runt lite i trådar här på bukefalos och läst "svängd rygg/sadel" kan någon vänlig själ förklara detta litagrann för mig?

Sv: svängd rygg/sadel

Sadelns bom behöver följa hästens rygglinje för att passa bra och för att punkttryck inte ska uppstå. Den ska alltså belasta lika mycket över hela ytan. På en häst med väldigt rak rygg behöver alltså sadeln ha en väldigt rak bom, medan en häst med svängd rygg (sänkt) behöver en bom som också är svängd.
Om en häst med rak rygg har en sadel med svängd bom blir det tryck på mitten och glapp fram och bak på sadeln. Är du med?

Sv: svängd rygg/sadel

Ja det kan man säga. Titta på ryggen i profil. Samma linje vill man att sadeln ska ha. (sen kan endel hästar bli mycket rakare i ryggen vid ridning och därför är det viktigt att prova sadeln under ridning. En välpassande sadel på stallgången kan ligga illa under arbete)

Liknande trådar

Småbarn Hej, dottern brukar ha lite ponnyridning på marknader och så när andan faller på (hon har i år för första gången skattat för de pengar...
Svar
7
· Visningar
661
Senast: Cambrie
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka