Surar och kickar vid galoppfattning?

Lotus

Trådstartare
Bara i vänster galopp (Som normalt är den bättre) och både vid longerning och uppsuttet, vad kan det vara?? Idéer mottages tacksamt!

Sv: Surar och kickar vid galoppfattning?

Har själv samma problem så ja vill oxå vara med på ett hörn om jag får.

Va?? Berätta mer, är det ett nytt problem?? Hur är hästen i övrigt?

Mitt är nytt sedan några dagar, trodde hästen hade ont i ryggen men det knepiga är att när han väl galopperar så bjuder han framåt som fan och har öronen spetsade... Mycket märkligt!

Hej!

Min tjej har också problem med fattningarna i ena varvet, men hon lägger sej hellre i korsgalopp eller fel. Hon har (haft?) en låsning mellan länden och korset, som är behandlad 2 ggr av vet/akupunktör och har blivit bra. Tyvärr har problemen kommit tillbaka igen, så nu åker jag in på klinik för att se om det är något annat som orsakar att ryggproblemen komer tillbaka hel tiden.

På min märks det bara i fattningen att det blir fel och om man är väldigt uppmärksam ser man att hon släpar tån i marken lite i trav och har ett lite ojämnt rörelseschema, något man ju tyvärr inte ser när man springer med henne själv. Galoppen framåt är det inga problem med, fast hon har lite svårt att slappna av i ryggen och jobba "på riktigt".

Ser du nån ojämnhet i trav och skritt? Är den jämnt musklad i övrigt? /Lavinia, som åker till klinik på tisdag..

Det är ju naturligtvis ett observandum som bör föranleda en noggrann veterinär genomgång av hästen. Det förekommer iofs att ston under brunsten blir stingsliga och kickar och skriker/piper vid fattningar, men om hästen dessutom hamnar i korsgalopp bör smärta i rörelseapparaten misstänkas.

Min häst är också konstig i fattning i vänster varv!!!! märkligt...
Men hon blir inte sur eller så utan det känns som att hon ramlar, eller det är svårt att förklara, men det känns nästan som att hon tappar vänster framben, som att det bara försvinner när man lägger skänelkn där.

ska ta dit en specielist idag som ska se.

hoppas jag hittar la problem. du med.

Jag har inte sett något i skritt eller trav, då ser han fräsch ut. Igår när jag provade fatta så var han mycket bättre, sparkade inget och bara lade öronen lite bakåt en kort kort stund, sen galoperade han friskt framåt igen.

Jag vill påpeka för den som tycker att jag inte borde rida hästen om den har ont att jag låtit honom vila och bara longerat/tömkört väldigt lite i men nu när han verkar bättre vill jag prova att sitta upp också. Hästen är 20 år och bör inte vila någon längre tid enl veterinär/eqiterapeut eftersom han blir stel. Jag har galopperat honom väldigt lite i fri form och inte ställt några krav alls, och jag tycker som sagt att han blivit mycket bättre nu.

Hästen har tuppspatt och är inte jämnt musklad, tuppar i höger bak och har mer/kortare muskler där, ser även sned ut över korset men enl eqiterapeuten är det bara musklerna, inte skelettet.

Jag tror själv att detta problem uppstod då jag fick slut på det fodertillskott (alger) jag brukar ge, eftersom det uppstod ca 1 vecka efter det. Tyvärr var det semesterstängt och jag fick inga nya förrän efter några dagar, och nu efter ca 2 veckor börjar symtomen försvinna igen. Har varit med om liknande en gång förut då han blev halt ca 1 vecka efter jag slutade ge alger (carragéen) men jag trodde knappt det kunde vara sant då, men det verkar ju ha något samband.

Hoppas nu att det fixar till sig eftersom jag ger tillskottet igen....

Min ena häst (som normalt sett aldrig är sur) blev som förbytt när hon hade grus/jord i tarmarna pg av höutfodring i upptrampad hage. Jag trodde också att det var ngt problem med ryggen, eftersom hon blev sur vid sadling och täckning, började gå sämre när man satt ned, började vägra på hinder samt slog mot ena skänkeln. Problemen kom smygande under lång tid, minst tre-fyra månader. Vet kallades ut flera gånger utan att hitta något, men till slut fick hon ett kolikanfall och fick tillbringa tre dygn på djursjukhus. När jag fick hem henne var det som att ha fått sin gamla, glada häst tillbaka!
Det behöver inte alls ha nåt samband med din hästs problem, vill bara säga att ibland finns lösningen nån helt annanstans än man först tror...

Min häst höll på att slå bakut varje gång jag fattade galopp och det hade han aldrig gjort tidigare, så jag beställde tid hos vet och det visade sig att han hade kotledsinflammation bägge bak. Efter att han behandlats upphörde bockningarna. Min häst fick också alger en tid och tyckte det var super.

Lotus skrev:
ser även sned ut över korset men enl eqiterapeuten är det bara musklerna, inte skelettet.

Och sedan när kunde en eqiterapeut stämma av skelettet???

Gaaaah - magen vill man ju INTE att det ska vara!
Vilken tur att det löste sig för er!

Detta med nya yrkessroller...

Eftersom karl´n manipulerar skelettet på hästen och såvitt jag vet (jag kan ha fel) kallar sig eqiterapeut, så trodde jag att han hade kunskap därom??

Kan inte någon skriva en ordbok om alla yrken så man vet? :crazy:

Oj... min häst sparkar också bakut (eller något liknande, känns som att baken far upp i alla fall) ibland när jag fattar galopp. Men det är mest om han är väldigt pigg och har gått och väntat på att få börja galoppera.
Ibland (väldigt sällan) när han blir sur på mig (när jag "tvingar" honom att jobba ;)) så sparkar han mot skänkeln, men iofs kan det vara insekter han sparkar åt också... Men jag blir lite orolig nu när jag läst detta :crazy: Tänk om det är något fel? :cry:

Jag har också haft samma problem , men att han kickade var för att han inte accepterade skänkeln men de har han lärt sig nu och nu går gallopfattningarna jättebra också :D

Lotus skrev:
Detta med nya yrkessroller...

Eftersom karl´n manipulerar skelettet på hästen och såvitt jag vet (jag kan ha fel) kallar sig eqiterapeut, så trodde jag att han hade kunskap därom??

Kan inte någon skriva en ordbok om alla yrken så man vet? :crazy:

Det krävs bla röntgen för att kunna stämma av skelettet... (och även röntgen är ett ganska grovt verktyg som inte påvisar allt).

Hoppas det blir bättre nu när du fått alger igen. :)
Tänkte skriva och bereätta ommin som hade allvarliga invärtes fel men sen såg jag att din var en han så då kunde ju inte mina råd hjälpe eftersom min var är ett sto och det är tjej relaterat :D
Lycak till i fortsättningen.

Kan vara ett bakknän. Det är vanligt att hästen reagerar i just galoppfattningar, slår om till kors osv om den har ont i ett bakknä.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 607
Senast: Snurrfian
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV