attempt

Trådstartare
När jag longerar min häst så lägger han bak örornen och ser allmänt sur ut. Han ser nästan ut att vilja kicka mig.
Gör han detta för att han har ont, tycker det är jobbigt eller att han inte har respekt för mig..?
Jag har kännt igenom honom överallt och han verkar inte ha ont.. :confused:

Sv: Surar.

De svar man brukar få är att man ska se till att hästen blir genomgången av vet, equiterapeut e liknande.
Som min tränare sa; antingen har hästen ont eller så är det ett ledarskapsproblem.
Kanske hästen tycker det är pisstråkigt att bli longerad? Min tycker i alla fall det, och vill gärna vända in mot mig, så jag inte kommer åt att driva, men igår (efter tömkörningpasset) fick jag ut henne på spåret. Jag bad henne om det och hon gick med på det... Fin känsla.
Därför tror jag att då ledarskapet blir bättre befäst kan man lättare hantera såna grejer.
Lycka till!

Varför longerar du din häst? Longering är bra på många sätt, men det är bra att veta vad man själv är ute efter med själva övningen.

En del hästar är otroligt känsliga för vilken position du har.
Du kanske står i en position som hästen upplever som blockerande samtidigt som du driver den framåt?

Det kan också vara ledarskapsproblem. Undvik att be hästen gå runt varv efter varv. Ha en plan och se till att vända och byta varv, samt ändra tempo regelbundet.

Det är svårt att ge råd utan att ha sett situationen. Du kanske har någon kunnig i närheten som du kan be om hjälp.

Piggy

Jag longerar inte som de flesta (varv efter varv) Och jag longerar inte för att göra hästen trött eller för att låta dne spinga av sig. Jag håller på med 7-games, och är just nu på "the cirkle game".

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama