Svampig mage på föl!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Hej!

Lite kort och gott innan.

Stoföl, född 26 juli 08.
Avvand 1 feb 09 (stoet föll ur alldeles för mkt och behövde mer hjälp än vad som gick när hon gick med föl)
Avmaskad efter konstens regler, bla med någon dunderkur då ett föl fick akut buköppnas och då hittades mask. Så någon mask skall där inte finnas.

Hon är bukig, och känner man på magen så är den svampig.
Mamman har en fömåga att bli väldigt bukig vid för lite protein i fodret.
Fölet är f.ö pigg och glad och ser inte sjuk ut på något sätt.

Funderar lite på om någon vet vad det kan bero på?
Hon går på lösdrift och har såklart fritillgång på grovfoder samt stödfodras med kraft 1 gång om dagen. Och rasen är islandshäst om det nu är intressant.

Veterinären var ute idag och gav 2a vaccinationen, fick något som heter Pro Paste (?) som hon skall äta i 6 dagar. Fast ingen grundlig undersökning ägde rum. Men hon funderade på om det kunde bero på att hon inte får mjölk längre iom att stoet är hemma hos mig igen och fölet går kvar i flocken. För när jag var där i samband med hämtning av sto så var hon inte bukig på detta sättet.
 
Sv: Svampig mage på föl!

har du gjort ett träckprov för att vara på den säkra sidan att det absolut inte är någon form av mask?
 
Sv: Svampig mage på föl!

Stödfodras med vadå för kraft ? Vad har grovfodret för värden ? Så unga föl orkar knappast äta speciellt mycket grovfoder, det mesta blir bukfylla. Är hästen bukig så ger du ju för lite mat. Du kanske ska ge något mer koncentrerat...fast nu har du ju inte skrivit vad och hur mycket du ger. Att fölet maskats med *dunderkur* säger ingenting alls...gjordes träckprov ? Vad är dunderkur för något ? Pro Paste används för att stabilisera tarmfloran. Vad betyder egentligen svampig ? tycker attd et ordet används lite för flitigt av hästfolk i jättemånga olika sammanhang. Sen ska man ha i åtanke att en avvänjning är ganska så stressande för föl. egentligen finns ingen som helst anledning att avvänja runt 6 månaders ålder. Men har man inget val så har man inte.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Avmaskad efter konstens regler, bla med någon dunderkur då ett föl fick akut buköppnas och då hittades mask. Så någon mask skall där inte finnas.
NÄR var detta. Kan du ta reda på vad det var för "dunderkur"?

Om inte buköppningen var alldeles nyss så kan det finnas en hel del mask i fölet ändå, smitta kan den plocka i sig hela tiden.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Ivocomp var det om jag minns rätt.
Avmaskningen var för 4 veckor sedan, buköppningen var för 5 veckor sedan.

Alla fölungar avmaskades som de skulle i höstas, sen kom ett nytt sto. Inte avmaskad fast det sades att hon skulle vara det.
Fölungarna åt bajset och fick därmed i sig mask.

Vid operationen av lillhingsten så hittades spolmask, han avmaskades direkt. Resten av fölen hemma avmaskades också efter att ha fått avmaskningsmedel utskrivet av veterinären på kliniken. Efter avmaskningen var klar har inget hittats i bajsen hos hästarna. Stallägaren där är otroligt noggrann och efter att ha haft kolik hos tre av sina egna fölungar så är hon på gränsen till frenetisk. Efter avmaskningen har kolikanfallen upphört.

Jag tror inte att det är mask, självklart är inte bara fölen avmaskade nu utan även de vuxna hästarna fick sig en dos till.

Det är inte mitt föl som har blivit bukopererad, utan en annan.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Det är alltså gjort träckprov efter avmaskningen? Just spolmask finns det stammar som inte svarar på ivermektin.

Ivomec comp är ingen dunderkur. Det är vanligt ivermektin och sen prazikvantel i sådan dos att det tar VUXNA bandmaskar.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Men då var det inte ivomec dom fick.
Eftersom jag har fölet iväg skickat på lösdrift så har jag inte den bästa kollen.
Dom fick något som tog allt, fast inte blodmask i förstadiet. Men blodmask hittades inte heller i träckprovet.

Jag tog träckprov i höstas innan jag körde iväg sto+föl på lösdrift.
Och ett nytt togs inte nu eftersom att han som opererades hade mask, då avmaskades alla i flocken.

Jag TROR inte det handlar om mask, varför skulle bara en drabbas av det när alla är avmaskade på samma premisser?

Saken är den att den 31 januari kom stoet hem, sen åkte jag och hälsade på fölet den 1 feb.
Nu var jag där i förrgår och igår, och då var fölet (Gála) stor i magen och när man trycker på den så är den svampig.

Veterinären var ju ute igår och vaccinerade, och hon trodde inte på mask. Däremot funderade hon på stressad mage iom avvänjningen och att hon inte diar längre. Egentligen ville jag ha stoet där i minst två månader till, men hon tog hand om fler föl än sitt egna om vi säger så och föll ur väldigt mycket, och då ville vi inte ha henne digivande längre, nu de här två veckorna har stoet lagt på sig jättefint och börjar få tillbaka sina runda former. Och det gjorde det värt det. Gála lider inte direkt i flocken utan är fortfarande busfrö nr1 och gör allt som hon alltid gjort det, med en väldans massa energi och upptåg.

Min fundering var om det kunde ha med avvänjningen att göra.
Visar det att det här fortlöper så kommer jag självklart ta ett träckprov till. Men just nu känns det otroligt långsökt att det skulle vara mask med tanke på att vi själva (eller rättare sagt stallägaren) har följt veterinärens order till punkt och pricka.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Men det kanske är läge att ta reda på vilket medel som användes då. Alla stammar av spolmask är inte resistenta och många veterinärer är inte ens medvetna om att det finns sådana. På din beskrivning är det just Ivomec Comp eller Equimax som givits, möjligtvis Cydectin Comp.

Och vad gäller smitta så kan en av 10 bli mycket smittad medan övriga klarar sig för de har bättre immunförsvar. Just vid avvänjning blir det en stress som kan göra att fölet plockar på sig mer mask.

Jag skulle ta reda på vilket medel den avmaskades med och sen ringa parasitologen på SVA och höra mig för.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Ja, självklart skall jag veta vilket medel som användes.
Men veterinären var ju ute igår och blev dessutom lite chockad över att de hade skrivit ut ett så "rikstäckande" medel.

Och sen så blev de ju avmaskade tre veckor före avvänjningen, inte i samma veva och vid det laget borde masken vara döda.
Och veterinären trodde inte på mask, utan på stress. Och nu får hon Pro Paste i 6 dagar.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Du är inte lite envis du Irpa;)...om jag vore du hade jag lyssnat på Madick hon är VÄLDIGT duktig och jag har själv erfarenhet av att veterinärerna(kan vara) inte ens i närheten av den kunskapen.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Nä precis du och veterinären TROR inte det är mask. Men ni vet ju inte förrän träckprov tagits. Eller hur? ;)

Eftersom ni har haft rejäla maskproblem nyligen så ligger det ju nära till hands att först misstänka mask.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Eftersom det är jag som avmaskat henne så vet jag vad för medel vi använde och det är Ivomec Comp, som vi kallar dunder:grin: för att det ska ta bandmasken också, som vanliga Ivomec inte gör. Innan avmaskningen här senast, 4v sedan, togs träckprov först på 2 hästar, ett föl och ett sto, vilket visade på noll parasiter. En månad senare får jag åka in med en fölis för akut kolik med buköppning som följd. Vet. tog träckprov som visade på små mängder av blod-spol- och bandmask. Bandmasken togs direkt och sedan fick jag ta resten hemma ca en vecka efter op. då man inte ville utsätta lillen för allt på en gång med risk för förstoppning igen. Blodmasken sägs vara den parasit som alltid finns i magen i mindre population:grin: men som gör mest skada vid större mängd.

Strömsholm skriver ut Ivomec Comp då vi avmaskat med Equimax och Noromektin åren innan(inte fölisar, de fick Axilur). Jag ifrågasätter då det första träckprovet som säger att två hästar är parasitfria, alla hästarna har ju gått i exakt samma hage.
Kliniken säger då helt sonika att träckprov inte går att lita på till 100%!!:eek:

Så gott folk, hur ska vi ställa oss? Är det veterinärerna som inte kan? Är det avmaskningsmedlen som inte fungerar som dom ska? Är det maskarna som är resistenta eller är det träckprovet som inte fungerar?

Nu är det ju faktiskt så att man litar förhoppningsvis mer på en utbildad veterinär än en figurin på ett forum, även om vi här inne besitter enormt med kunskap rent erfarenhetsmässigt, till och med mer än en veterinär.

Vi här hemma tycker bara att hon ser uppblåst ut, men så jämför vi med föl som fortfarande diar sina mammor, så det kanske är just vad som händer i hennes mage när mjölken försvinner och Höet/kraften tar över helt?

Så frågan är egentligen om det är fler som tycker sina fölisar blir uppblåsta i magen efter avvänjningen och invänjningen av kraftfoder på "heltid"(alltså inte längre i kombination av stomjölk).

Hon får verkligen mat så det räcker av HÖG proteinhalt(med betfor för magen). Höet hon äter, är inte så värst hög proteinhalt på, det är därför jag tillskottsfodrar. Hon ser för övrigt ut att må toppen, hon har inga andra tecken på att överhuvudtaget må dåligt. Hennes päls är tjock och fin och underhudsfett har hon ju :angel:, är alltid torr i pälsen och den är inte så värst lång heller, som ett ulligt får "flåt":p

Kan vara så att jag fodrar för mycket... Men denna mängd är förstås inte stor, bara proteinhaltigt hög, så jag hänger på här, erfarenheter tack...
 
Sv: Svampig mage på föl!

Jag kan bara delge dig vår erfarenhet av föl..

En unge som ser uppblåst ut, men inga koliksymtom i övrigt skulle jag också tro hade spolmask i större mängd.

Jag vet av egen erfarenhet att just spolmask utvecklar resistens mot ivermectin. (Då är det ju, som du skrev och även har använt, Axilur och Bahminth som fungerar bäst.)

Vi tar också kontinuerliga träckprov och sett att vissa individer kan drabbas mer än andra.
Genomgående för detta är t.ex dålig status över lag.

Då menar jag att ungen kanske redan från början kan ha behövt "starthjälp"
Sedan har det fortsatt med att mamman inte ger ordentligt med di.
Mamma och föl kan intet gå betessäsongen ut.
Avskiljningen fördröjs. Stödfodring ett måste osv.osv.
Jaja, det finns alltid föl som behöver lite extra i livet och naturligtvis så är det sådana som drabbas mest av parasiter.
Vilket inte är ett problem om man har noga kontroll över dom.

Om man rotar mycket med maskmedel på en unge som skulle kunna ha mycket spolmask så får man ett bakslag. Då i form avkolik och i värre fall sprucken tarm. Men i erat fall var det inte så?

Nu vet jag inte hur ni har gjort med träckprov?
Tagit från en eller två högar?

Själva försöker vi ta från flera högar från samma individ för att få ett bättre resultat.
Och det har fungerat bra.

Jag vill också säga att våra ungar aldrig blir bukigare bara för att dom blir avvanda helt.

Sedan vill jag tillägga en sak till.
Madick här har stundtals vida större kunskap än många veterinärer. Detta har vi genomgående sett under lång tid här på forumet.

Nu för tiden fixas det "parasitkurser" här och var i landet så att hästägare skall bli mer kunniga i området.
Och det som pratas om i dessa utbildningar, har då Madick tjatat på oss i många år. :D
Men jag kan förstå att du ifrågasätter. Deta är ju bara aett forum och inga garantier lämnas ;)
Däremot kan jag ge dig ett gott råd.
Kontakta SVAs parasitavdelning och rådgör med dom hur ni skall göra framöver.
Dom är både trevliga i telefon, följer upp resultat och kommer med goda råd. Och dom tar inte ens betalt för det!
Skulle du skicka träckprov dit, så tar dom givetvis avgift för det, men du kommer sedan att få en 100 procentig support.

Lycka till med den lilla

AM
 
Sv: Svampig mage på föl!

*KL* Madick ? Någon ?

Jag har börjat fundera på detta med maskkollare :D

Som det ser ut nu på marknaden så _ploppar_fler och fler företag upp som mask kollare hur kan jag som Kund veta att dessa verkligen har kunskap just att kolla mask ?

För hur det än är så finns det nya företag som är billigare än de gamla ?

Mvh Mia
 
Sv: Svampig mage på föl!

togs träckprov först på 2 hästar, ett föl och ett sto, vilket visade på noll parasiter. En månad senare får jag åka in med en fölis för akut kolik med buköppning som följd. Vet. tog träckprov som visade på små mängder av blod-spol- och bandmask.

Jag ifrågasätter då det första träckprovet som säger att två hästar är parasitfria, alla hästarna har ju gått i exakt samma hage.
Kliniken säger då helt sonika att träckprov inte går att lita på till 100%!!:eek:

Bara en fråga. Var det samma fölis som tog träckprov på som fick buköppnas?
 
Sv: Svampig mage på föl!

Stoet gav nog mer di än många andra ston med tanke på att hon var alldeles för tunn när hon kom hem, och att hon på dygnet hon kom hem fick akut juverinflammation med veterinär som följd. Hög feber, koliksymptom osv osv osv. Vi har även bildbevis på att hon gav di till åtminstånde två av fölen (förutom sitt egna, dvs tre föl).

Mamma häst har väääldigt lätt att bli bukig och blir det DIREKT när proteinhalten inte är hög nog, något veterinären som vaccinerade fölisarna aldrig hade hört talas om (men enligt vår andra veterinär var vanligt på vissa typer av hästar). Nu har hon vart hemma i 2½ vecka och har redan lagt på sig jättefint men inte dragit tillbaka juver. Veterinären har vart ute och kollat henne en gång till samt vaccinerat den med och rådde mig att börja med kraftfoder till trots, hon släppte aldrig mjölken från det tidigare fölet som nu är 7 år. Så hon släpper nog inte denna gången heller.


Självklart vill varesig jag eller IslandsMalin att någon av fölisarna skall lida av mask.
Men för mig känns det som att det beror på avvänjningen samt att Gála är en kopia av sin söta lilla mor.
Men jag blir gärna överbevisad och sen får en ännu mer välmående och underbart söt fölunge!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svampig mage på föl!

*KL* Madick ? Någon ?

Jag har börjat fundera på detta med maskkollare :D

Som det ser ut nu på marknaden så _ploppar_fler och fler företag upp som mask kollare hur kan jag som Kund veta att dessa verkligen har kunskap just att kolla mask ?

För hur det än är så finns det nya företag som är billigare än de gamla ?

Mvh Mia

Det får ju du som kund bestämma vem du litar på. SVA är ju en känd institution som talar för sig själv tycker jag. Vidilab är ackrediterade och testas regelbundet. Övriga vet jag inget om.
 

Liknande trådar

Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 510
Senast: Fenestra
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 581
Senast: Madick
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp