Svag i kotorna?

R

RosenMedTaggar

Vi ska kanske köpa en häst, men nu har vi sett på bilderna att hon verkar rätt svag i kotorna. Hur påverkar det hästen? Om hon ska användas som "sporthäst", typ uteritter, träna, lite tävla och så? Blir de lättare halta? Har läst att det sliter på senorna. Är det så?

Sv: Svag i kotorna?

Hej
Det beror på vad du menar med svag i kotorna?!
Menar du att hästen "trampar igenom" eller vad? Hästar som har tendens att "trampa igenom" är i regel inte svagare än andra men man måste ju använda skydd och så kan man få hjälp av duktig hovslagare med skoning för att underlätta. Men som sagt precisera gärna lite närmare vad du menar! :)

Hej
Det beror på vad du menar med svag i kotorna?!
Menar du att hästen "trampar igenom" eller vad? Hästar som har tendens att "trampa igenom" är i regel inte svagare än andra men man måste ju använda skydd och så kan man få hjälp av duktig hovslagare med skoning för att underlätta. Men som sagt precisera gärna lite närmare vad du menar! :)

Det är svårt att beskriva, men hon böjer liksom benen väldigt mycket vid kotorna...

http://www.pixbox.se/pic_show_id8920239.html
På bilden (länken!) syns det framförallt på vänster fram.

Senast ändrad av en moderator:

Du ärligt.. jag kan inte ens tänka mig att det INTE skulle slita... herregud som det såg ut :eek: Jag hade inte för mitt liv köpt en häst som gick på det där viset!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=664556

Här finns en länk om just veka kotor och skydd men man får lite tips gällande hästar med veka kotor över lag.

Min mammas häst har veka kotor bak. Rejält. Enligt vet & hovis kommer han att hålla för lite lättare träning. Vi har honom som skogshäst och kommer om ngt år när han musklat sig och fått stärka sig hoppa lite smått. Men de trodde att en meter inte skulle vra några problem.
KOlla med vetrinär och hovslagare är mitt tips.

Oj! :eek:
Har heller aldrig sett någon sådant på fram!!! Jag trodde att det var bak du menade. Det ser verkligen inte bra ut....:cry:

Vi ska kanske köpa en häst, men nu har vi sett på bilderna att hon verkar rätt svag i kotorna. Hur påverkar det hästen? Om hon ska användas som "sporthäst", typ uteritter, träna, lite tävla och så? Blir de lättare halta? Har läst att det sliter på senorna. Är det så?

En häst som trampar igenom behöver mycket stöd för sin trakt och därmed har den svårara att gå på mjukt underlag. En sådan häst passar bäst som uterittshäst på grusvägar på allroundnivå, inte för t.ex. tävling inom distans. På ridbanan är det alltid en risk man tar om man skall tävla en sådan häst, då det ju oftast är ett riktigt mjukt underlag.

Gaffelband och böjsenorna tar givetvis stryk av att töjas ut mycket då hästen trampar igenom. Jag skulle valt en annan häst.

Såg nu bilderna med och det såg inte bra ut, verkligen en häst som trampar igenom. Hade ett sto som såg ut så här och henne sålde jag till promenadridning.

vekakotor.gif

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

det kan väl nästan alla människor se att det ser INTE bra ut, stackars pålle :/ skulle inte satsa på den, speciellt inte ifall ni ville tävla lite smått.
Men som sgat, ta råd utav veterinär och hovis :)

Tack för alla svar! Idag ska hon besiktigas, så får vi se hur det går...

jag skulle inte köpa denna häst till träning och tävlings ridning. däremot som promenad, fritids,uteridnings häst håller den säkert.

va bra. rekomenderade vet. köp som ridhäst?
en dåligt byggd häst eller en häst med dåligt rörelseschema behöver inte ha ont, så det är normalt att den går igenom u.a. tycker jag.

Vad sa veterinären om kotorna då? Trodde h*n att hästen skulle hålla för ridning?

va bra. rekomenderade vet. köp som ridhäst?
en dåligt byggd häst eller en häst med dåligt rörelseschema behöver inte ha ont, så det är normalt att den går igenom u.a. tycker jag.

Hon hade ju som sagt u.a. på böjprovet, så inga förslitningar från kotorna iaf... Vi visade veterinären bilder på henne, han tyckte inte att det såg så farligt ut (utom den ena bilden som finns som länk däruppe). Han trodde att hon skulle bli en bra förstahäst och hålla för tävling upp till minst 1,00-1,10 m iallafall, så man får väl lita på honom :)

när jag köpte min ponny för en herrans massa år sedan sa veterinären ingenting om den dåliga hovställningen som han hade. det fick man höra om från alla möjliga håll efteråt...
han var frisk och fefri i benen, men ändå hade vi problem med inflammationer i åratal innan han slutligen blev triangelmärkt och promenadhäst.
jag ville bara säga att en besiktning inte är en garanti för slitstarka ben... och hur kär man än är vid köpet så ska man veta att det är så himla sorgligt att se sin häst sjuk gång på gång.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama