Surt vatten

Centaur

Trådstartare
Går det att göra något åt surt vatten i brunnen? PH 5.7 och dessutom väldigt mycket mangan. Det ska inte vara över 0.3 och vi har 0.9 mg/liter. Hårdhet 1.

Kan man kalka en brunn? Vattnet kommer från en källa och det har inte alltid varit dåligt, tidigare var det klart och smakade jättegott. Nu är det gult och smakar blod...
 
Ja man kan kalka en brunn, det finns filter som tar mangan och även kalkdoserare. På vissa öar i skärgården bla. på Utö står det filter i var och varannan källare och när man byter filtermassa för att backspolningen inte fungerar längre (går ett antal år och sen måste man byta filtermassan) så är filtermassan kolsvart och ser mer ut som råolja än ljusbrun filtermassa. Nackdelen med filter är att firmorna vet att vatten klarar man sig inte utan och så saftar dom på när dom lämnar en offert.
 
Järnhalten var inom normalen, 0.3 tror jag den var. Men som du @Inte_Ung säger kan ju det väldigt sura vattnet göra sitt till att det fälls ut mer järn. Jag kan inte tvätta håret med vattnet pga att det blir orange... Handfat och toaletter blir också orangefärgade.

Foderkalk låter enkelt och billigt! Snäckskal är betydligt dyrare gissar jag? Har funderat på filter också såklart men finns inte pengar för det just nu.

Har ni någon aning om varför vattnet kan ha ändrats? Brunnen är över 100 år, vi köpte gården i 2006 och vattnet var då som sagt fantastiskt. Men de 2-3 sista åren har det blivit så dåligt att jag inte kan dricka det pga smaken.
 
Järnhalten var inom normalen, 0.3 tror jag den var. Men som du @Inte_Ung säger kan ju det väldigt sura vattnet göra sitt till att det fälls ut mer järn. Jag kan inte tvätta håret med vattnet pga att det blir orange... Handfat och toaletter blir också orangefärgade.

Foderkalk låter enkelt och billigt! Snäckskal är betydligt dyrare gissar jag? Har funderat på filter också såklart men finns inte pengar för det just nu.

Har ni någon aning om varför vattnet kan ha ändrats? Brunnen är över 100 år, vi köpte gården i 2006 och vattnet var då som sagt fantastiskt. Men de 2-3 sista åren har det blivit så dåligt att jag inte kan dricka det pga smaken.
Jag skulle gissa att det är surt ytvatten (regnvatten) som rinner in från någon ny öppning/kanal i jorden.
 
Jag har även fått rådet att slänga i en kalksten i brunnen... men vi använder också foderkalk.
 
Har ni någon aning om varför vattnet kan ha ändrats? Brunnen är över 100 år, vi köpte gården i 2006 och vattnet var då som sagt fantastiskt. Men de 2-3 sista åren har det blivit så dåligt att jag inte kan dricka det pga smaken.
Om brunnen har cementringar så kan dom sätta sig eller om en rot går in och trycker isär dom mer och mer så kan ytvattnet (regnvatten) rinna in.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 568
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp