Surt sto "pissmärr".

E

__Exs

Hej.. Tänkte kolla om någon har kommit i kontakt med samma problem som jag. Vi äger ett 8 årigt sto, en nordsvensk travare. OTROLIGT snäll att ha å göra med, MEN, när man är ute och rider så kan hon inte slappna av, hon går å tippar hela tiden och blir genom blöt av att bara skritta i 10 min. Hon visar även tecken på irritation, för så fort man kräver lite mer av henne slår hon med svansen och pissar. Hon pissar (eller stoar) nog ca 30 gånger varje gång man rider henne.

Pratade med vetrinären om detta, men han sa att de ända som hjälpte va att ta ett föl. Men om det är någon mer som har haft samma problem och har hittat ett sätt som lugnar ner det hela så blir jag jätte tacksam om ni vill dela med er av era tips. MVH Hanna..

Sv: Surt sto "pissmärr".

Jag skulle börja med att åka till en klinik och få hästen utredd.

Jag trodde att det var stofasoner på min häst länge men tillslut åkte jag iväg och vi hittade 2 st inflammationer då...
Så nu i efterhand så förstår jag vad det var hon försökte säga.

Är det inget när ni åkt iväg så har ni iaf uteslutit det och kan börja titta på andra saker som kan hjälpa.

Har du provat munkpeppar? Kan fungera på endel hästar som har väldigt starka könsdrifter...

Har hon alltid hållt på såhär eller är det något hon bara gör när hon är brunstig?

Har haft en "pissmärr" med exakt samma symptom. Problemet är överproduktion av köns hormoner vilket innebär att stoet är i högbrunst 365 dagar/ år , därav beteendet och det går kanske att medicinera, vad vet jag? Om du skulle låta betäcka henna kanske det går över under en period, men problemet kommer tillbaka, det kan jag lova dej. Jag drog slutsatsen att livet är för kort för att hålla på o trassla med en sån häst så Horses Heaven blev resans slut. Det är valack som gäller!

Senast ändrad av en moderator:

Lillaloppan skrev:
Har hon alltid hållt på såhär eller är det något hon bara gör när hon är brunstig?
En pissmärr är alltid brunstig, därav beteendet

Det finns en hemsida som har något foder med örter som tydligen skall kunna, om man har tur, balansera hormonerna.

googla lite så hittar du det nog =)
Det är en svensk återförsäljare.

xDollyx skrev:
Det finns en hemsida som har något foder med örter som tydligen skall kunna, om man har tur, balansera hormonerna.

googla lite så hittar du det nog =)
Det är en svensk återförsäljare.

Det är väldigt tveksamt att örter skulle fungera, det är med stor sannolikhet ett sätt att tjäna pengar på hästägare i nöd, precis som med många andra alternativa behandlingsmetoder, lite new age. Ungefär som aromterapi för människor! Inte f*n har det hjälpt någon?

Tack för alla tips!.. Men jag är oxå lite osäker på om det där med örter funkar.. Provade det en gång, fast då till en HET häst. Å de funkade inge vidare. Men ska hem å prata med övrig fam. om vad de tycker..

Och du som avlivade hästen, inge vidare tips..

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 246
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka