Svampinfektion i ansiktet?

cactuspower

Trådstartare
För en tid sedan fick en häst som vita fläckar eller markeringar eller mörka partier runt nos och ögon, där pälsen blivit alldeles kal.
Första misstanken var ringorm, men det kom sedan fram att det inte var det. Efter att första hästen "drabbats" så fick sedan en annan häst på anläggningen detta, hästarna ifråga hade ej varit i kontakt med varandra varken i hagen och de stod ej heller i samma stall.

Efter att häst nummer två fått detta så spred det sig även till övriga fem hästar i hagen och nu har det gått runt och det verkar inte som om att det sprider sig något mer. Min häst var en utav de sista som hade det.

Vi funderar på vad det kan ha varit för något? Kan det har varit så att det var någon form av svampinfektion de blev drabbade av eller vad kan det ha varit?

Vi har endast smort med helosansalva eller en hudsalva med tea tree
från radital och efter en tid gick det som sagt bort på alla hästar.
Men vad kan det ha varit för något?
 
Sv: Svampinfektion i ansiktet?

I det stallet som jag står var det också 2 hästar som fick som eksem i runt ögon och nos. Vi misstänkte också ringorm men det vissade sig att det inte var det. Så vi tror också att det var en svampinfektion. De 2 vars hästar hade detta utslagen tvättade med en vätska som skulle ta bort allt. Och efter ett tag försvann det. Vi vet inte heller riktigt vad det var? :confused:
 
Sv: Svampinfektion i ansiktet?

En tjej i mitt stall fick liknande symtom på sin häst, vet kom ut och jag tror de kom fram till att det var svamp. Hon fick iaf sprutor och ägaren till hästen gav sprutor i x antal dagar och sedan var problemet borta. Är ni osäkra tycker jag absolut att du skall ta ut vet, och låta de titta på det (:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 144
Hästvård Har aldrig varit drabbad förr så noll erfarenhet. Men nya fröken kom med en hårlös fläck som de inte ens brydde sig om på vetbes. Den...
2
Svar
31
· Visningar
4 126
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 532
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp