Svängd bom / vanlig bom/ rak bom

B

Bill

Begreppen "svängd bom och "rak bom" dyker ofta upp i sadeltrådarna här på Buke.
Min fråga är: hur vet man eller ser man om en bom är "svängd" , och var sitter "svängen" och hur stor är skillnaden mellan en svängd bom och en vanlig bom. Skingra min okunskap om svängda bommar ! :confused:

Sv: Svängd bom / vanlig bom/ rak bom

Jag vet inte om jag är rätt upplyst men den förklaring jag fick från en försäljare var att det inte finns "svängda" bommar utan man kan uppleva det med en kort bom med hög bomfrihet. Kan dock inte säga tvärsäkert att det är så...så här passar "Jag har hört att...";)

:D Skulle upskatta en lite mer precis beskrivning på "svängen"! ( jag har också "hört att" mer än tillräckligt !) :devil: Och vad är bomfrihet? Bogfrihet har jag hört talas om, men bomfrihet?? Det är väl det grava fel de bomlösa sadlarna har drabbats av???? :devil: Upplys den okunnige !

Senast ändrad av en moderator:

Rocker is the curve of the bar from front to back. Crest Ridge Saddlery® rocker(s) accommodates the shape of the back to ensure that the bars do not bridge, resting on single points front and back. This tree provides 176 square inches of surface to equally distribute the total riders weight, with just enough curve to ensure the weight is spread along the length of the bar as it should. This is an important point to consider when fitting a mule. Generally a mule has a back much straighter than horses' backs. Therefore a saddle made for a horse can actually rock forward and backward on a central point when placed on a mule. Just as a tree without sufficient rocker will be painful to a horse from bridging, a good rocker for a horse will sore a mule's back or a horse with a straighter back from chafing and weight bearing at a central point. Crest Ridge Saddlery ® has developed a mule tree to address these specific needs, with modifications available to suit your mule.

kopierat från http://crestridgesaddlery.com/trees.shtml

vill du att jag ska leta bilder också? :angel:

Du har Flare och Twist där också :smirk:

Jaja, att det skiljer i ryggprofil mellan en mula och en häst, det vet jag. Lika så att det skiljer mellan en sadel till en mula och en häst , det vet jag också, men antalet ridmulor inom Bukes ramar är nog noll , så de sadlar som diskuteras är sadlar till hästar Men det talas här om att den och den sadeln har "svängd bom", vad är det som svänger , är det annan twist eller annan rock i sadelbommen eller är det nåt annat som svänger och hur mycket skiljer sej det som svänger ifrån en normal sadelbom, och hur kan man veta att i denna sadel finns en svängd bom? Eftersom så många pratar om svängda bommar så måste väl någon veta?
Detta blev svängigt värre!

Senast ändrad av en moderator:

vill du att jag ska leta bilder också? :angel:
Ja! Om du hittar en bild på en svängd bom, där just svängen beskrivs, så att jag förstår skillnaden mellan en svängd o en vanlig!

Vad är då en normal sadelbom?
Eftersom du vet hur en bom ser ut, så vet du också att den är byggd med Twist och flare. Med tanke på att vi pratar om sadlar, så antog jag att det inte spelar någon roll om den ska sitta på en mula, åsna eller häst. Den bör följa rygglinjen ändå och det vet du också:smirk: .
Eftersom du kanske behöver en bilder så tar sådana också...

http://www.synergistsaddles.com/images/rock-MD.jpg

http://www.synergistsaddles.com/images/twist-MD.jpg

Så kan du få bilder på olika blad, du ser fem även från sidan och DÄR borde väl du se VAR den svängda delen börjar och slutar.
http://superiorsaddletree.com/Saddlebars.htm

Arizona ser väl ut att vara mest svängd??

Oj jag han inte läsa ditt inlgg, men bilder fick du iallafall :) .

Tack Lauri för din info...:bow:
När jag skulle ha sadel till min häst, så hade han (försäljaren) med sig massor av olika bommar, och där såg man tydligt vilka som var "svängda" och vilka som var mer "raka"....
Min häst skulle ha en svängd sådan, för att hennes rygg svänger..hehe:rofl:
Så enkelt är det...detta är alltså inte "har hört att..." utan "har sett att..."

:D Skulle upskatta en lite mer precis beskrivning på "svängen"! ( jag har också "hört att" mer än tillräckligt !) :devil: Och vad är bomfrihet? Bogfrihet har jag hört talas om, men bomfrihet?? Det är väl det grava fel de bomlösa sadlarna har drabbats av???? :devil: Upplys den okunnige !

:o ...F´låt...gick direkt från bomfritråden till denna så jag fick lite hjärnsläpp...:crazy: ...menade faktiskt "bogfrihet"...:D

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Buzzter
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka