Svälla Betfor??

M

momeli86

Hur länge brukar ni låta betfor svälla i vatten??

Det skall ju inte vara för kort tid men jag har också hört att betforn kan bli dålig om den får svälla för länge...

Sv: Svälla Betfor??

Det har jag oxå undrat.. jag sväller minst 20 minuter men finns det någon max gräns typ bästföre datum??

12 timmar får den stå som längst efter det börjar den jäsa.

Hur lång tid den bör stå innan den ges för att vara klar beror ju på vattnets temperatur.

Vid kokhet vatten så har jag för mig att strimlad blir klar på 10 minuter en kvart.

Fast man kan ju inte ge kokhet betfor hästen, så att svälla med kokhett vatten är väl inte att rekomendera?? Om man inte häller p kallt vatten innan servering då iofs..

Jag sväller i varmt vatten och serverar när det har svalnat.

Det svallnar ju ganska fort annars. specielt om man inte har något lock på eller kan hälla över det i krubban om antingen krubban är löstagbar eller hästen är ute när man häller i.

Det som kan hända med svälld betfor som får stå är att den jäser, så nu under vinter är det så kallt att den kan stå flera dygn, men under sommaren när det är varmt jäser den fortare så då hade jag inte låtit den stå i 12 timmar som någon skrev.
Men du känner klart och tydligt på doften om betforen är ok.

Mvh
Camilla

Vid kallt vatten och strimlad betfor så minst 1/2 h.
Bäst är det om man känner på hur konsistensen är. Den får inte var hård ju.

Vid pelletsbetfor som håller längre så räknar jag med minst 2 h

Men står det inte rekomenderad blötningstid på säcken?

jag brukar hälla hett vatten om jag har bråttom och lite fisljummet om jag har mer tid.
hett ca 20 minuter, fisljummet ca 40min:banana:

Om det är den pelleterade så står det åtminstone på Kr***ts säck att den ska svälla i 2 timmar. Har hänt att jag svält i bara 1 timme ibland men då har jag tagit varmt vattten.

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 662
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 268
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama