Svackor-tips!

M-oaa

Trådstartare
Hej därute!

Alla har säkert svackor i ridningen ibland.
Jag har en just nu, jättejobbigt. Man vet liksom inte riktigt hur man ska börja nästa ridpass för att det ska bli bra.
I mitt fall är det att dressyren går åt skogen och allt känns bara segt.
Tränaren kommer ut nästa söndag och jag vet verkligen inte hur jag ska klara mig tills dess..

Jag är i ett desperat behov av tips!

M-oaa

Sv: Svackor-tips!

Hej därute!

Alla har säkert svackor i ridningen ibland.
Jag har en just nu, jättejobbigt. Man vet liksom inte riktigt hur man ska börja nästa ridpass för att det ska bli bra.
I mitt fall är det att dressyren går åt skogen och allt känns bara segt.
Tränaren kommer ut nästa söndag och jag vet verkligen inte hur jag ska klara mig tills dess..

Jag är i ett desperat behov av tips!

M-oaa

När jag själv har haft svackor i min ridning, i mitt fall hoppningen har jag försökt rida lite mer dressyr, eller bara lunka i skogen. Sen självklart när min tränare har kommit ut har ju han hjälp mej.. Men tills din tränare kommer ut kan du ju försöka fokusera på andra delar av ridningen :) .

Jag är själv i en riktigt ordentlig svacka just nu.. :crazy: får inte ordning på min sits o jag börjar bli riktigt frustrerad nu! jag har tappat känslan för ridningen lite o det är grymt jobbigt :crazy: hästen jag rider är verkligen superfin just nu men det är ju inte lätt att utvecklas med en kass ryttare på ryggen :grin:
men jag ska kämpa på o inte ge upp! :bump:

det tips jag kan ge dig att först o främst ta hjälp av en tränare. berätta för denne om dina problem så ni tillsammans kan få bukt med det.
sen så kan du ju ta ett uppehåll från dressyren ett tag, och göra det som i stället funkar och är roligt! funderar själv på det, jag vill hitta tillbaka till glädjen i ridningen o inte bara känna sig frustrerad..
om du ändå vill fortsätta med dressyren så kör rena skrittpass! där får man tid på sig och det kan vara bra att "go back to basics" så att säga. du kan också en tid köra "basics" i de andra gångarterna och ta de mer svåra o krävande rörelserna i skritt. tänk på att inte göra det så svårt för dig!

hoppas du kommer ur din svacka snart!

(hm, jag borde nog lyssna mer på mina tips själv.. :angel: :rofl:)

Jag tycker det är kul med olika banor (med koner, bommar, småhinder......) och blir faktiskt motiverad bara genom att sitta och planera dem. Man varvar in de moment som f n inte fungerar och de som fungerar bäst.

Mer exakt vad är det som inte fungerar?

gör nåt enkelt, rid ut och ha kul, passa på att bättre på konditionen genom intervaller, klättra, rid offroad o sånt :) kanske lägga in lite cavaletti i dressyren? :D

Tack för alla svar!

Jag har såna här svackor ibland, om inte annat känns det som att mitt sto har. Ni vet, brunstperiod och svacka för matte är inte alltid en helt lyckad kombination.
På senare tid har jag mest ridit ut, eventuellt försökt lite på banan innan jag ger mig ut. Men antagligen får det bli lite enklare hoppning (jag hoppar aldrig högre än 40 :P) och markarbete.

Det där som Aprilia skrev om skritt-träning lät ju rätt kul! Det har jag faktiskt aldrig tänkt på tidigare.

Sedan så låter jag oftast någon annan ta ut henne o galoppera riktigt ordentligt i skogen då jag själv inte galopperar i skogen pga en gammal olycka som sakta men säkert börjar ta igen sig. Jag nöjer mig med 4-timmars skritt-turer :D

Fler tips kanske? :)

M-oaa

Jag säger som alla andra sagt: gör enkla saker, rid ut och bara mys! När jag hamnar i en svacka brukar jag rida ut barbacka på medryttarhästen, parkera honom på ett fält och låta honom gå och beta medan jag ligger ner på hans rygg. Supermysigt! Fast det beror ju på vilken häst man har, om man vågar lägga sig ner på ryggen :D
Eller så kanske du kan leta upp ett dressyrprogram och träna det? När det är kasst väder och jag inte har lust med någonting brukar jag stänga in mig i ridhuset och rida LC:1 så snyggt jag bara kan. Fixar och trixar lite med det själv, istället för bara snett igenom så rider jag skänkelvikning, och jag tränar på att få så snygga övergångar som möjligt. Händer också att jag slänger fram några travbommar.
Hoppas du kommer ur svackan snart! Är alltid så jobbigt när man fastnar...

Det där som Aprilia skrev om skritt-träning lät ju rätt kul! Det har jag faktiskt aldrig tänkt på tidigare.

det är verkligen jättenyttigt! :D jag har själv återgått till mer skrittträning nu, så jag gör inget annat om det inte lossnar i skritten först. och om det inte funkar i traven efter ett tag så skrittar jag igen. jättekul för man känner verkligen att det ger resultat! :banana:

Svackor är sånt som gör att man uppskattar när det går bra! Jag har ett par i veckan eller så! :angel:

Mitt råd lite allmänt:
Sänk kraven men inte ambitionerna!
Alltså - sträva efter att göra allt så bra som möjligt och att själv vara tydlig mot hästen, men kräv inte att få resultat utan försök bara ta det som det kommer.
Gör något lite annorlunda - en hemmagjord trailbana att öva på kanske? Passa på att lunka omkring i skritt barbacka? :p

Sen finns det ju oftast någon eller några pusselbitar som krånglar när man har en svacka. Om man först identifierar dom (du eller hästen som är ofokuserad, inkonsekvent med hjälperna eller hästen som inte svarar lika bra på hjälperna som den brukar osv, vad det nu kan vara) och försök öva på det.
Även om det inte blir bra just det passet kan det ändå löna sig att öva basics -när svackan släpper kan det då kännas som att man får massor gratis! :)

Jo svackor är ju inte direkt skojiga och alla har ju sådanna.

En sak jag tycker att man ska ta reda på är varför har man en svacka, vad är det som är fel?

Att försöka göra samma sak som man alltid ha gjort kommer ju inte ge nya resultat, det kommer att ge samma resultat som det alltid har gjort.

Titta framåt och pröva något nyt, tex pröva en ny tränare, kanske inte för att byta tränare utan för att få ny inspiration och för att den nya tränaren kanske har en ny infallsvinkel på din ridning.

En tränare som man haft länge kan bli "hemmablind" precis som man själv kan bli (är).

Sunday today:D

Men att du hamnat i en svacka nu på våren som leder till den underbara sommaren förstår jag inte ^^
Jag får bara svackor på vintrarna. Träningen har totalt stannat för mig med men istället klättrar jag, ut i skogen, trickträning o.s.v. och lämnar själva träningen på plan tills jag får hjälp!

Njuut för fan;);)

Haha, jag kan inget annat än instämma.. En svacka när termometern står på 20 + grader varje dag.
Under vintern har jag inte haft någon svacka, konstigt nog. :D

Jo, jag lämnar den jätte-seriösa träningen till på söndag då min nya tränare kommer ut.
Tänkte öva lite ledarskap idag. Tanten är lite tagen av solen (exem-häst) och behöver få tagga ner lite.

Tack för alla tips :D

M-oaa

Jag läste Evas ridtips från aftonbladet igår i brist på annat att göra. När du inte har någon plan för vad du ska träna på för dagen: ut i skogen! Ta en tur i skogen, en lång galopp på en äng, kanske ner till en sjö och kolla på utsikten. Något som är roligt helt enkelt. Det är bättre än att sluta rida den perioden som jag gjorde en gång. Visserligen fick jag körtelfeber strax efter svackan och då längtade man verkligen tillbaka. "Gå nu inte i närheten av dina hästar, blir du sparkad eller knuffad och får en träff på mjälten kan du dö!"

Tömkörning och olika typer av markarbete är också kul att varva med. Är hästen inkörd? Annars kan du ju försöka ägna dig åt det, ha som mål att kunna köra hästen som lättare träning ibland. Det gör jag också när jag inte har lust till att rida. Plockar fram en sele och en sulky och tar en rejäl trav på vägarn här. Det finns måååånga roliga saker du kan göra. Bara fantasin sätter gränserna. Ta en joggingtur? Promenad med hästen i grimma och grimskaft? Jag tror att det uppskattas.

Tack för dina råd!

Ja, precis. Jag har kommit på själv att jag måste minska kraven på mig själv och hästen.
Tyvärr är hon inte inkörd, önskar ibland att hon var det.

M-oaa

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 132
Senast: KesoNeso
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar