Svampinfektion?

C

Cotteninja

Hejsan!
Vad finns det för salvor/huskurer man kan göra för att bota små svampfläckar i huden? Det är inget allvarligt, bara det att det är som små plitor och jag misstänker att det är svamp.
Hon går för tillfället bara med ett regntäcke, är inte klippt, så hon borde inte vara för varm.:confused:

Sv: Svampinfektion?

hej, antar att din häst har streptotrikos. jag köpte en häst för över 2 månader sedan som hade det. typ "pälsrugor" man kan klösa bort. i samband med att han skulle vaccineras frågade jag vet. och han fick gå på penecillin i 10 dgr och nu är det helt borta. ha inga täcken alls på mer än nödvändigt så det får luftas om det är svamp, men se till att han inte blir blöt.( min hade på ryggen och hela rumpan, får endast ha täcke vid jätte kallt väder och nederbörd. läste någonstanns att man kan klösa bort rugorna och badda med jodopax men vet. tyckte att har en häst haft svamp i mer än 1 månad måste den behandlas med penecillin. hoppas jag hjälpte lite iaf

Det brukar försvinna av sig själv när det blir torrare ute. Jag brukar tvätta med jodopaxlösning och undvika täcke så mycket det går.

Håller med dom andra om jodopaxlösning. Det var iaf det råd jag fick av vet när ponnyn hade svamp (hade i mannen).

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 529
Senast: Badger
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 028
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka