Svamp orsakad av penicillin

hier

Trådstartare
Av min andra tråd har jag sett att det finns massvis med sjukvårdskunniga på Buke-oraklet :p

Jag äter penicillin mot en sårinfektion och har nu fått svamp i underlivet. Jag blir GALEN. Tidigare har det funkat med klassikern tampong indränkt i yoghurt, men eftersom penicillin är bakteriedödande så dödar det väl de goda bakterierna också? Är det någonting idé då att köpa svampmedel på apoteket?
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Japp, medlen på apoteket funkar jättebra enligt min erfarenhet, hjälper på ett par dygn.
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Hahaha, appråpå den andra tråden så är det nog det jag faktiskt kan få utskrivet. Det är diflukan efter en pencillin-kur. De receptfria medlen är inte ett dugg bra enligt mig, funkar inte alls. Men vi är alla olika. Du får testa helt enkelt. Funkar det inte så räcker det i alla fall för mig att ringa läkaren och be om en tablett, eller en sådan där 3-tablett som man tar i tre dagar på raken. Och eftersom jag har svårt att få medicin annars, så är det nog inga problem för dig att få ut den.
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Ja, lite lustigt att vi i den andra tråden pratade om just penicillin och här sitter jag och ondgör mig över biverkningarna :D

Diflukan efter penicillinkuren menar du? Så jag kan inte ta den nu?
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Om man tar svampmedelet under penicillinkuren så hjälper det inte på samma sätt eftersom du fortfarande äter det som förstör.
Jag vill slå ett slag för att ringa läkaren och behandla själv under kuren med de mjölksyrepeparaten (ex. vivag) som finns receptfria på apoteket eller östrogensalvan/ vaginatorerna.
Och hålla sig så långt bort från de receptfria svampmedlen som möjligt då de är rena döden för fitty.
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Sannolikt är det Flukonazol du får (samma som Diflucan). Men jag håller med de andra, ta inte förrän pc-kuren är över, det är ingen idé innan.
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Jag var rädd för just det :( Jag har inte haft svamp så många gånger i mitt liv, men har hört att svampmedel kan göra så att man istället får återkommande svamp.

Men dödar inte penicillinet även mjölksyrabakterier? Ska gå ner på apoteket snart så får jag fråga där. Men om jag förstått det rätt så är det ingen idé förrän kuren är över? Då känns det onödigt att lägga pengar på svampmedel.

Grejen är att penicillinet tar slut idag, och jag tycker såret ser torrt och fint ut, har ätit i 7 dagar. Men på återbesöket i tisdags tyckte läkaren att jag skulle ta 3-4 dagar till för säkerhets skull eftersom det är rötmånad. Så jag får väl vackert finna mig i det..
 
Senast ändrad:
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Själv fick jag en sådan klåda för tre dagar sedan och det har bara blivit värre. Så jag som inte kan gå ifrån jobbet skickade ett sms
till gubben.
Han lämnade jobbet, gick till apoteket och bad om hjälp och var här och levererade pevaryl åt mig. Det har fungerat förut och fungerar
förhoppningsvis igen.
Älskar min man som kan göra en sådan sak åt mig!
Svampinfektion och cykla till jobbet är inte någon kul kombination.
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Enda nackdelen med pevaryl är att slemhinnorna kan bli rejält ledsna :(. Men funkar, det gör det!
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Jag är ganska känslig i underlivet redan som det är, så jag tror att jag skippar Pevaryl. Men måste ju ha något som funkar också..
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

Får hoppas att det inte blir så för mig :) Köpte Pevaryl iallafall nu, har ett jättebra glidmedel hemma om jag blir torr.
 
Sv: Svamp orsakad av penicillin

råkat ut för samma en gång, köpte receptfritt medel på apoteket, var helt bra på tre dagar och lindrade i stort sett på en gång. behandlade dock klart enligt bipacksedeln.
Även om det itne fungerar för alla, så fungerar det för vissa...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp