svagare i högervarvet

S

sarre_hall

Har ni ngr bra tips att komma underfund med min hästs svagare högersida. Jag har försökt attl eta upp ngn tråd om detta men hittar ej ngn. Det är en betydlig skillnad mellan höger o vänster. När jag tömkör honom så går han kanon i det vänstra varvet, men i det högra varvet så blir han lite mer seg, ställer sig utåt, övergångarna blir inte lika snabba. Jag vet att han e väldigt spänd i sin vänstra bog, så massören har sagt till mig att massera o stretcha honom innan och efter arbete. finns det ngr bra övningar som jag kan göra med honom??

Vad bör jag tänka på för att inte göra den vänstra sidan ännu mera starkare.

mvh sarre

Sv: svagare i högervarvet

Det låter som om det är tvärtom. Att din häst är stark i sin högersida och svag i sin vänstersida. Musklerna är dominerande på högersidan, därför hästen ställer utåt och är ovillig att forma sig efter volten i höger varv. Han orkar inte bära sig på vänster bak vid övergångar mm. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska förklara och om det låter helt åt skogen så får du ursäkta mig.

Det du ska tänka på är att inte skapa motstånd i höger sida genom att t.ex. försöka dra hästen till rätta och tvinga in den i ställning åt höger. Förmodligen behöver du få hästen att söka sig till vänster tygel eller töm (som den förmodligen släppt och känns mjuk och fin i). Detta kan man göra genom att t.ex. tömköra i vänster varv och med ledande töm leda in hästens framdel så att den hamnar mer framför bakdelen och hästen behöver bära vikt på inner bak. När den börjar göra det kan du byta till höger varv och flytta hästens framdel utåt för höger töm (eller skänkel om du rider), också det för att plancera in framdelen framför bakdelen och få hästen att spåra.

Något annat du kan tänka på är att behålla bogarna på plats. Akta för att överböja åt något håll.

Håller med i det som Konfunderad skriver.

Men i äkta buke-anda måste jag bara fråga, är hästen kollad på senare tid?

Han e 4 år, o han gås igenom utav en massör. Det e här spänningarna har visats sig. Jag skrev lite fel märkte jag i min tråd. Jag menade att han e starkare i sin högra sida. Han e spänd just i bogmuskelaturen, så det e väl inte konstigt då att det e lite körigt i höger varvet. Jag e ute o går i backar, i skogen o sådant. Hans vargtänder ska dras snart så jag vill inte örja sätta mer press på honom tills de e borta..

mv sarre

Jag tror att Energi menar kollad av veterinär, vilket även jag tycker är relevant i sammanhanget. En massör kan bara behandla symtomen, dvs spänningarna. Vet man inte vad de kommer av så är behandligen meningslös eftersom källan hela tiden finns kvar.

Spänningen kanske helt enkelt kommer från att hästen är oliksidig, vilket ALLA hästar (och människor) är av naturen. Hästen rör sig inte obehindrat i båda varven pga detta och vissa rörelser är inte anpassade efter hästens begränsade rörelsemekanik = spänningar. Veterinärkoll i alla ära men det KAN vara att förstora upp problemet. Vem går inte och bär på en liten spänning någonstans?

Bara för att mina höftböjare är korta och spända så går inte jag till läkaren. Läkaren skulle be mig att stretcha. Vet dessutom att läkarna kan göra föga för mig med min onda rygg. Trots att läkarvetenskapen är mer beprövad och förmodligen mer exakt än veterinärmedicinen så kan de inget säga. Detta trots att jag till och med kan BERÄTTA hur jag mår, till skillnad från hästarna.

Om jag skulle sagt till min veterinär att jag är orolig för att min häst är oliksidig så... Ja... Jag skulle inte klandra honom ifall han bara skrattade åt mig. Förmodligen skulle han bett mig kontakta ET och sedan rida för en duktig tränare för att se om det inte löste sig ridmässigt. Om det sedan förvärrades skulle han be mig att åka in till kliniken.

Ja visst, oliksidigheten kan komma från en spänning, men den kan också komma av en skada.
Och även om "alla" går runt med spänningar så har de alltid en orsak.
Om du är spänd så kan du ofrast relatera det till något; dålig arbetsställning, snedbelastning, ont i rygg/knä/whatever, men det kan inte hästen. därför tycker jag absolut inte det är fel att låta vet titta på den.

Skulle jag prata med min vet och säga att hästen känns oliksidig så hade han bett mig komma in för genomgång (och just detta hände för drygt två år sedan, det visade sig att hästen var lite, lite sned på ett ställe i ryggen. Kotknackare på kliniken rättade till och allt blev frid och fröjd. Hade jag istället tagit ut en massör så hade h*n kunnat massera i all evighet utan att det blivit bra).

Vi resonerar olika du och jag helt enkelt. :)

Ja, det gör vi nog :) Man tänker ju utifrån de erfarenheter man har och handlar därefter.

Kanske också så att min ET är världens bästa och skulle märkt en snedhet i ryggen innan jag ens hunnit fundera över ifall något var fel ;) Jag har provat andra innan (som inte märkt hälften av problemen ens) men denna släpper jag aldrig. Hon är guld värd! :love:

Jag menade inte att alla går runt med spänningar utan jag menade att alla är mer eller mindre oliksidiga. Och att spänningen kan komma från oliksidigheten, inte tvärtom.

Och precis som du skrev så kommer alltid spänningarna av något. Likaväl som vi kan bli spända av en dålig arbetsställning så kan hästen det. Min häst blev spänd av att stå i box och lerig hage. Det avhjälptes inte av vet, kiropraktor eller massör utan av miljöombyte. Så precis som du skrev så måste man ta reda på källan, inte bara behandla symptomen. Dock inte alltid säkert att källan är ett medicinskt problem. Om hästen kanske har en dålig arbetsställning så måste man rätta till det (på det sätt som krävs).

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: Lindon
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
C
Ridning Ja, tips på övningar för att få både ryttare och hästar som är oliksidiga att börja arbete och så småningom jämna ut sig :d Jag...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: ponnyryttaren56
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka