Surolan till kattunge?

C

Calolajn87

Hejsan! Min kompis har tagit in en kattunge som jag gissar är runt 4-6 veckor gammal. Den har en massa ohyra som såklart måste behandlas och öronen ser inte så bra ut heller. Det behöver inte vara skabb, men gissar ändå på att det är det med tanke på att den bott ute.

Min fråga: är det någon som vet om man kan använda Surolan Vet till kattungar? Hittar ingen "åldersgräns" i bipacksedeln så tänkte höra om det finns någon som vet till 100%.

Vår katt hade extremt skitiga öron efter att ha varit utekatt och vi tog henne till vet. Vi misstänkte att det var skabb, men det var det inte. Hon hade någon sort infektion/svampbildning i öronen och vi fick surolan utskrivet, som OCKSÅ har effekt mot skabb. Därav min undran om man kan använda detta på en kattunge eller om de är för känsliga med tanke på att de är så små?

Tacksam för svar. :)

Vänliga hälsningar, Caroline.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Varför inte ta kattungen till veterinären så den får en ordentlig genomkoll? Att behandla på egen hand när man inte vet vad det är kaninen har är aldrig att rekommendera.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Man ska inte behandla själv, utan be din kompis boka tid hos en veterinär.
Det står ingenting i Fassvet om att Surolan hjälper mot skabb, det måste vara off label i så fall.
Surolan är antibakteriellt, inflammationshämmande och är mot svamp.
 
Senast ändrad:
Sv: Surolan till kattunge?

Vem säger att Surolan funkar på skabb? Det i Surolan som kan ha effekt mot skabb är paraffinoljan och det är då betydligt bättre att använda tex. barnolja i öronen på kattungen. Jag skulle tro att det är det rimligaste på en så liten kattunge med öronskabb. Man behandlar med barnolja under flera dagar så kvävs skabben.

Men ni ska självklart ringa och prata med en veterinär och absolut inte självmedicinera.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Det skulle jag avråda dig från. Den verksamma substansen i Surolan tillhör de ototoxiska ämnena. Om kattungen har en skada på trumhinnan kan dropparna nå mellanörat med katastrofala följder. Man måste alltid undersöka kattens öron före behandling.

Att självmedicinera med antibiotika är också jäkligt dumt. De är genom så lössläppt antibiotikaanvändning som resistensen ökar. Är det dessutom en äldre, öppnad flaska är effekten tveksam.

Surolan har inte effekt mot öronskabb, men har man tur man dränka dem.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Det står i bruksanvisningen som ligger i paketet att det har effekt mot skabb också, jo. Hade aldrig tänkt självbehandla utan att först veta om det var ok, det var ju därför jag skrev här för att kolla om någon visste..

Ringde vet. och de hade inga tider, därav om man kunde göra något själv undet tiden hon fick komma till vet med tanke på hur pass illa däran hon var.

Skitsamma, det är löst nu iaf!
 
Sv: Surolan till kattunge?

Har aldrig sett det på en bruksanvisning till Surolan....

Hur är det löst nu, eftersom katten inte verkar ha varit till veterinär? *nyfiken*
 
Sv: Surolan till kattunge?

Taget direkt ur bruksanvisningen under rubriken "ANVÄNDNINGSOMRÅDE"

"Surolan Vet. är ett kombinationspreparat bestående av tre komponenter som verkar lokalt. Dessa komponenter har tillsammans en avdödande effekt på bakterier, mikrosvampar samt en inflammationshämmande effekt. Paraffinoljan har dessutom effekt mot öronskabb."

Katten har varit hos veterinär. Min kompis tog in henne (hemma hos henne) för 5 dagar sedan, hon var livlig men väldigt skygg (förståeligt).. hon drack, fick mat osv. Dag 2 låg hon och mös med Emma (min kompis) och det började ljusna... dag 3 vände allt. Emma gick ut i köket och hittade henne i väldigt dåligt skick. Hon ringde mig och berättade att katten betedde sig på ett sätt som gjorde henne orolig.. jag bad henne ringa upp mig med videosamtal så att jag kunde se med egna ögon. Katten flackade med blicken, hennes kropp hängde inte med utan föll ihop på golvet. Det såg jättehemskt ut.. jag sa åt henne att åka in med henne akut på djursjukhuset. Hennes sambo lade in henne i kattburen och åkte direkt in med henne.

Han kommer hem efter en stund utan katten.. veterinären sa att det inte gick att rädda henne pga neurologiska sjukdomar :(
Hon hade alltså permanenta hjärnskador. Detta förklarar varför mamman stötte bort henne... men hon fick iaf uppleva lite kärlek en kort tid innan hon gick bort.

Tack allihop för alla råd om surolan, sorligt nog så känns det som piss i mississippi i jämförelse till allt annat skit hon fick gå igenom.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Fortfarande aldrig läst det där om paraffinoljan....

Men jättetråkigt att det inte gick bra för den lilla!
 
Sv: Surolan till kattunge?

Kanske är en ny förpackning som jag har.. vet inte. Skitsamma, nu är det ändå inte aktuellt längre.

Ja visst är det tråkigt.. man kan ju inte sluta undra om hon led. För jäkla hemskt är det.. men hon är på en bättre plats nu iaf där hon kan jaga så mkt möss & busa så mkt hon vill! <3 :) Hon kommer alltid vara saknad.

Vet inte riktigt hur det funkar, men chansar på att det blir rätt. Slänger upp en länk till en bild på henne här. Denna bild är tagen på dag 2, alltså dagen innan hon blev dålig.

http://callmecarro.blogg.se/images/2010/img_0187_107258262.jpg
 
Sv: Surolan till kattunge?

Fortfarande aldrig läst det där om paraffinoljan....

Men jättetråkigt att det inte gick bra för den lilla!

Det finns med om man läser i FASS på nätet, men det är som sagt paraffinoljan som är "aktiv" mot skabben då de dör när trakéerna täcks igen av oljan. Dock är det bättre att använda tex. barnolja om man avser dränka skabben.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Jag tittade i min egen fassvet, som är från 2008 och där stod det inte. Kollat på nätet nu.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Det står i bruksanvisningen som ligger i paketet att det har effekt mot skabb också, jo. Hade aldrig tänkt självbehandla utan att först veta om det var ok, det var ju därför jag skrev här för att kolla om någon visste..

!

Självbehandla = behandla utan att veterinär undersökt det aktuella djuret och förskrivit medicin till det. I det här fallet borde trumhinnorna ha undersökts innan behandling med en ototoxisk substans och förekomst av bakterier kontrollerats.

Att dränka parasiter med Surolan är så emot antibiotikapolicyn man kan komma. Problemet är alltså att även om man dränker skabben så påverkar man även bakterier och svampar som finns i normalfloran i hörselgången. Detta ökar risken för att dessa mikroorganismer utvecklar resistens = blir okänsliga för den substansen i Surolan. Detta är ett stort bekymmer i dagsläget i hela världen och alla borde dra sitt strå till stacken för att undvika det blir ett ännu större problem. Om en katt har skabb - behandla mot skabb, men aldrig med ett kombinationspreparat som bara dränker skabben (om det inte föreligger en samtidig infektion med bakterier känsliga för Surolan).

Och med trasig trumhinna + Surolan fås lätt skador på balansen. Symptomen brukar vara nystagmus (ögonen flackar), katten ramlar, kan ej hålla balansen.

Tråkigt att det inte gick att rädda katten.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Och med trasig trumhinna + Surolan fås lätt skador på balansen. Symptomen brukar vara nystagmus (ögonen flackar), katten ramlar, kan ej hålla balansen.

Tråkigt att det inte gick att rädda katten.

Vad är din poäng? Du menar att katten fick dessa symptom för att den blev behandlad med Surolan, eller att den KUNDE fått dessa symptom OM den blivit behandlad med surolan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Surolan till kattunge?

Symptomen du beskriver kan ha många förklaringar. En vanlig orsak är peforerad trumhinna med mediaotit och påverkan på balansen. Det ser mycket dramatiskt ut. "Permanenta hjänskador" brukar inte dyka upp från en dag till en annan, utan något föregående trauma.

Om man häller Surolan i örat på en katt med trasig trumhinna är det inte ovanlígt att katten får nystagmus, tappar balansen och bara ramlar runt. Om er katt aldrig fick någon behandling lär det ju inte vara medicinen som är orsaken, det har du bättre koll på än jag.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Symptomen du beskriver kan ha många förklaringar. En vanlig orsak är peforerad trumhinna med mediaotit och påverkan på balansen. Det ser mycket dramatiskt ut. "Permanenta hjänskador" brukar inte dyka upp från en dag till en annan, utan något föregående trauma.

Om man häller Surolan i örat på en katt med trasig trumhinna är det inte ovanlígt att katten får nystagmus, tappar balansen och bara ramlar runt. Om er katt aldrig fick någon behandling lär det ju inte vara medicinen som är orsaken, det har du bättre koll på än jag.

Neurologiska sjukdomar (permanenta hjärnskador) kan visst ligga "vilandes" utan att visa något, det kan visst dyka upp från ingenstans. Iaf enligt veterinären.. det gäller i alla fall människor. Har en viss erfarenhet när det gäller hjärnskador på människor då jag känner många som har/haft hjärnskador och jag skulle gissa att det inte skiljer så mkt om man är katt eller människa.
Vi behandlade aldrig med surolan, vi rörde inte ens öronen, så det har iaf inte med det att göra. Katten mådde toppen ena dagen, dagen efter hittades hon såhär. Enda förklaringen till det som jag köper för tillfället är det som vet. sagt.
 
Sv: Surolan till kattunge?

Det finns med om man läser i FASS på nätet, men det är som sagt paraffinoljan som är "aktiv" mot skabben då de dör när trakéerna täcks igen av oljan. Dock är det bättre att använda tex. barnolja om man avser dränka skabben.

Ger det verkligen 100% resultat? Då borde det vara bättre och biligare än att använda t ex spot on. Måste det vara just barnolja eller går det lika bra med olivolja eller annan matolja?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp