Sura lektionshästar

I

imse

Hej!

Behöver lite tips för hur jag ska bete mig mot de sura hästarna på ridskolan. Kan ta den "värsta" som exempel. Jag vet att andra kan ha problem redan med att fånga henne i boxen och ta av täcket, men det brukar gå bra för mig. Men när jag ska rykta börjas det, hon hugger efter mig när jag borstar framdelen och sparkar när jag borstar bakdelen. Och när sadeln ska på har man ett ben som vevar efter en från ena sidan och en arg mun på andra sidan. För att överhuvudtaget våga böja mig ner och ta sadelgjorden brukar jag lyfta ena frambenet samtidigt, då blir hon plötsligt kolugn. Nån gång har hon varit hur lugn och snäll som helst när jag har ryktat också och när ridlärarna handskas med henne är det inte några större problem. Då måste det ju vara något i deras beteende som skiljer sig från mitt??

Jag tycker själv att jag är lugn och vänlig men bestämd. Jag borstar alltid tills jag får sista ordet så att säga, dvs ett borsttag utan sura miner men jag borstar inte så mycket som jag skulle ha gjort på en snäll häst. Jag brukar ignorera när hon hugger i luften men säga ifrån om hon hugger mot mig. En gång slutade hon faktiskt direkt och var hur snäll som helst! Men oftast har det ingen effekt... Nån som har några tips? Att bygga förtroende är inte aktuellt eftersom vi bara träffas någon gång om året, men vad ska jag tänka på med mitt kroppsspråk? Tacksam för svar!

Sv: Sura lektionshästar

Hejsan!

Eftersom jag inte har så jättemycket erfarenhet av sura ridskolehästar så vet jag inte 100 om jag kan vara till så mycket hjälp men jag kan försöka att ge lite tips som jag TROR kan funka..:)

Jag tycker för det första att det är bra att du är konsekvent och lugn - det känns tryggt för en häst att ha en lugn o trygg människa o inte nån som flamsar och flaxar och har sig.
Tror att du tjänar mest på att vara konsekvent och lugn och berömma hästen så fort den gör rätt och inte surar och tillrättavisa den när den gör "fel" och surar.

Hoppas att det var till liiiite hjälp iaf..
För jag tror inte att det är du som gör fel, det är hästen som testar om den kan slippa att bli borstad och så. Den testar liksom gränserna och om den som håller på klarar av att fortsätta när hästen bits och hugger..

Lycka till!

En häst kan skillje från en person till den andra. Så om du fixa detta så det är kanske bara du som kommer får henne lung när ni bårste henne.

När det gäller ryktning så ska du gör det som vanligt, om det är även en sekund att hon står still utan att blir sur så ska du slutar. låt henne står still utan att du pyssla alls med henne. Sen börjar igen. Du bortse så länge hon är sur och sluta så fort hon är inte. Det tar henne en stund att komma på saker men så länge du är konsekvent det brukar lösar sig. Sen kan du börja ta den hand och rubba henne som du verkligen bry sig. Hitta en kli stället som hon tycker det är skönt. Om hon blir sur i ett området backa tillbaks till hon är bra igen så fort hon står still. så belöna henne med att sluta. Du kommer ser att det kan förlängas mer och mer varje gång, men titta på hennes kroppspråk. Hon kommer berätta när det är bra eller inte.

Med sadeln kan du tänkar att hon är lite trött på alla "newbees" som kommer in och har varit så oartig, och att hon har lärt sina saker för att får bort dem, även att folk går inte bort hon fixar det så att det kan tar tid för de att sadla. Även om hon klara av att en person klara inte av henne går bort för 2 min att hämta nån som kan, så har hon lyckas. Tänk att vara artig när du ska sadla. Ta bara padden först vissa det till henne och börjar rubba henne med det. Chansen att hon blir sur är stort så så fort hon står still så sluta du. Gör det till hon acceptera padden sen börja med sadel. Hela poängen är att "går på, sen går bort". Det är hur man gör att en häst aceptera saker och bygga up självförtroende. När sadeln är äntligen på ryggen ta av det. sen börjar om. Spänna inte det tills hon är lung och acceptera bara att du sätta på och ta av. När du spänna ser hon andas, in och ut, du drar när hästen andas ut, och var sakta och i takten med andning. Andas med henne så att du har takten.

Jag harde mer att skriva men min man står här och trappa. Film time! Utan att kolla sstavning, jag hoppas att du förstår vad jag vill säga. Lycka till

Jag tror på Vigdis, vara lung, konsekvent och bestämd,men man får ju inte vara elak.
Säg NEJ första gången hon gör något dumt. Slutar hon inte, Stampa hårt i golvet med foten. Fortsätter hon säg NEJ samtidigt som du stampar. Forsätter hon "hugg" mote hennes hals med fingrarna, om hon inte slutar nyp till henne.

Det läste jag att man skulle göra i en bok, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter :o

fast jag tycker CaliforniaSwed:s svar är bättre... :S

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Jag har läst om hästens kroppsspråk nyss och har lärt mig hur man ska betesig mot hästar.Om hästen gugger mot dig under sköttsel så ska du knyta näven och slå upp mot hakan på hästen och stanna alldeles innan hakan.När hästen hugger efter dig säjer den till dig:Om du gör så igen biter jag dig/sparkar,men om du då hotar tillbaka genom att slå upp mot hakan så säger du:Biter du mig slår jag dig.Biter då hästen dig måste du slå till den.Slå inte i ansiktet du ska bara huta mot ansiktet.Var sträng och säg till hästen också. vill du ha andra tips om t.ex hur du och hästen bliv vänner elr hur du tröstar elr säger till den jag älskar dig men hästens språk så kan du maila mig. Lycka till med dina små surisar nu.men komihåg att inte llå hästen i ansiktet utan på bogen.slår du i ansiktet så kan den bli huvudsygg.Du ska bara hota genom att slå mot hakan..;)

Jag tycker absolut inte att du ska slå överhuvudtaget!!!:mad: Det hjälper inte. Förklaringen varför, blir för lång att berätta om, men snälla slå inte, det är säkert därför problemen börjat!!!

Hej!
Jag har ungefär samma problem med en ridskoleponny, som jag har på delfoder. Hans ilska bottnar i osäkerhet då han har blivit "mindre bra" behandlad av vissa elever. När han hugger brukar jag bara ignorera, eller ta tag under hakan när han är på väg mot en och bara föra bort huvudet, helt odramatiskt. När han viftar med frambenet tar jag bara tag i det och lyfter det ganska högt, sedan släpper jag ner det. Sedan jag började med detta har han faktiskt nästan slutat helt med frambensviftningen :) ! Det fungerade jättebra på "min ponny" iallafall. Bakbenen brukar han inte hota med så ofta, men om han nu gör det, tar jag tag i det också, och sätter ner det. Har fungerat där med faktiskt!

Nu har jag ju ingen aning om ifall det fungerar på "din" häst, men det var mina tips iallafall!

MVH/Smallgot

hemskt tråkit att visa ridskolehästar är sådär .. vet själv hur de är när jag red på ridskolan ..
vissa skrek slog till .. men inte ja visste inte vad jag skulle göra:eek:
sen när jag börja rida privat häst så finns det inte ens i mina tankar att hoon skulle hugga / sparka mig..
jag tycker som sagt att ridskole hästarnas beetende är inte föörvånande ..

Hmm. Jag skulle INTE lyssna på alla förslag som säger Slå tillbaka. Jag har själv en pensionerad ridskolehäst som jag kände redan innan jag köpte honom.
Då var han mycket sur mot alla som närmade sig, och på den ridskolan lärde man ut att om en häst surar ska man slå tillbaka.
När jag köpte hästen fortsatte jag på det här sättet i ungefär ett år för det var ju det jag trodde var det enda riktiga. :crazy:
Jag lärde mig sedan mer om både hästars och människors psykologi och insåg att jag var tvungen att ändra inställning till den stackars gamla mannen.
Jag berömde honom i alla bra saker han gjorde och dom mindre bra ignorerades. Hela tiden var jag "kärleksfullt" inställd till honom.
Nu är han en glad pensionär i sina bästa år som älskar människor som älskar honom.

Våld föder alltid våld.

