Svamp i strålen?

K

Kriss

Jag har problem med min 3-årings hovar. Hon har alltid haft bra och hårda hovar, men nu så har strålen börjat "Ruttna" ock fläkas upp:(. Jag har fått ta in henne under nätterna nu för att jag tänkte att de skulle få en chans att torka upp, efter att jag gjort helt rent från lera od. Skall man tvätta hovarna med något bakteriedödande, typ jodopax? Eller finns det något annat? HJÄLP

Sv: Svamp i strålen?

Strålröta?

Jag använder Blåstenssalva på mina nu under denna sommar, när hagen varit lite lerig och de drabbats av strålröta. Det tycker jag funkar jättebra, borta på 1 vecka ungefär.

Kanske finns fler märken, men jag känner bara till den från Eldorado. Smidig tubförpackning är det också:bump:

Ja, jag köper mitt i ridsportbutik, men jag antar att det går att köpa på nätet kanske???

Googla på Blåstenssalva och se om du hittar ngt

Jag var också lite nyfiken på salvan, så jag googlade, men tyvärr hittade jag inte speciellt mycket.

Någon här som vet vad som är specifikt med den? Vilka aktiva substanser finns i den?

Många hästar har det problemet iår eftersom det är så blött i hagarna. Försök få häten att stå så torrt som möjligt.

Jag har enorma problem med min hästs strålar, röta på alla fyra. Jag har kämpat nu under 4 v tid och kratsat ur morgon+kväll ibland även middag och penslade först med tjära och tvättade då och då med virkon. Men fick inte bukt med det så jag fick tillslut ha ut veterinären som skrev ut ett svamp och bakteriedödande medel. Just nu har ju namnet försvunnit ur skallen men det påminner typ om lapis, sånt som man penslar små barn i munnen med om de har fått torsk. (Svampinfekton) Och det fungerar superbra, jag har fått kontroll på läget nu, men innan det har slutat regna som det gör nu kommer jag inte lyckas bli av med det helt tror jag... men jag kan hålla det under sträng övervakning ;-)

Ett tips är att ta ut hovis och be honom skära rent strålen så mkt han kan så du har en bra grund att start på. Att börja när det finns massa flikar och skit är hopplöst, den måste vara så "ren" som möjligt. Tvätta sen dom rena med virkon el jod och låt dom troka upp, pensla sen på trätjära. Kratsa, krats och kratsa så ofta du bara orkar och hinner. Får du inte bukt med det efter ngn vecka så ring veterinären och få samma medel som mig utskrivet ska kolla imorgon vad det heter!

Lycka till!!

våran hovslagare rekommenderade hovtjära. finns på hööks, eko m.m ca 60 kr. Det har fungerat men vi tar in henne på natten nu.

Kopparsulfat om ajg inte minns helt fel:confused: Kopparsulfat finns ju även i pulverform. Detta är dock smidigare att få att aplicera och sitta kvar tycker jag.

Inte svårt att hitta. Googlade på blåstenssalva eldorado och det fanns att få tag i på nätet.

Kopparsulfat är uttorkande, och som ngn sade, bra att skära rent strålen innan man påbörjar behandling. Det blir säkert lite effektivare då. Står även på Blåstenssalvan att man ska skära bort det ruttna innan.

Man kan väl köpa sån här spray dom heter typ Dry feet och spraya på? :angel:

Kopparsulfat om ajg inte minns helt fel:confused: Kopparsulfat finns ju även i pulverform. Detta är dock smidigare att få att aplicera och sitta kvar tycker jag.

Inte svårt att hitta. Googlade på blåstenssalva eldorado och det fanns att få tag i på nätet.

Det jag syftade på var info. om produkten... Men nu vet jag i alla fall att den innehåller kopparsulfat. Tack!

Jag har haft problem hela sommaren med stoets hovar, ömsom har de varit för torra, ömsom nära röta. Jag sprayar på hovtjära på burk, 2-3ggr i veckan och det hjälper jättebra. dessutom slipper man den enorma och ihållande stanken av hovtjära som man lätt drabbas av om man manuellt måste smörja på hovtjäran. Hovtjära kan jag alltså starkt rekomendera! Sprayburken jag använder marknadsförs av Verdus, kan ju googla och se om du hittar den på nätet.

Jag har hovtjära på burk när hoven blir torr och spricker. :bump:

nåt som fungerar bra och som jag använder är srrål rent finns att köpa på b*rjes är lila som man häller på längs strålen

Har för mig att det är giftigt, och kan ge cancer? Vet inte om vi tänker på samma medel, men det ska man kanske inte använda så ofta?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 786
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V