Surfa på nätet

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

todde

Har en femtonårig dotter som så snart hon kan går in på nätet o surfar på msn eller Lunastorm o.s.v alltså chattar hela tiden i flera timmar. Det medför att hon inte alltid hinner att göra sina sysslor på rätt sätt utan stressar fram dom. Har försökt med begr'änsad tid på nätet ,funkar så där för då kör hon bara ner på biblan o surfar där. Har försökt att förklara att det håller på att bli som en drog för henne men givitvis fattar hon inte. Men det är ju förvånadsvärt många ungdommar som sitter framför datorn i dagens läge. Vad är det frågan om vart ska det ta vägen, ska vi föräldrar stoppa eller kommer de själva underfund med detta när polleten trillar ner nångång.
 
Sv: Surfa på nätet

skulle tro att det hinner gå för långt om föräldrarna inte sätter gränsen.
Se till att ta ifrån henne ALLA privilegier tills hennes sysslor är klara ;). BLir det int egjort = ingen dator + utegångsförbud = går inte att surfa på bibblan heller..
 
Sv: Surfa på nätet

Den varianten har jag också provat, men när hon då har gjort sina sysslor ( halvdant ) så går hon direkt på nätet. Innan så tittade hon på TV någongång men nu är det bara nätet som gäller eller kompisar.
 
Sv: Surfa på nätet

Acceptera då inte att sysslorna blir halvdant gjorda... Visst är det lätt att nätet blir ens "hem" men som förälder är man skyldig att försöka hitta andra alternativ, hitta på något tillsammans som blir "era" grej och försök hitta sätta att tala om internet utan att ni blir osams...
Har hon inga fritidsintressen eller hobbies? Erbjuda skjuts om hon vill göra något osv.
 
Sv: Surfa på nätet

Jag har inte accepterat att hon gör det halvdant , men man kan ju inte gå runt o klagar hur mycket som helst för det biter inte. Fritidsintresse jodå hon har egen häst o vi har tillbringat mycket tid tillsammans när det gäller hästar. Hon tränar regelbundet för privattränare o tävlar en hel del så vi har mycket gemensamt. Men det hela är halvhjärtat för hon är mycket lat o lever i en sk. tredje klass värld. Bryr sig inte så mycket o hatar måsten o det är svårt att hela tiden ha konflikter, har inte gett upp men har väl lugnat mig lite o får väl avvakta. Datorer i all ära men det kan bli för mycket o jag tror det är ett allmänt problem.
 
Sv: Surfa på nätet

Låter som en högst normal femtonåring ! jag har två, fast handen på hjärtat, de är inte SÅ fixerade vid chattandet. de har av någon underlig anledning insett att det är mycket bättre att göra ssina sysslor FÖRST och sen kan man verkligen koppla av med TV eller dator eller vad det nu är ! Fråga mig inte hur det har gått till, men det har iallafall blivit så. Visst kan vi tjafsa ibland, men det är ytterst sällan.
 
Sv: Surfa på nätet

Jag har en 16 åring som sitter mycket vid datorn. Fast jag är nog tvärtom. Mig gör det faktiskt inget att hon sitter där.
Hon har väldigt roligt framför datorn och har kontakt med en massa människor över hela landet. En positiv sak har det ju med sig också. Man vet var dom är och vad dom gör.
Dessutom får hon mycket gjort iaf fast hon sitter där.
Dagens tonåringar har ganska tuffa dagar så det är ju förmodligen avkopplande för dom att sitta där.
Angående din dotters sysslor som du tycker blir halvdant gjorda. Är det enligt dina mått eller är det riktigt dåligt gjort. Ungar ser ju inte riktigt på saker på samma sätt som en vuxen.
 
Sv: Surfa på nätet

Nej det är verkligen halvdant.Hon har egen ponny o den orkar hon inte ge den omsorg som den behöver alltid. Kan tex. strunta i att ge den rikligt med vatten o mocka dåligt hon skulle klippa den nu mellan jul o nyår men orkade inte satt hellre framför datorn, Visst jag kunde avbryta henne eller tvinga henne, men då blir allt så fel.
 
Sv: Surfa på nätet

Vad är det som blir fel? Att hon blir arg? Och vad gör det i isf? Ibland måste man som förälder våga ta itu med riktiga konflikter, sätta upp regler och stå för dom! Det är klart hon tycker att du är för j*vlig just nu, men hon blir mer tacksam när hon så småningom förstår motivet bakom- att du bryr dig om henne.....
 
Sv: Surfa på nätet

Ja i ett sånt läge så är ju sysslorna definitivt halvdant gjorda.
Antingen så får du väl sätta ner foten och ta att hon blir arg och sur.
Det blir dom ju iaf i den åldern. Vare sig dom behöver det eller ej.
Eller också så tar du över ansvaret eller alternativt säljer ponnyn.
 
Sv: Surfa på nätet

Inte sjutton ska jag ta över ansvaret för hennes ponny. Nä då är det bättre att sälja. Har varit så här någon gång förut då höll vi på att hyra ut den på foder, men då ångrade hon sig o bad o bönade om att få fortsätta. Men så här kan man ju inte hålla på eller gör ni andra föräldra detta? visst kan man ha sina svackor men att direkt inte orka att se till sin ponnys bästa det förstår jag inte. Tänk att vara så lat. Hon vill inte ens prata om en försäljning men kan man bara göra detta utöver hennes huvud , för ingenting har hjälpt varje gång vi har en sådan dust så blir det bra en stund sen rasar det. Hon vill inte erkänna att hon har tröttnat eller så. Jag har ju sagt till henne att det är inte skämmigt att sluta utan det respektera jag o då är det ju bara att sälja av.
 
Sv: Surfa på nätet

Skaffa ett lösenord till datorn som bara du kan. Sedan stänger du av datorn när du tycker det räcker.
 
Sv: Surfa på nätet

Klart att ni kan sälja ponnyn, om ni vuxna känner att det är bäst.
Förklara bara för dottern att antingen så sitter ni ner och pratar igenom situationen eller också så säljs ponnyn rakt av bara.
 
Sv: Surfa på nätet

Jag är fjorton, skillnaden mellan mig och din dotter är nog att jag insett att jag är datorberoende, för det är jag. Och jag VILL inte sitta här, egentligen, jag mådde dåligt hela lovet för att jag inte kunde slita mig härifrån.
Jag har som inget liv utanför datorn. Knappt några kompisar, enda gången jag är ute är när jag jag är hon hästen.
Du kan ju ha mig som skräckexempel :smirk:

Jag hade velat att min mamma satte en ordentlig gräns, att hon hotade att sälja hästen till exempel om jag inte drog ner på datorsittandet. Men hon verkar inte tycka att det är så farligt att jag sitter här.

Jag menar, jag borde vara i säng nu för att orka skolan imorgon. Jag borde ha gjort mina läxor. Datorn var en bidragande faktor till att jag sänkte fem betyg till IG.

Snälla, sätt en gräns! Din dotter behöver nog det.
 
Sv: Surfa på nätet

Värst vad du var självkritisk, men jag beundrar dig väldigt mycket bara så att du vet det. Hoppas att du själv kan dra dig därifrån.
 
Sv: Surfa på nätet

Ja men ska man behöva detta, det är bättre om hon själv innser det,o att man inte gör det med tvång, för då är där ju något galet. Men jag ska nog fundera på det iallafall :devil:
 
Sv: Surfa på nätet

Hon är fortfarande ett barn, alltså har du rent teoretiskt fortfarande "ansvar" för att hon och hennes värld fungerar. (Lätt för mig att säga som sitter med 2½ månads bebis...;) )

Jag har redan bestämt att när min dotter blir "stor" så är det begränsning på datorn som gäller. Vägrar ha en unge som sitter vid datorn 24/7 och som inte kan roa sig själv för fem öre eller aldrig går utanför dörren om de inte ska hem till en kompis och spela/surfa. Dessutom ska ju pappan och jag ha datorn... ;)

Jenny
 
Sv: Surfa på nätet

Nu har jag visserligen inga barn själv, är bara 21 år gammal..men mina föräldrar + många av deras vänner hade garanterat sålt ponnyn i ett sånt här fall. Eller åtminstone börja med att hota med det...sen kanske ringa upp exempelvis ett försäljningsstall och berätta att du vill sälja ponnyn när din dotter är i närheten.

Sköter man inte om sin häst så ska man ingen häst ha..så anser iaf de jag känner både äldre vuxna och de i min ålder.
Hästen är ju ett levande djur som under våra förhållanden (med uppstallning osv) inte kan ta hand om sig själv, och då måste ju människan göra det.

Vill hon ha kvar ponnyn så kommer hon troligen skärpa sig, annars säljs ponnyn och hamnar förhoppningsvis hos någon som tar hand om den bättre.
 
Sv: Surfa på nätet

Det är tyvärr föräldrarnas lott att vara tränga och ta en massa skit från tonåringar till och från ! Mina flickor VET att om de inte sköter ponnyerna så säljs de, basta. Vi har diskuterat scenariot många gånger och varje gång kommer de fram till att de inte alls vill sälja (ja, lite indoktrinering från mig då). Dessutom, säljer man ponnyn så finns det inga garantier att de gör vad mamman och pappan tycker är "rätt saker". Mina är helt på det klara med att om hästarna säljs betyder det INTE ngn nyvunnen frihet. Då blir det till att ägna mer tid åt skolarbete och pyssel hemma. Inget festande eller mer chattande.

Tyvärr kommer du att få ta en del bittra strider med din dotter, om och om igen, för även om man tycker att det borde hjälpa med att säga tll en gång så kommer hon att återgå till vissa sämre vanor iallafall.
 
Sv: Surfa på nätet

Tillåt inte att sysslorna blir havlvdana isåfall låt henne göra om dom. Å tills sysslorna är gjorda ingen dator, ingen tv, inga kompisar över å utegångsförbud. Tufft men det bör få henne att inse att slarv inte är ett val.

Fasiken när jag bodde hemma hjälpte jag till en hel del (inte för att mamma höll med då nu håller hon däremot med). Jämt när pappa var iväg å jobbade så lagade jag mat (han är säsongsarbetare borta hela arbetsveckorna från april nångång till slutet av december). Hängde tvätten så fort en maskin var kört. Skötte det mesta som hade med fodringar att göra till hästarna å en del utsläpp å insläpp. Fixade mat å lådan till katterna. Övervåningens soppor tog jag hand om. Vattnade blomor, plockade ur diskmaskinen å hjälpte till att städa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: Wonna
·
IT & mobiler Vet inte vad som är felet,och jag har typ noll datavana,kan slå av och på,och surfa på nätet och vara på msn..:D Vi bor 3 stycket i...
Svar
4
· Visningar
2 167
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp