P

piraff

Hej!
Min häst har fått svamp i ansiktet, det ser ut som avskavda sår. Jag har hört att det inte ska vara farligt, men det ser så hemskt ut. Hur blir man av med den på bästa sätt??? Det är svårt nu under sommaren också med alla insekter som är på hästarna, då det kan irritera såren ännu mer... Snälla, nån som vet vad jag ska göra för att bli av med svampen??

Sv: Svamp...

min häst hade svamp i armvecket och tror han hade det lite på magen oxå. vi tvättade med klorhexidin schampo från apoteket, men kan ju vara svårt med det om det sitter i ansiktet.... Men på det i armvecket hade vi bara på klorheidin och det fösvann då efter några veckor.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21