Hästar sparkar och biter varandra det är deras språk.Dom hugger lyfter bakben för att säga går du närmare så sparkar jag dig.Och det säger hästena till ryttaren med när ban t.ex borstar och hästen gugger eller lyfter ett bakben upp i luften och tar bak öronen.Då säger hästen sluter inte du borsta mig då sparkar/biter jag dig.Och då måste du säg till hästen inte skälla.Säg till hästen:Sparkar/biter du mig så slår jag dig.Man ska inte slå hårt så det småller me man ska slå till.Det gör ont att bli biten eller sparkad och hästen gör dig ju inget snällt.För att hota hästen knyter du näven och slår upp mot hakan på din då har du sagt till hästen sparkar/biter du mig så slår jag dig och då vet hästen sparkar/biter jag så slår hon mig.Sparkar/biter hästen dig då så måste du slå till hästen på bogen för du kan ju inte säga till hästen om du biter mig slår jag din och sedan när den gör det och du inte slår till den på bogen så tycker hästen du är en tönt och tror att den kan bestämma och då kommer det bara bli värre. så hugger hästen mot dig så ska du hugga mot hästen/slå mot hästen.Knyt näven och slå mot hakan stalla aldeles innan du träffat för du ska inte slå hästen.Sedan om hästen då biter dig när du har hotat den så ska du slå den på bogen inte i ansiktet.

Hästen hugger= Sltar inte du så biter jag dig.

Hästen lyfter sitt bakben och blänger på dig med bakåtstrukna öron= sluter inte du så sparkar jag dig.

Du slår utt mot hästens haka med knuten näve (inte träffa ansiktet)= Biter/sparkar du mig så slår jag dig.Då vet hästen att om den gör något mot dig så får den en smäll.

Hästen biter/sparkar dig=slå den på bogen inte hårt men det ska kännas.

;) prova det jag har gjort det med min sköthäst inte pratat med den bara använt hästens språk och hon har fått respekt mot mig och jag behöver inte bråka med henne mer.

Japp känner igen det.
Har samma på vår ridskola. ;) det bästa tipset jag har är att va saklig!
liksom.. visst hon försöker skrämmas. låstas inte om det. rykta så länge som det behövs som med vilken häst som helst. övertyga henne om att hennes beteende inte bekymrar dig det minsta.
den ifall hon inte bara hotar utan verkligen biter och sparkar helt på riktigt, så får du säga till henne!

En ridskolehäst får inte bete sig så.
Då är risken stor att hästen kan sparka eller bita nån liten tjej eller kille som kanske inte har ngn hästvana.
när en häst bits eller sparkas brukar dom flesta reagera med att ryta till eller daska till hästen med handflatan.
men man måste reagera som en häst skulle gjort.
t.ex om en häst uppför sig illa i hagen, då säger en annan häst till genom att kicka den i sidan.
tänk vilken tyngd och kraft det blir i det slaget.

läst någonstans att man ska säga till så att det liknar just en spark.
isf skulle man kanske "bonka" till hästen en gång i sidan.
men prova först med att bara vänja hästen vid att du är där och inte har några som helst planer på att flytta dig. fortsätt bara att rykta och ignorera.
då är det bara att acceptera.
hästen kan också ha ont, det måste man kolla först, annars blir det bara värre.
En häst som har ont kan ju bara förmedla det genom att bete sig på ett avvikande sätt.

men om detta inte är fallet;
tänk då också på att inte gå och huka dig när du är med hästen, då uppfattas du som ranglåg.
borsta heller inte med lösa tag då kanske hästen bara tycker att det är irriterande.
borsta med energiska och bestämda tag, inte för hårt dock.

men tänk bara på att vara saklig.

som :bow: Leslie Diamond :bow:

när hon höll en häst och skulle förklara lite om hur den tänker slog hon i marken med grimskaftet och pekade.
som Leslie berättade tänkte hästen typ; -"ojdå det rör sig, inget mer händer men mina fötter rör sig. Oboy jag tror att jag är rädd nu."

var saklig så brukar det faktskt gå lättare.
men jag fattar, det kan kännas tufft.

lycka till!
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

kram**

hästarnas beteende beror oftast på miljör dom lever i.
många hästar har varit världens snällaste när dom kommit till ridskolan och sen blivit klassad som skolans monster.

ridskolor har ofta stessiga miljöer.
tänk själv;
få vara ute i 5 timmar i samma hage som nån du verkligen ogillar, sen in o stå kanske i spilta och stirra in i väggen resten av dagen.
sen kommer nån unge som ryktar o bara slänger på sadeln sen rycker i munnen skumpar i sadeln och sparkar i sidadorna.
låter inte så kul va?

jättemånga hästar och ponnyer jag känner från ridskolan har blivit toppenhästar så fort dom har flyttat därifrån.

det är så många hästar som blir förstörda av att gå som ridskolehäst.
*suck*

menmen

Först och främst så är inte människor hästar.
Om en ridskolehäst som inte är van att höra hästars språk från människor bli självklart rädd/misstänksam när en av alla gör det. Vi kommer alltid att tala med en viss brytning då vi inte ser ut som hästar eller kan varje detalj i deras språk.

Sedan är människor också väldigt dåliga på att varna. En häst varnar alltid innan den sparkar/biter. Om det inte kommer en varning före det här beteendet bli hästen mycket osäker på människan och vill då självklart inte vistas i närheten av den, och försöker därmed komma så långt bort fårn den som möjligt.

På en ridskola är enligt mig problemet oftast att hästarna har blivit behandlat kärlekslöst. Olika människor varje dag med olika kroppsspråk, allt från osäkra nybörjare till självsäkra "hästkunniga".
Om ett problem med ex. utrustningen (inte helt ovanligt) och hästen försöker säga till om detta (och dom har få andra sätt att signalera smärta på än med bit och spark) så tror människan att hästen är "elak" och slåt tillbaka.
Den onda cirkeln är född.

Andra problemfaktorer som inte är ovanliga på riskolor förutom utrustning är:
- Lite utevistelse
- Olika ryttare
- Fel boxgranne/hagkompis
- Dåliga arbetstider
m.m

Hoppas jag bli förstådd, säg till om något är oklart. :crazy:

Jag glömde en sak! måste lägga till!

En häst har alltid en anledning att göra som den gör!
Om den försöker bita dig, slå inte tillbaka utan att tänka varför.
ex. (om ni har hört reklamen för nått bilmärke så känner ni säkert igen takegången...)
Varför bet hästen? För att den vill bli av med mig.
Varför vill den bli av med mig? För att jag försökte spänna sadelgjorden.
Varför tyckte den inte om det? För att den har obehagliga minnen av det.
Är det vid ett sådant tillfälle rätt att bestraffa?

Senast ändrad av en moderator:

så här tänker jag.....det finns alltid en anledning till att en häst är sur. Ridskolehästar sköts och rids av många så det gäller att ha förståelse för detta.
Det man kan göra är att vara lugn och bestäm själv och binda upp hästen det brukar hjälpa.
sedan kan det ju vara så att hästen är kittlig. Det kan vara ett problem har själv en häst som kan vara sur när man borstar och sadlar.
Det man kan tänka på är att ta i lite när man borstar annar kittlar det bara ännu mera. Sedan kan man undvika att borsta hästen för mycket där den är som mest kittlig (brukar vara under magen, runt baken i virveln och så) man kan tänka på att det blir som värst när hästen fäller sin vinterpäls för det är då den är som mest känslig. Tänk också på att inte använda en för mjuk borste....lycka till!

Kittlighet brukar ofta komma av ömhet i musklerna.
Kanske inte just i ljumsken om hästen är kittlig där men det kan mycket väl vara i en närliggande muskel.

antagligen så är den stackars hästkraken bar trött på livet som ridskolehäst. jag har ridit på ridskola i många år och i de flesta fallen får dessa trötta hästar en smäll eller någin som skriker när de tydligt visar att de inte orkar gå en lektion till eller att de vill vara ifred vilket de inte får vara särskilt ofta. var helt enkelt lugn och försiktig när du handskas med hästen. släng inte på sadeln eller tränset utan ta det lugnt och försök vänta tills hon accepterar att hon ska bli tränsad och sadlad. försök tillexempel vänta tills hon själv tar bettet istället för att stoppa in fingrar i mungipan och tvinga henne till att ta bettet. första regeln är att inte skrika och slåss för det gör ingen gladare.

Det finns alltid en anledning til att hästen blir sur.Man borde ta reda på det och ändra så kanske det blir bättre på det sätter.Men det beror på.Om man borstar och dom blir sura är det nog inte omgivningen.Men hästar kan bli sura för det är mycket skrig höga skratt och nånt i stallet många som stör under måltider och dålig hantering.Det är ju ofta därför en ridskolehäst blir sur. :(

eternalsunshine skrev:
hästarnas beteende beror oftast på miljör dom lever i.
många hästar har varit världens snällaste när dom kommit till ridskolan och sen blivit klassad som skolans monster.

ridskolor har ofta stessiga miljöer.
tänk själv;
få vara ute i 5 timmar i samma hage som nån du verkligen ogillar, sen in o stå kanske i spilta och stirra in i väggen resten av dagen.
sen kommer nån unge som ryktar o bara slänger på sadeln sen rycker i munnen skumpar i sadeln och sparkar i sidadorna.
låter inte så kul va?

jättemånga hästar och ponnyer jag känner från ridskolan har blivit toppenhästar så fort dom har flyttat därifrån.

det är så många hästar som blir förstörda av att gå som ridskolehäst.
*suck*

menmen

(Off topic, men jag kan inte vara tyst när jag ser sånt här.)
JAG BLIR SÅ TRÖTT OCH LEDSEN när jag läser folks fördomar om ridskolor! Hur många ridskolor har du själv varit på egentligen? Hur vet du att hästarna ogillar sina hagar och att barnen rycker dem i munnen och sparkar i sidorna?? 1. Ridskolor är inte onda! De har utbildad personal som precis vet vad de pysslar med! 2. Folk som rider på ridskolor är inte heller onda! Det kan vara så att alla inte har råd att köpa egen häst och rida för dyr privattränare. Vissa har dessutom det goda omdömet att lära sig rida och sköta hästar innan de köper en egen. 3. Hästar vantrivs inte på sina ridskolor!!! De som vantrivs fungerar inte i verksamheten och då är det väldigt oekonomiskt för ridskolan att ha kvar den, det funkar helt enkelt inte.

På tal om tävlingshästar, jag vet många ridskolor som har lektionshästar som är ute och tävlar en hel del, exempelvis tävlar min syster regelbundet LA dressyr med en lektionsponny. Jag vet flera tillfällen då lag med nästan bara lektionshästar har dominerat olika divisioner av ponnyallsvenskan i mitt område, både i dressyr och hoppning.

Det är så vansinnigt onödiga fördomar du sprider om ridskolor! Ta reda på fakta innan du kastar skit över ridskolor, för det är helt taget ur luften! Du själv kanske föddes ridkunnig, men vi vanliga dödliga gör inte det!

guzzi my love skrev:
Om man borstar och dom blir sura är det nog inte omgivningen.
Det kan vara omgivningen.
Den kan även visa att den vet attden ska ut på lektion och den säger att den är sjukligt trött på det.

Smalle skrev:
1. Ridskolor är inte onda! De har utbildad personal som precis vet vad de pysslar med! 2. Folk som rider på ridskolor är inte heller onda! Det kan vara så att alla inte har råd att köpa egen häst och rida för dyr privattränare. Vissa har dessutom det goda omdömet att lära sig rida och sköta hästar innan de köper en egen. 3. Hästar vantrivs inte på sina ridskolor!!! De som vantrivs fungerar inte i verksamheten och då är det väldigt oekonomiskt för ridskolan att ha kvar den, det funkar helt enkelt inte.
Hur många ridskolor har du besökt?? På ditt inlägg låter det som att du generaliserar en hel del.

1. Många ridskolor anställer även svartjobbare och folk som inte vet vad dom sysslar med. Men jag vet att det inte gäller alla. Långt ifrån.
2. Det håller jag mycket väl med dig om! Jag har själv ridit på ridskola i många år (visserligen är det inte billigt det heller). Rider man på ridskola gör man som man blir lärd. Det gäller mest små barn som inte kan tänka konsekvent, men då anser jag att instruktörerna borde göra det åt dom.
3. Men dom som vantrivs men fortfarande fungerar i verksamheten bara h*n får sig en smäll då och då? Alla ridskolahästar som vantrivs är förstås inga monster som hugger efter allt som rör sig!
Det finns inte bara människor med cancer utan även dom som är förkylda.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar