H

heylan

Var är det mest troligt att en eventuell svaghet sitter om hästen, när det blir jobbigt eller den blir väldigt taggad, kliver in med/svänger in/ut bakdelen till höger? Höger bak? Fler ställen? Han är i sig själv än så länge ganska fladdrig (och överrörlig) och har inte riktigt full koll på sin kropp eller styrka till att hålla sig stadigt rakriktad. Även när jag försöker hålla honom så rak som möjligt så vickar han huvudet lite åt höger (tror jag det är). Hur jag än försöker så har han den där lilla knicken/lilla vicket i nacken. Han har tidigare haft lite problem med spänningar här och var (är bättre men inte 100%), vilka jag försöker få ordning på med korrekt skoning med täta intervaller, samt långsamt uppbyggande ridning. Har även tänkt försöka letar reda på någon equiterapeut här i krokarna.

Sv: Svaghet

Hur gammal är hästen? Hur mycket riden? Alla hästar har ju ett skjutande och ett bärande bakben och om de inte är mycket ridna/felridna så märks detta mycket tydligt. Du har ingen film?

Han är sju år, men endast riden i sammanlagt knappt ett år, håller återigen på med att sätta igång honom (reds in vid fem års ålder och har haft flera viloperioder, bla beroende på skada, tidsbrist etc). Vi håller på att befästa höger och vänster galopp, flyttar lite sidvärts etc. Han är som sagt en rätt fladdrig och otroligt känslig herre och detta "problem" blev värre när jag hade en annan tjej som red honom ett par dagar och som krävde för mkt av honom, vilket hans virriga hjärna inte riktigt pallade med. (Hon skulle ha blivit medryttare på honom, men pga hur han betedde sig efter att hon hade ridit så blev det inget med det)

Men, detta med att han har känts lite som ett S har funnits även innan henne, det var bara det att han började spänna sig mer i en period efter det och att det då märktes mer. (Precis efteråt sprang han som en krabba i höger galopp...)

Har ingen film på den här datorn, men ska se till om jag kan fixa hemma! (internetet är inte riktigt att lita på..)

Viker den in nosen eller nacken till höger?

Kan ju vara många anledningar.
Är hästen instabil och vinglig -känslig, så kan det spela stor roll hur ryttaren belastar pga ev. snedheter hos sig själv - detta fortplantas snabbt.

Munnen-tänder, sadel-ryttare, höger bak vill inte bära vikt av någon anledning etc. etc.

Nacken...tror jag. Han gör liksom nåt...konstigt. Ska kolla ordentligt nästa gång så att jag kan formulera mig bättre..!

Ja, han är mkt känslig vad gäller hur jag sitter och var jag har min balans. Munnen är kollad och sadeln trivs han kanon med (bomlös). Som jag skrev ovan har han haft spänningar lite överallt, så därför säger magkänslan att detta är någon svit av detta - klurar därför över var det i sådana fall kan sitta och hur jag ska jobba/göra för att förbättra. Försöker rida så uppbyggande och varierat som möjligt, och försöker avsluta passen när han känns hyfsat jämn. Han saknar massa styrka och detta blir förmodligen bättre ju starkare han blir (under förutsättning att det "bara" rör sig om en svaghet som kan tränas upp)

Har ingen bra, ny, film - endast lite med kass kvalitet från förra helgen. Där lallar vi i princip bara runt på böjda spår o då syns det inte lika påtagligt.

Som sagt, vi struttar mest runt lite oseriöst med hackamore på filmen - han utan snösulor och brodd (skulle egentligen bara ut o lufsa på de snöfria vägarna för att promenera hunden och pojkvännen ;)...) och jag utan stigläder, varför det ser något spänt och...tja...hafsigt ut. Men man kanske ser nåt..!

http://heylkonsulting.se/zeusnov.WMV

Har ingen bra, ny, film - endast lite med kass kvalitet från förra helgen. Där lallar vi i princip bara runt på böjda spår o då syns det inte lika påtagligt.

Som sagt, vi struttar mest runt lite oseriöst med hackamore på filmen - han utan snösulor och brodd (skulle egentligen bara ut o lufsa på de snöfria vägarna för att promenera hunden och pojkvännen ;)...) och jag utan stigläder, varför det ser något spänt och...tja...hafsigt ut. Men man kanske ser nåt..!

http://heylkonsulting.se/hanna/zeusnov.WMV

Ok, filmen var ju inte bästa kvalitet men det ser definitivt ut som att han tar kortare steg med höger bak = höger är svagare/skjutande.

Jag skulle tro att problemet till största delen beror på att han helt enkelt är naturligt ojämn. Sätt press på honom att börja bära sig med höger bak också så kommer han att stärka det och bli mera jämn.

*KL*

Min herre gick högerställd förut, märktes ffa i galopp, hela ekipaget drog åt höger. Ställd åt hö i nacken, och la bakdelen ut åt höger. Såg ut som en banan, fast inte så mycket. Var låst i kroppen, problemet försvann efter att det åtgärdats.

Numera så lägger han ju ut bakdelen åt vänster, ffa i galopp, men är rak i nacken. Det är för att spara vänster bak, genom att det sätts ut utanför kroppen kan han ha det rakare och paddla/skjuta på med det, med HB får gå in och bära även det VB skulle ha burit.

Så, håller med om att huvudställningen är av intresse. Och tycker absolut equiatriker/liknande är vettigt, och ger det inget så klinik. Kolla tänderna med.

Har en annan film där det syns ännu tydligare att han tar kortare steg med höger bak och jag har då diskuterat det med ett par andra (dressyrtränare). Jag och de tror som du - att han helt enkelt är ojämn "i sig" och när han är så pass omusklad och svag så syns det. Känns rätt skönt att fler tror på den teorin..! (men är det någon med andra tankar är det givetvis också välkommet.:!)

Jag vet inte om det är så att han har blivit "krokigare" (dvs petar ut rumpan) eller om det är så att jag känner efter mer nu när vi inte bara "grovrider" för att han ska lära sig bashjälperna. Dvs att nu när vi kunnat börja finlira mer så märks det mer...

Precis så är min; modell banan som märks mest i höger galopp..! Efter att tjejen hade ridit tre gånger gick det inte att galoppera i höger galopp överhuvudtaget - han sprang som ett C/en krabba och trillade hellre ner i diket (med rumpan i "höger dike") än att ställa korrekt åt höger. Detta även i övriga gångarter när han spände sig. Det "akuta krabbgåendet" är det dock ordning på nu, men det tog ett par veckor. Jag ska inte prata illa om tjejen i fråga - hon är jätteduktig ryttare, men hon krävde nog alldeles för mkt av honom trots att jag förklarat hur saker o ting låg till (hon är van vid betydligt mer färdiga och stabila hästar).

Just 'dikeskörningen' känner jag väl igen :angel: Innan trodde jag det var jag som red kasst mest, men när vi hamnade i dikena i galoppen, trots att jag febrilt försökte styra åt 'andra hållet' insåg jag att det här är annat. Så då fick han träffa equiatriker, för första gången. Sen kände jag mig som en usel hästägare, men efter några veckor så kunde vi hålla oss på vägen =)

Det här med att ta kortare steg med ena bak är mycket vanligare än man tror, dvs undermålig ridning/ojämna hästar är vanligare än man tror..:angel: Om du börjar kika runt omkring dig på hästar i närheten så kommer du bli förvånad över hur många som är så synligt ojämna.

Om du sätter honom i skolorna så kommer du garanterat märka att det blir ett rejält motstånd i höger öppna och vänster sluta. Det är bara att sätta press på honom och träna mycket skolor!

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: Tjockisina
·
Dressyr Så har vi varit igång med igångsättningen i drygt 2 månader nu. Vi tar det lilla lugna då det är så lång tid sedan Danne gick...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: Cut3Leo
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit