Svag i höger bak

S

snowdrop

Jag rider ett friesersto på 9år, och när jag red lektion i förrgår på henne påpekade min ridlärare att hon är svag i höger bak. Detta gör naturligtvis att det är jobbigt för henne att göra saker i höger varv, och även om jag bara ber henne om litegrann så blir hon jättefjantig ibland och vill inte alls. Hon stannar upp, står bara och hoppar och blir jättesur. Jag menar inte på att jag tvingar henne att jobba konstant i det varvet men jag måste ju träna upp det. Nån som har nån bra övning?

Sv: Svag i höger bak

Hej! Jag skulle också gärna vilja veta om det finns några bra knep! Min häst är svag i vänster bak, detta har visserligen blivit lite bättre med tiden, men det är ändå ett genomgående problem i all träning vi gör. Dressyrträning är ju en sorts styrketräning för hästen, och ju mer man tränar desto starkare blir de ju! Detta förutsätter ju att det inte är en skada hästen har, för då kan ju träning bara förvärra allt. Men jag har tränat på och det har fungerat bra! Jag tycker kanske att du ändå ska kolla upp vad svagheten kan bero på, mest för att vara säker på att det inte är farligt att fortsätta träningen!

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·
Äldre Hej vet inte hur jag ska skriva detta men har åter igen blivit Spärrad på min favorit sida stallet.se utan nån helst anledning de på...
Svar
14
· Visningar
1 667
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama